قدرت نه برای جنگافروزی، بلکه برای جلوگیری از جنگ است. قدرت مانع جنگ است. باید مقتدر بود تا دشمن حتی تصور تهاجم به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی شما را نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، حجتالاسلام سیدمحمد حسن ابوترابیفرد در خطبههای اول نماز جمعه با بیان اینکه جهاد در ادبیات دین مبین اسلام از جایگاهی استثنایی و ویژه برخوردار است، گفت: اگر به تاریخ حیات انسان نگاه کنیم، یکی از پدیدههای اجتنابناپذیر در تاریخ زندگی اجتماعی و سیاسی بشر، پدیده جنگ است. قرآن کریم به ریشههای اصلی جنگها اشاره میکند و بیان میدارد که جنگهایی که بر اساس حق، عدالت و اصول انسانی شکل نگرفتهاند، ریشه در طغیان، زیادهخواهی و تعرض به حقوق دیگران دارند.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: از دیدگاه قرآن، بشریت باید برای رفع ستم از جامعه انسانی و جلوگیری از هرگونه جنگ و نزاع، قیام کند. این مسئولیتی است که اسلام بر دوش آحاد بشر، به ویژه ایمانداران به پیامبر خاتم، نهاده است.
ابوترابیفرد بیان کرد: برای بسط صلح در جهان و جلوگیری از تعدی به حقوق انسانها، اولین گام در ادبیات قرآن کریم، تلاش برای رفع اختلاف است. انبیای الهی آمدهاند تا در پرتو حیات عقلانی و علمی، انسانها را تربیت کنند و زمینههای اختلاف و نزاع را در جامعه بشری از بین ببرند، از این رو در دوران حکومت امام عصر (عج) شاهد تحقق این تجربه انسانی خواهیم بود. وی تصریح کرد: گام دوم این است که انبیا بشریت را در کلاس بزرگی قرار دهند، انسانی را در مقام عالی انسانیت بنشانند که قیامش قیام به عدالت باشد، نه قیام به ظلم. یک مدرسه بزرگ که معلم آن انبیا هستند و هدفش تربیت انسانهای عادلی است که قیامشان بر پایه عدالت است؛ هرگز ظلم نمیکنند و با قدرت در برابر ظالم میایستند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گام سوم قرآن برای ریشهکن کردن جنگ در جامعه بشری، تأکید بر قدرت انسانهای عادل، آراسته به علم و ایمان است. این آیه دارای مفاهیم جامعهساز و حیاتبخشی است. از نگاه قرآن، مسلمانان و انسانهای عادل باید در قله قدرت قرار داشته باشند و همه ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند. پیام این آیه این است که جامعه بشری باید همواره در مرز قدرت باشد. درنگ و توقف، موجب ضعف است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد تصریح کرد: قدرت نه برای جنگافروزی، بلکه برای جلوگیری از جنگ است. قدرت مانع جنگ است. باید مقتدر بود تا دشمن حتی تصور تهاجم به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی شما را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه خداوند اجازه نمیدهد قدرتهای زورگو مانند امریکا، منافع ملتهای جهان را با قلدری به نفع خود مصادره کنند و این، سنتی قطعی و تغییرناپذیر از سوی خداوند است، ادامه داد: امروز، ما در غزه قهرمان، در محور مقاومت فلسطین، لبنان، عراق، یمن و دیگر نقاط کلیدی جهان اسلام، بازویی قدرتمند و فریادی بلند در برابر استکبار جهانی میبینیم. ابوترابیفرد همچنین در خطبههای دوم نماز جمعه اظهار داشت: امروز (۲۵ مهر) روز نسلکشی زنان و کودکان قهرمان و مقاوم فلسطین است. روز شهادت چهرهای استثنایی از فرماندهان مقاومت، مردی حکیم، شجاع و سلحشور: شهید یحیی سنوار، فرمانده برجسته حماس. تصویر مقاومت مردی عاشورایی مانند سنوار در واپسین لحظات زندگیاش در برابر اشغالگران، به یکی از تأثیرگذارترین تصاویر جهان بدل شده است؛ نمادی از فروپاشی اسطوره نظامی و امنیتی رژیمصهیونیستی. امروز، کودکان و شیرخوارگان غزه، او را نه تنها نماد مقاومت، بلکه نشانهای از حیات و امید میدانند. این فرمانده هوشمند و مقتدر، با طراحی عملیات سهمگین طوفانالاقصی، ساختار اطلاعاتی و امنیتی رژیمصهیونیستی را به هم ریخت و با اختلال در سامانههای ارتباطی و راداری، مسیر نفوذ نیروهای مقاومت را تا عمق سرزمینهای اشغالی هموار ساخت.
ابوترابیفرد خاطرنشان کرد: دو سال پس از آن رویداد تاریخی، رژیمصهیونیستی با مجموعهای از بحرانهای عمیق ساختاری مواجه است؛ بحرانهایی ویرانگر و غیرقابل کنترل که امریکا و رژیمصهیونیستی را ناچار به مذاکره با همان مردانی کرد که روزگاری در دوحه برای ترورشان برنامهریزی کرده بودند.
وی اضافه کرد: دیروز در دوحه نقشه ترورشان را کشیدند، امروز، با پذیرش شکست، در قاهره با آنان پای میز مذاکره نشستند. امریکا، اشغالگران فلسطین و متحدانشان، پس از دو سال جنگ بیرحمانه علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه، با فهرستی از جنایات بیسابقه شامل نسلکشی، پاکسازی قومی، بمباران مناطق مسکونی در غزه، خانیونس، رفح و جبالیا با بیش از ۲۰۰هزار تن بمب اهدایی غرب و نقض آشکار همه قوانین بینالمللی، نهایتاً در برابر ملت فلسطین و محور مقاومت به شکست تن دادند و به آتشبس رسیدند. خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: رئیسجمهور امریکا برای نجات نتانیاهو از باتلاق غزه، طبق سیاستهای دائمی واشینگتن وارد میدان شد، اما جهان، امروز در برابر مقاومت شکوهمند ملت فلسطین، به احترام ایستاده است. رسانههای صهیونیستی نیز به شکست راهبردی خود در برابر اراده استوار مردم غزه، مقاومت حماس و دیگر گروههای مبارز اعتراف کردهاند.
ابوترابیفرد در ادامه بیان کرد: به صورت فشرده به برخی نشانههای پیروزی ملت فلسطین و محور مقاومت اشاره میکنم. بحرانهای عمیق رژیمصهیونیستی در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، منطقهای و بینالمللی نشانههای این واقعیت هستند. داستان مقاومت ملتها در جنگها شنیدنی و ستودنی است، اما غزه پدیدهای فراتر از تصور است.