با اتمام هزارمتر زیرسازی و ۵ کیلومتر ریلگذاری در پروژه راه آهن اردبیل - میانه، نه تنها مسیر ارتباطی این استان با مرکز کشور تسهیل میشود، بلکه زمینه ساز رونق اقتصادی، توسعه گردشگری و افزایش سرمایهگذاری در اردبیل خواهد بود جوان آنلاین: راهآهن اردبیل بخشی از کریدور شمال- جنوب ایران است که قرار است بعد از تکمیل و افتتاح، بندرعباس در جنوب ایران را به بازارهای قفقاز و حتی اروپا متصل کند. برنامهریزیها برای جابجایی حجم بالای بار و مسافر، نشان میدهد، در سال اول بهرهبرداری ۶۰۰هزار مسافر و ۵/۲ میلیونتن بار و در افق ۲۰ساله ۵/۱ میلیون مسافر و ۵/۴ میلیونتن بار از طریق این خط ریلی صورت بگیرد. پروژهای که از اواسط دهه ۸۰ ساخت آن شروع شده و همچنان ادامه دارد، یکی از مهمترین پروژههای ملی به شمار میآید که بعد از گذشت دو دهه استاندار اردبیل میگوید: «۵ کیلومتر ریلگذاری و تنها هزارمتر زیرسازی این پروژه باقیمانده تا مردم استان شاهد به صدا درآمدن سوت قطار باشند.» و وزیر کشور هم اواخر امسال یا اوایل سال آینده را زمان بهرهبرداری از این پروژه ملی اعلام کرده است.
سال ۱۳۸۴ بود که ساخت پروژه راهآهن میانه- اردبیل با طول حدود ۱۷۵کیلومتر آغاز و امروز بعد از گذشت دو دهه، اعلام شده این پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد، در مراحل پایانی خود قرار دارد.
این خط، بخشی از کریدور شمال- جنوب ایران است که قرار است بعد از تکمیل و افتتاح، بندرعباس در جنوب را به بازارهای قفقاز و حتی اروپا متصل کند.
این پروژه یکی از پیچیدهترین طرحهای ریلی ایران محسوب میشود و دلیل اصلی تأخیر طولانی در تکمیل آن، مشکلات اعتباری و شرایط سخت جغرافیایی مسیر اعلام شده است.
به گفته یکی از مهندسان این پروژه ملی، مسیر این راهآهن از مناطق کوهستانی و صعبالعبور عبور میکند و اجرای آن با دشواریهای متعددی همراه بوده است. حدود ۶۰درصد مسیر در مناطق کوهستانی قرار دارد و ۲۹پل بزرگ با طول کلی بیش از ۴کیلومتر و ۶۲تونل در مسیر ساخته شده است. پل آرپاچای با ارتفاع پایه حدود ۸۱ تا ۸۵ متر، مرتفعترین پل ریلی ایران است.
رونق اقتصادی و توسعه گردشگری
هفته گذشته که وزیر کشور برای شرکت در همایش بینالمللی سرمایهگذاری استان اردبیل، به این استان سفر کرده بود از اتصال راه آهن اردبیل – میانه به خط ریلی سراسری تا پایان سالجاری یا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: «بیشترین تأکید ما بر این است تا از ظرفیتهای طبیعی، اقلیمی و تاریخی این منطقه استفاده شود تا جذب گردشگران بیشمار نیز به این استان اتفاق افتاده و زمینه و حرکتهای تحولی را شاهد باشیم.»
همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل هم که به همراه علی نیکزاد، نایب رئیس و صدیف بدری، عضو هیئت رئیسه مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی از روند پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل- میانه بازدید میکرد بر عزم جدی دولت و مجلس برای تکمیل و افتتاح هرچه سریعتر این پروژه تأکید کردند.
احد بیوته با اشاره به اهمیت راه آهن اردبیل- میانه در توسعه اقتصادی و اتصال استان به شبکه سراسری حمل ونقل کشور اظهار کرد: «این پروژه در مرحله پایانی قرار دارد و با تخصیص ۲هزارو۵۰۰میلیاردتومان اعتبار جدید، مقدمات افتتاح آن در آینده نزدیک فراهم شده است.»
وی خاطرنشان کرد: «اتمام این پروژه نه تنها مسیر ارتباطی اردبیل با مرکز کشور را تسهیل میکند، بلکه زمینه ساز رونق اقتصادی، توسعه گردشگری و افزایش سرمایهگذاری در استان خواهد بود.»
راهآهن اردبیل را نباید فقط به چشم جابجایی بار و مسافر نگاه کرد زیرا با حرکت قطار در این مسیر، گردشگری این منطقه هم رونق گرفته و توسعه مییابد. موضوعی که استاندار اردبیل هم به آن اشاره کرده و به «جامجم» میگوید: «این استان یکی از قطبهای گردشگری کشور است و دسترسی ریلی میتواند نقش مهمی در تحقق هدف جذب ۱۵میلیون گردشگر خارجی تا پایان برنامه هفتم توسعه ایفا کند.»
مسعود امامی یگانه با اشاره به ترانزیت و تجارت مرزی ادامه میدهد: «اتصال این خط به شهرستان پارسآباد و سپس به جمهوری آذربایجان، درهای تجارت با منطقه قفقاز را باز کرده و مسیر ارتباطی جدیدی برای کشور ایجاد میکند.»
این مسئول تصریح میکند: «وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اردبیل، همراه با اتصال ریلی، جذب سرمایهگذار، راهاندازی صنایع تبدیلی و صادرات را شکوفا کرده و علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه بازارهای مرزی را به همراه دارد.»
اردبیل منتظر ورود قطار
همه منتظرند پروژه عظیم راهآهن اردبیل – میانه تکمیل شده و به مرحله خدماترسانی برسد. این مسئله آنقدر مهم است که استاندار اردبیل هم پایان امسال را زمان بهرهبرداری از این پروژه عظیم اعلام کرده است.
مسعود امامی یگانه میگوید: «در بازدیدهای مکرری که از این پروژه بزرگ داشتیم، شاهد پیشرفت مناسب پروژه راه آهن اردبیل - میانه بودیم که هم اکنون درحال سپری کردن مراحل پایانی احداث است.»
وی تأکید دولت چهاردهم بر اتمام این پروژه بزرگ ریلی کشور را یادآور شده و توضیح میدهد: «دو نقطه بحرانی در این پروژه وجود داشت که به همت پیمانکاران و تخصیص به موقع اعتبارات، توانستیم این مشکلات و سختیها را پشت سر گذاشته و حالا مراحل نهایی احداث پروژه راهآهن اردبیل - میانه را شاهد هستیم.»
امامی یگانه میگوید: «تنها هزارمتر زیرسازی این پروژه و ۵ کیلومتر ریلگذاری باقیمانده تا مردم استان صدا سوت قطار را بعد از گذشت بیش از دو دهه بشنوند.»
وی همچنین از تکمیل ۲۴۰ متر پل فلزی، تیرریزی و بتنریزی این پروژه خبر داده و خاطر نشان میکند: «در مقابل این تونل، لاینینگ ۹ متر از تونل باقیمانده که جزء نقاط حساس بوده و با مساعدت و تلاش پیمانکاران شاهد اتمام آن نیز خواهیم بود.»