جوان آنلاین: در حالی که جیمز کامرون، فیلمساز سرشناس هالیوود، پیشتر از حذف پیامدهای انسانی بمباران اتمی ژاپن به دست امریکا در فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان انتقاد کرده بود، اکنون اعلام کرده است در پروژه «ارواح هیروشیما» قصد دارد با بهرهگیری از فناوری سهبعدی، آنچه را که «واقعاً رخ داد» به تصویر بکشد.
به گزارش فارس، پیشتر عنوان شده بود که کامرون در نظر دارد در فاصله میان دو قسمت از فرانچایز «آواتار»، پروژهای بسیار متفاوت را به سرانجام برساند، فیلمی درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی تحت عنوان «ارواح هیروشیما».
«ارواح هیروشیما» اثری است که کامرون بهتازگی حقوق اقتباس آن از کتابی به همین نام نوشته چارلز پلگرینو را خریداری کرده؛ کتابی که به بازخوانی یکی از هولناکترین فجایع تاریخ بشر، یعنی بمباران اتمی هیروشیما، میپردازد و گفته میشود فیلمی «جسورانه و بیپروا» از دل آن بیرون خواهد آمد. این اثر نخستین فیلم بلند غیر از «آواتار» کامرون خواهد بود که از زمان فیلم «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷ کارگردانی خواهد کرد. حالا این کارگردان برنده اسکار در گفتوگویی تازه تأیید کرده که اگرچه هنوز فیلمنامه این پروژه نوشته نشده است، اما او «کاملاً متعهد» به ساخت این اثر است و قصد دارد آن را بین دو فیلم «آواتار ۳» و «آواتار ۴» بسازد. «برای من، این ممکن است دشوارترین فیلمی باشد که تا به حال ساختهام. هنوز دقیقاً نمیدانم چه راهبردی برای روایت آن باید در پیش بگیرم — چطور میتوانم تماشاگر را از وحشت محافظت کنم، و در عین حال صادق باشم.» این نگاه، امضای کامرون است، کارگردانی که به عبور از مرزهای تکنیکی در سینما شهرت دارد، اکنون میخواهد تماشاگر را در دل یکی از هولناکترین فجایع تاریخ قرار دهد. «میخواهم نشانتان بدهم که واقعاً چه اتفاقی افتاد. شما آنجا هستید. شما شاهد تاریخ هستید، شاهد آنچه واقعاً رخ داد، و ما میتوانیم این را محقق کنیم. اگر لازم باشد فیلم را سهبعدی میسازم. میخواهم این تجربه را تا حد امکان برای شما واقعی کنم. واقعاً نمیدانم این فیلم مرا به کجا خواهد برد. صادقانه بگویم، تا حدی از این فیلم میترسم.» این فیلمساز کانادایی در حالی از این پروژه صحبت کرده است که اخیراً در مصاحبهای تصمیم نولان برای عدم نمایش فجایع هیروشیما و ناکازاکی در «اوپنهایمر» (۲۰۲۳) را «شانه خالیکردن از مسئولیت اخلاقی» دانسته بود و آن را نوعی «طفرهروی اخلاقی» در بازخوانی یک جنایت تاریخی خواند. کامرون اظهار داشت مطمئن نیست که این کار تصمیم استودیو بوده است یا خود نولان بنا را بر این داشته که به این خطقرمز «نزدیک نشود»، اما خاطرنشان کرد که خودش قصد دارد در پروژه «ارواح هیروشیما» مستقیماً به سراغ «خطقرمزها» برود. ایده ساخت «ارواح هیروشیما» از قولی میآید که کامرون به تسوتومو یاماگوچی داده — تنها فردی که بهطور رسمی بهعنوان بازمانده هر دو بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی شناخته شده است. داستان فیلم بخشی از سفر واقعی یاماگوچی را روایت خواهد کرد: از زندهماندن در بمباران هیروشیما در سال ۱۹۴۵، تا سفر به ناکازاکی، و جان به در بردن از انفجار دوم.
ظاهراً در روایت کامرون، تمرکز بر آن چیزی خواهد بود که استفاده از بمب اتم توسط امریکا بر سر انسانها آورده است. او میگوید: میخواهم نشان دهم که این سلاحها با انسانها چی میکنند. نه بیشتر، نه کمتر.
کامرون قصد دارد با ترکیب بازسازی مستندگونه وقایع، استفاده از روایتهای شاهدان عینی و فناوری جلوههای ویژه، تصویری بیرحم، اما واقعی از فجایع هیروشیما ارائه کند. او میگوید الهام اصلیاش را از «نجات سرباز رایان» گرفته؛ جایی که استیون اسپیلبرگ بیهیچ ملاحظهای چهره واقعی نبرد نرماندی را به تصویر کشید. این کارگردان ٧٠ ساله همچنین به داستانهایی انسانی اشاره میکند که در کتاب «ارواح هیروشیما» بازگو شدهاند، از جمله ماجرای کنشی هیرانو، مردی که همسر تازهعروسش را در انفجار اول از دست میدهد و درحالیکه بقایای استخوانهای سوخته او را برای خانوادهاش میبرد، در ناکازاکی با بمب دوم روبهرو میشود. او گفت: این داستان را حتماً در فیلمم تعریف خواهم کرد. درد و شرافتی در این سفر هست که هیچ فیلمی تا به امروز به آن نپرداخته است. همچنان که «آواتار» در حال گسترش فناوری و جذب میلیاردها دلار درآمد است، بسیاری از مخاطبان کامرون همچنان تشنه یک اثر انسانیتر از این فیلمساز هستند. برای نسلی که با «ترمیناتور» و «بیگانگان» بزرگ شدهاند، انتظار برای یک فیلم غیرفانتزی دیگر از کامرون، شیرین خواهد بود.