کارگردان مستند «رؤیای صادقه» با تأکید بر اهمیت روایت انسانی حادثه تروریستی کرمان گفت: این مستند تلاش میکند زوایای کمتر شنیدهشده و ایثارگری نیروهای امدادی را برای نسلهای آینده ثبت و مستندسازی کند. جوان آنلاین: کارگردان مستند «رؤیای صادقه» با تأکید بر اهمیت روایت انسانی حادثه تروریستی کرمان گفت: این مستند تلاش میکند زوایای کمتر شنیدهشده و ایثارگری نیروهای امدادی را برای نسلهای آینده ثبت و مستندسازی کند.
محسن عقیلی، کارگردان مستند «رؤیای صادقه»، با بیان اینکه انگیزه اولیه ساخت این اثر ریشه در اهمیت و عظمت رویداد مورد اشاره در مستند دارد، به ایکنا گفت: عنوان بزرگترین حادثه تروریستی پس از انقلاب اسلامی بهتنهایی ظرفیت و جذابیت دارد که هر مستندسازی را به سمت روایت این واقعه سوق دهد. در چهلم شهدای حادثه تروریستی کرمان برای انجام پژوهش به کرمان سفر کردم و در میان زوایای متعدد قابل روایت، پس از گفتوگو با نیروهای امداد، اورژانس و کادر درمان دریافتم که روایت این گروه از منظر انسانی و دراماتیک ظرفیت ویژهای دارد.
این مستندساز با بیان اینکه ملت ایران در طول تاریخ یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم بودهاند، افزود: پرداختن به این حادثه میتواند روشنگر بخشی از مظلومیت مردم ایران در برابر جریانهای تروریستی باشد. یکی از اهداف اثر آن بوده که نسل جوان با واقعیت این وقایع آشنا شود و بداند در پس سکوت رسانهای یا تحریفهای خبری، چه رنجها و هزینههایی بر مردم تحمیل شده است.
عقیلی ادامه داد: آگاهیبخشی از طریق این مستند میتواند نقش مهمی در تثبیت حافظه تاریخی جامعه داشته باشد و مانع تکرار بیخبری نسلهای بعدی از حوادث سرنوشتساز کشور شود. انگیزه من برای پرداختن عمیقتر به این واقعه از همین دغدغه بیخبری نسل امروز و آینده شکل گرفته است و میخواستم کاری تولید کنم که در آینده نیز قابل رجوع باشد.
وی افزود: یکی از سختیهای مسیر تولید، ورود به سوژههای امنیتی است که خود با دشواریهای فراوان همراه است. اینکه موضوع با عنوان بزرگترین حادثه تروریستی پس از انقلاب شناخته شود، دشواری کار را چند برابر کرد. از سوی دیگر، آرشیوی بودن پروژه نیز چالش بزرگی بود، زیرا ساخت چنین مستندی نیازمند آرشیو بسیار غنی و متقن است.
عقیلی ادامه داد: مهمترین سختی پیشروی گروه، گردآوری آرشیو بود. هرچند تجربه و سماجت تیم نتیجه داد و توانستیم تصاویر و اسنادی ارزشمند را گردآوری کنیم. مجموعه آرشیوی پروژه به حدی جامع است که هر فرد یا نهادی بخواهد درباره حادثه کرمان کار کند، ناگزیر باید به این آرشیو مراجعه کند. برخی تصاویر بهصورت مردمی و از دوربینهای شخصی به دست آمده که تاکنون در هیچ مجموعه دیگری وجود نداشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روایت مستند تنها به بیان مشاهدات نیروهای درمانی و امدادی محدود نشده و خانوادهای از مجروحان حادثه نیز در میان راویان حضور دارد. این خانواده شامل پدر، مادر، پسر و دختر است که در فاصله چندمتری انفجار دوم قرار داشتند و به شکل معجزهآسا نجات یافتند. یافتن چنین خانوادهای در میان انبوه مصدومان و خانوادهها امری بسیار دشوار بود.
عقیلی ادامه داد: انعکاس درست و دقیق روایت این حادثه در رسانهها بخشی مهم از مسئولیت فرهنگی و اجتماعی مستندسازان است و رسانهها نیز در انتقال این روایتها به جامعه نقشی اساسی دارند. امیدوارم مستند «رؤیای صادقه» بتواند سهمی معنادار در روشن شدن ابعاد این حادثه و حفظ حافظه جمعی آن داشته باشد.
کارگردان این مستند در توضیح شیوه تحقیق و پژوهش خود بیان کرد: برای تهیه این مستند، سفرهای میدانی متعددی به کرمان داشتیم و تلاش کردیم با مراجعه مستقیم به محل حادثه و گفتوگو با شاهدان عینی، گوشههای پنهان و کمتر دیدهشده حادثه را ثبت کنیم. این مواجهه حضوری با فضا و تجربه واقعی افراد، باعث شد روایت مستند از جنبههای انسانی و عاطفی غنیتر و مخاطب با احساس و درد حضور در صحنه بیشتر همراه شود.