جوان آنلاین: مریم بحرالعلومی، کارگردان و تهیهکننده سینما میگوید با فراگیر شدن تبلیغات در سینمای مستند، تماشاگران بیشتری به تماشای این آثار در پلتفرمها خواهند نشست.
مریم بحرالعلومی، کارگردان و تهیهکننده در گفتوگو با «جوان» گفت: در وضعیت فعلی اکرانی محدود چه در تهران و چه در شهرستانها برای فیلمهای مستند مشاهده میشود و متأسفانه مخاطب نمیتواند با این شکل از برنامه زمانبندی خود را هماهنگ کند. وی تأکید کرد: مثلاً در هنر و تجربه مشهد یک روز در هفته و یک سانس برای هر فیلم پیشبینی شده است و فیلمها به صورت چرخشی نمایش داده میشوند. در این حجم از گرفتاریهای روزمره بیشتر مخاطبان اکران را از دست میدهند و عملاً نمیتوانند برنامه خود را برای تماشای فیلم تنظیم کنند. دستیار کارگردان سریال «سالهای مشروطه» معتقد است این شکل از اکران در حالی است که به تجربه ثابت شده در سالهای اخیر فیلم مستند مخاطبان خود را پیدا کرده و جایگاه مستند، حتی در بین مخاطب عام نیز شناخته شده است. عضو کانون کارگردانان افزود: به جای اختصاص سالنهای بیشتر با چنین وضعیت محدودی در اکران فیلمها، بسیاری از علاقهمندان فیلمهای مستند از تماشای آن محروم میشوند. وی در خصوص کیفیت اکران آنلاین فیلمها نیز گفت: این مسئله همهگیر نشده و به عنوان مثال پلتفرم هاشور اقداماتی داشته و فقط مخاطبان مستندبین به سراغش رفتهاند. در حالی که تبلیغات باید عامیتر شود و حتی پلتفرمهای مردمی دیگر نیز نسبت به معرفی فیلمها مشارکت داده شوند. به گفته بحرالعلومی اکران آنلاین بیش از مخاطب خاص باید روی گسترش مخاطبان خود و به ویژه مخاطبان عام توجه داشته باشد و تبلیغات خود را عامیتر سازد. وی اقدامات گروه سینمایی هنر و تجربه طی سالهای اخیر برای گسترش و دیده شدن فیلمهای مستند را قابل توجه دانست و گفت: هم مرکز گسترش و هم هنر و تجربه در شرایطی پرچم مستند را بالا نگه داشتهاند که به سختی با این حجم از کم دیده شدن و بیتوجهی نهادها و مسئولان این پرچم دست به دست شده است. کارگردان فیلم «پاسیو» معتقد است در شرایطی که سینما به سمت تجاری شدن رفته و همه فیلمسازها و نهادها را به این سمت سوق میدهد، همه باید کمکحال وضعیت سینمای مستند که سینمای تجربی، هنری و اندیشه محور است، باشند تا اینطور نباشد که تولید این آثار به دلیل مشکلات و بیتوجهیها متوقف شود. وی در پاسخ به اینکه بهترین ساز و کار اکران فیلم مستند چیست، افزود: به شخصه معتقدم باید در برخورد با آثار سینمایی، مرزبندیها حذف شود. در واقع آسیب اول ما از همین مرزبندیها مانند مستند، داستانی و ... است. کارگردان فیلم «شهربانو» متذکر شد: چنین مرزبندیهایی موجب شکلگیری حلقههای گمشدهای میشود که خود مخربی جدی است. در مقابل باید اجازه داد خود فیلم شکل اکرانش را تعریف کند. بحرالعلومی با تأکید به اینکه برخی فیلمها برای اکران عمومی مناسب است و اقتضای برخی نیز اکران برای مخاطب خاص یا جشنوارههاست، ادامه داد: من فیلمساز نباید خواست خودم را اولویت قرار دهم و در مقابل از خود اثر برای شکل اجرا وام بگیرم. وی ابراز امیدواری کرد با حمایت مرکز گسترش تولید فیلمهای مستند رونق گرفته و فیلمسازان قوت قلبی برای خلق آثار متفاوت داشته باشند.