جوان آنلاین: خریدارانی که ماهها برای تحویل خودروهای ثبتنامی منتظر ماندهاند، حالا با پیشنهاد غافلگیرکننده دریافت سود ۲۴درصدی بهجای خودروی وعدهدادهشده مواجه شدهاند، این پیشنهاد از سوی برخی نمایندگیها در شرایطی مطرح میشود که مصرفکنندگان خودرو را برای نیاز واقعی و نه به قصد سرمایهگذاری خریداری کردهاند.
داستان آشنایی است؛ ثبتنام در طرح فروش خودرو، پرداخت وجه، دریافت رسید و ورود به فهرست انتظار، اما اینبار پایانش متفاوت است: نه تحویل خودرو، نه تماس از نمایندگی، فقط یک تماس کوتاه و پیشنهادی عجیب؛ «میتونیم بهجای خودرو، سود ۲۴درصد بدیم، قبول میکنید؟ این پیشنهادی است که بسیاری از خریداران خودروهای داخلی و مونتاژی طی هفتههای اخیر از برخی نمایندگیها شنیدهاند؛ نمایندگیهایی که حالا نه خودرو برای تحویل دارند و نه پاسخ مشخصی برای مشتریانشان. بررسیها نشان میدهد بخشی از این بحران، به عملکرد غیرشفاف و بیضابطه برخی نمایندگیها بازمیگردد. حوالهفروشیهای خارج از ظرفیت، پیشفروش بدون مجوز از بانک مرکزی و فروش بیش از سهمیه تعیینشده باعث شده است صف انتظار تحویل خودرو به یک فهرست بلندبالا از شاکیان تبدیل شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران درباره تخلف برخی نمایندگیها و نمایشگاهها به ایسنا گفته است «نمایندگیها در کل ایران باید پروانه داشته باشند و برای پیش فروش خودرو نیز از بانک مرکزی مجوز بگیرند. تمامی نمایندههایی که در تهران هستند زیر نظر شرکتها کار میکنند و شرکتتولید کننده و مونتاژکار هیچ فرقی ندارد. این شرکتها باید نمایندگیهای خود را کنترل کنند و اگر در ماه ۱۰حواله میدهد، باید به نحوه فروش آنها نیز رسیدگی کند.» به گفته اسد کرمی، متأسفانه الان برخی از نمایندگیها تخلف میکنند و اگر خود متصدی هم نباشند، نمایندههای آنها چندین حواله فروش میزنند و پول هم میگیرند! بعد از سه ماه خریدار به دنبال خودروی خود میآید که در آنجا خریدار را به شرکت و وزارت صمت ارجاع میکنند. نمایندگی تخلف میکند، اما مقصر اصلی شرکت است، چون باید رسیدگی انجام دهد تا نمایندگیها بیش از سهمیه خود را در بازار نفروشند. ما نمایندگیهایی داریم که بیش از ۲۰شاکی دارند. وقتی به نماینده میگوییم چرا این کار را کردهاید، میگوید ما نبودیم متصدی ما این کار را کرده است! باید شرکت رسیدگی کند، چون همه این افراد زیر نظر شرکت هستند.
او با بیان اینکه پس از انجام تخلف، نمایندگیها رفع تکلیف میکنند، میگوید: وقتی هم دیر میشود به خریدار میگویند بیایید سود ۲۴درصدی پول خود را به جای خودرو تحویل بگیرید که به درد مصرف کننده نمیخورد. مردم ۲۴درصد سود نمیخواهند و خودرو میخواهند، در غیر این صورت پول خود را در بانک قرار میدادند. متأسفانه الان این مشکلات را داریم و به وزارت صمت و شرکتها اعلام کردهایم. باید جلسه فوق برگزار شود و ما کتباً نامه خواهیم زد که اگر نمایندگیها این کار را کنند، فکر اساسی میکنیم و جریمه در نظر میگیریم. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران تأکید میکند: پیش فروش خودرو از نظر قوانین صنفی مجاز نیست. از افرادی که پروانه دارند تعهد گرفتهایم که پیش فروش نکنند، اما بعضاً افرادی هستند که پیش فروش انجام دادهاند. خواهش میکنم مردم از نمایندگیها خرید کنند تا حداقل بتوان رسیدگی کرد، چون نمایندگیها از بانک مرکزی مجوز دارند. نمایشگاهها به هیچ عنوان حق پیش فروش ندارند.
او با اشاره به اینکه یکسری تخلفها هم در خرید و فروش اقساطی ماشینها رخ میدهد، توضیح داد: به عنوان مثال یک فردی که خودرو ۲۰۷ را با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به صورت اقساطی با ۶۰۰میلیون پیشپرداخت خریداری میکند، اطلاع ندارد که در قرارداد دست و پای او را میبندند. خواهش من این است که خریداران با دقت ماشین بخرند. در حالی که کمیسیون یکمیلیاردو۲۰۰میلیون تومان، مبلغ ۱۲میلیون تومان است، برخی نمایشگاهها چندین برابر بیشتر میگیرند. به عنوان مثال ۵۰میلیون کمیسیون میگیرند که خلاف است یا به عنوان مثال دیگر در قرارداد مینویسند چنانچه یک چک برگشت بخورد باید ۲۰درصد ضرر و زیان پرداخت شود. افرادی که پیش خرید یا اقساطی خرید میکنند، زمانی که خودرو را تحویل نگرفتهاند حساب و کتاب کنند تا یکباره ضررهای چند صدمیلیونی متحمل نشوند.
کرمی درباره تخلف نمایشگاهداران با تشخیص رنگها و کارشناسیهای متقلب نیز توضیح داد: کارشناسان خودرو باید آموزش دیده باشند، در حالی که اینها با یک آهنربا «تقتق» کارشناسی الکی میکنند. وقتی خودرویی میآید اگر زد و بند کنند به سود یکطرف غش میکند. این کارشناسها نباید دخالتی در خرید و فروش کنند، در حالی که این کار را میکنند. آنها فقط باید کارشناسی انجام دهند نه اینکه قیمت گذاری کنند. باید جریمههای سنگین بگذاریم که تکرار نشود.