بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با پرداختن به موضوع مدرسه تولید و مهارت وتلاقی مهارتافزایی و عدالت آموزشی در مناطق محروم مسیر مهمی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق کم برخوردار را در پیش گرفته است جوان آنلاین: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با پرداختن به موضوع مدرسه تولید و مهارت وتلاقی مهارتافزایی و عدالت آموزشی در مناطق محروم مسیر مهمی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق کم برخوردار را در پیش گرفته است. بر همین اساس در نشستی با حضور احمد آقامحمدی مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش، علی غضنفری مدیر پروژه مدرسه تولید و مهارت قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد برکت و محسن کیالاشکی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ابعاد مختلف اجرای طرح «مدارس تولید و مهارت» مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر پروژه مدرسه تولید و مهارت قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد برکت با بیان اینکه چنین جلساتی فرصتی برای تعامل منطقی و ایجاد فضای مثبت است، مهارتآموزی را «اکسیر حیات» برای نوجوانان دانست و گفت: «مهارتها میتوانند انگیزه یادگیری را افزایش دهند و حتی چرخه فقر را در خانوادهها بشکنند.»
غضنفری با اشاره به اهمیت مدارس تولید و مهارت افزود: «مدارس تولید و مهارت به عنوان نهادهایی آموزشی، نقش بسیار مهمی در پرورش افراد با توانمندیهای عملی و مهارتی دارند.» این مسئول با بیان اینکه این مدارس به جای تمرکز صرف بر تئوری بر یادگیری عملی و کاربردی تأکید میکنند که میتواند تأثیر چشمگیری بر علمآموزی داشته باشد، تصریح کرد: «مدارس تولید و مهارت، آموزشی را ارائه میدهند که شامل مهارتهای فنی، حرفهای و کارآفرینی است. این مدارس معمولاً با صنایع و بازار کار در ارتباط هستند و سعی میکنند دانشآموزان را برای ورود به دنیای واقعی آماده کنند.»
مدیر پروژه مدرسه تولید و مهارت قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد برکت سه بخش اصلی برنامهها را چنین معرفی کرد: «فضاسازی با مشارکت کادر مدرسه و دانشآموزان، تجهیز فضاهای آموزشی با فراهمسازی امکانات لازم و توانمندسازی معلمان با هدف تقویت تجربه و انگیزه آنان برای ایجاد انگیزش در دانشآموزان.» غضنفری همچنین خواستار برگزاری جلسات بیشتری برای جمعبندی بهتر نظرات و تجربهها شد.
توسعه مشاغل بومی
در ادامه این برنامه مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش بر اهمیت توسعه آموزشهای مهارتی تأکید کرد و گفت: «تعداد هنرجویان هنرستانها از یک میلیون و ۳۰۲ هزار نفر در سال گذشته به یکمیلیون و ۴۲۶ هزار نفر در سال جاری رسیده است؛ رشدی قابل توجه و افزایشی حدود ۱۲۰ هزار نفر.»
آقامحمدی با اشاره به کیفیتبخشی به آموزشهای فنی و حرفهای افزود: «دو مدل مهم برای توسعه هنرستانها در حال اجراست؛ استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفهای و ایجاد هنرستانهای وابسته به شرکتها و کارخانجات. همچنین امسال ۸۴ هنرستان جدید راهاندازی شده است.» وی استفاده از ظرفیتهای بیرونسازمانی را یکی از نقاط قوت برنامههای مهارتی دانست و گفت: «بهرهگیری از این ظرفیتها میتواند در توسعه مشاغل بومی و منطقهای نقش مهمی داشته باشد.» او همچنین از تدوین سند توسعه رشتههای فنی و حرفهای بر اساس آمایش منطقهای خبر داد و تصریح کرد: «این سند کمک میکند رشتههای مورد نیاز هر استان شناسایی و متناسب با نیاز بازار کار طراحی شوند.» این برنامه تاکنون در دو استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای بر ضرورت بازنگری در رشتههای مهارتی تأکید کرد و گفت: «رشتهها باید به گونهای طراحی شوند که امکان اجرا و اشتغال در جوار کارخانهها و مراکز صنعتی فراهم شود. این رویکرد به ارتقای کیفیت آموزش و افزایش اشتغالزایی کمک خواهد کرد.» آقامحمدی ابراز امیدواری کرد با ادامه این مسیر، آموزشهای مهارتی در کشور بیش از گذشته توسعه یابد و همکاری میان نهادها تقویت شود.
هماهنگی بنیاد برکت با آموزش و پرورش
مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فنیوحرفهای نیز در ادامه با اشاره به آشنایی اعضا با فعالیتهای بنیاد برکت گفت: «یکی از محورهای اصلی بحث، کیفیت آموزشی و راهکارهای ارتقای آن بود.» کیالاشکی تأکید کرد: «بنیاد برکت باید پیش از هر اقدامی، نیازهای آموزش و پرورش را از خود این نهاد جویا شود و بدون هماهنگی وارد عمل نشود. بهگفته او، بنیاد برکت توانسته است خود را با برنامههای درسی موجود هماهنگ کند.» وی به شناسایی نقاط کلیدی مؤثر در سیستم آموزشی اشاره کرد و آنها را «نقاط اثر پروانهای» نامید؛ نقاطی که با رویکرد مهندسی ارزش انتخاب میشوند و تأثیرگذاری بالایی دارند و پیشنهاد داد پژوهشی جامع برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری برنامههای بنیاد برکت در مدارس انجام شود تا مشخص گردد آیا این برنامهها بهدرستی اجرا شده و چه نتایجی داشتهاند.