در روزهایی که بارش باران و برف باعث خوشحالی مردم شده، بیاحتیاطی برخی رانندگان و عدم کنترل صحیح شرکتهای مسافربری این نعمت الهی را برای مسافران جادهای تلخ کرده است جوان آنلاین: در روزهایی که بارش باران و برف باعث خوشحالی مردم شده، بیاحتیاطی برخی رانندگان و عدم کنترل صحیح شرکتهای مسافربری این نعمت الهی را برای مسافران جادهای تلخ کرده است. در دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس در محورهای سمیرم و سرچم، چندین نفر کشته و زخمی شدند و بررسیها نشان میدهد عامل انسانی نقشی اصلی در این حوادث داشته است. سردار احمد کرمیاسد، فرمانده پلیسراه فراجا در گفتوگو با «جوان» تأکید کرد رعایت قوانین رانندگی، پایش لحظهای رانندگان و مسئولیت عملیاتی شرکتهای مسافربری برای کاهش سوانح جادهای ضروری است.
بارشهای گسترده باران و برف در روزهای اخیر، درحالیکه بسیاری از مناطق کشور با کمآبی دستوپنجه نرم میکنند، موجی از شادی و شکرگزاری را در میان مردم برانگیخته است. مردمی که ماهها چشمانتظار بارش بودند، اکنون با دیدن نزولات آسمانی شکرگزار این نعمت الهی هستند، اما در میان این خوشحالی، با بیاحتیاطی برخی رانندگان باعث شده این رحمت الهی برای عدهای به تلخی تبدیل شود. این روزها محورهای مواصلاتی کشور تحت تأثیر بارشهای جوی قرار دارند و همین موضوع ضرورت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را دوچندان میکند، بهویژه برای رانندگان ناوگان عمومی که مسئولیت جان مسافران را برعهده دارند و وظیفهشان این است که آنان را با سلامت کامل به مقصد برسانند.
نقش انسان در وقوع حوادث جادهای
کارشناسان تأکید میکنند در وقوع سوانح رانندگی، نقش انسان بسیار پررنگتر از عوامل جادهای، نقص خودرو یا شرایط آبوهوایی است. به گفته آنها، با دقت بیشتر، رعایت سرعت مطمئنه و توجه کامل به مقررات، رانندگان میتوانند زنجیره حوادث ناشی از لغزندگی جادهها، نقصهای فنی و شرایط نامساعد جوی را قطع و از بروز حوادث تلخ جلوگیری کنند.
مسئولیت سنگین شرکتهای اتوبوسرانی
از سوی دیگر، مسئولیت شرکتهای اتوبوسرانی در پیشگیری از سوانح جادهای بسیار مهم و تعیینکننده است. انجام کنترلهای دورهای بر وضعیت فنی خودرو، تکمیل دقیق چکلیستهای ایمنی، انتخاب رانندگان حرفهای و پایش آنها در طول مسیر از اقدامات اساسی برای جلوگیری از حوادث است. به گفته پلیسراه، برخی شرکتهای مسافربری تنها به صدور یک برگه صورتوضعیت بسنده میکنند و وظایف قانونی خود را در تأمین امنیت مسافران انجام نمیدهند. پلیس تأکید دارد این شرکتها باید برای حفظ جان مسافران هزینه کنند؛ از جمله استخدام فردی برای کنترل عملکرد راننده، پایش لحظهای سرعت و مسیر و ارائه هشدارهای لازم، بهویژه در سفرهای زمستانی که لغزندگی جادهها و خوابآلودگی رانندگان همواره منشأ حوادث خونین بوده است.
همزمان با آغاز موج جدید بارشهای جوی در نقاط مختلف کشور، کارشناسان و نیروهای پلیسراه نسبت به افزایش احتمال وقوع تصادفات جادهای هشدار دادهاند و از رانندگان خواستهاند با دقت و احتیاط بیشتری در مسیرهای لغزنده تردد کنند.
واژگونی ۲ اتوبوس مسافربری
در دو حادثه مرگبار جادهای، واژگونی اتوبوس مسافربری تهران– یاسوج در محور تنگخشک سمیرم، سه کشته و ۱۵ مصدوم برجای گذاشت. همچنین واژگونی اتوبوس مسافربری دیگری در محور سرچم–ا ردبیل ۱۸ نفر را مصدوم کرد.
به گفته سردار احمد کرمیاسد، رئیس پلیسراه راهور فراجا، بررسیهای اولیه کارشناسان در محل حادثه اتوبوس محور سمیرم نشان میدهد خوابآلودگی و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو علت اصلی این حادثه بوده است.
سردار کرمیاسد در گفتوگو با «جوان» گفت: «ساعت ۵:۴۵ صبح روز جمعه، به مأموران پلیسراه خبر داده شد یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در حوزه پلیسراه سمیرم واژگون شده است. با حضور مأموران در محل، مشخص شد اتوبوس حادثهدیده ۲۰ مسافر داشته و از مبدأ تهران به سمت یاسوج در حرکت بوده که به دره سقوط کرده است و در جریان این حادثه، سه نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدهاند.» سردار کرمیاسد اعلام کرد: بررسیهای اولیه کارشناسان در محل حادثه عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و خوآبآلودگی تشخیص داده شد، اما با توجه به حساسیت موضوع، تیمی زبده از کارشناسان پلیس راهور فراجا از تهران برای بررسی حادثه و مشخص شدن علت اصلی واژگونی به محل حادثه اعزام شد.
وی افزود: «بامداد جمعه در محور سرچم– اردبیل نیز اتوبوس دیگری واژگون شد که در جریان آن ۱۸ نفر زخمی شدند. تعدادی از مصدومان در محل بهصورت سرپایی درمان و تعدادی نیز برای ادامه درمان به مراکز درمانی منتقل شدند.»
به گفته سردار احمد کرمیاسد، متأسفانه در ۷۲ ساعت گذشته، حوادث رانندگی برای ناوگان مسافربری در جادهها ۴۶ مصدوم و پنج کشته برجای گذاشته است. بررسیهای اولیه نشان میدهد که عامل انسانی نقش اصلی در وقوع این حوادث داشته است.
تلاش پلیس برای جلوگیری از حوادث رانندگی ادامه دارد
رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: «پلیسراه برای جلوگیری از حادثههای رانندگی تلاش زیادی میکند و علاوه بر کنترل اتوبوسهای مسافربری در ایستگاههای پلیسراه، تیمهای گشتی نیز فعال هستند. در مواقعی که با مشکلات جوی و شرایط نامساعد آب و هوایی روبهرو هستیم، با توقف اتوبوسها به رانندگان هشدار و تذکرات لازم داده میشود.» وی افزود: «با این حال متأسفانه شاهد هستیم که برخی رانندگان پس از ترک ایستگاه بازرسی، به این هشدارها توجه نمیکنند. بهعنوان مثال، در مورد اتوبوس محور سمیرم، علاوه بر اینکه در پلیسراه به راننده هشدار داده شده بود، گشتهای پلیسراه نیز در مسیر بینراه این اتوبوس را دوباره متوقف کردند و پس از کنترل، تذکرات لازم درباره لغزندگی جاده و ضرورت هوشیاری راننده ارائه شد. این تذکرات در دفترچه اتوبوس ثبت و مهر شده است، اما با این همه هشدار و کنترل باز هم شاهد حادثه واژگونی بودیم.»
یکی از دلایل وقوع حادثههای مرگبار در ناوگان عمومی، عدم توجه درست و کنترل مداوم از سوی شرکتهای مسافربری است. این شرکتها طبق قانون موظفند یک مدیر فنی داشته باشند و علاوه بر کنترل موارد ایمنی اتوبوس پیش از حرکت، تأیید چکلیستهای لازم و انتخاب راننده متبحر و معتمد باید اتوبوس را در طول مسیر بهصورت لحظهای مورد پایش قرار دهند، اما به گفته پلیس، شرکتهای مسافربری وظیفه خود را در این زمینه بهصورت کامل انجام نمیدهند و عملاً با زدن یک مهر فنی و صدور برگه صورتوضعیت، فقط بخشی از مسئولیت قانونی خود را انجام میدهند و از اجرای کامل آن سرباز میزنند.
سردار احمد کرمیاسد با انتقاد از عملکرد شرکتهای مسافربری گفت: «سؤال من از مسئولان ناوگان مسافربری (شرکتهای اتوبوسهای مسافربری) این است که آنها در پازل ایمنی چه جایگاهی دارند و چرا ناوگان خود را کنترل نمیکنند؟ آیا تنها وظیفه آنها این است که از مسافران پول دریافت کنند؟!»
وی با اشاره به تصادفات جادهای ناوگان مسافربری افزود: «در اکثر تصادفات، مشخص میشود که مسئولان ناوگان مسافربری در کنترل خودروها بهخوبی عمل نمیکنند و حساسیت ویژهای به این موضوع ندارند. وظیفه آنها طبق قانون کاملاً مشخص است، اما عملاً تنها یک نفر به عنوان مدیر فنی تعیین شده که صرفاً مهر میزند و گاهی همان یک نفر، مدیر فنی چهار شرکت مسافربری است، در حالی که این فرد باید نقش عملیاتی داشته باشد و علاوه بر کنترل ایمنی خودرو در بدو حرکت، در طول مسیر نیز با راننده در ارتباط باشد و وضعیت رانندگی را پایش کند. آنها باید برای امنیت جان مسافران خود هزینه کنند.»
سردار کرمیاسد همچنین به شرایط جادهها در فصول پاییز و زمستان اشاره کرد و گفت: «رانندگی در این فصول با فصلهای دیگر تفاوت دارد و ضروری است که مسئولان ناوگان عمومی و رانندگان با پلیس هماهنگ باشند تا از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری شود.»
پیدا شدن راننده اتوبوس
همچنین، بر اساس گزارش واژگونی اتوبوس تهران–یاسوج، علیرضا نیکروز، مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد، عصر دیروز اعلام کرد: پس از انتقال مصدومان به مراکز درمانی، هیچ خبری از راننده اتوبوس نبود. با این حال، با تلاش امدادگران هلال احمر، راننده ساعت حدود ۱۶ عصر و در شعاع ۵۰۰ متری از محل واژگونی اتوبوس به صورت زنده پیدا شد.