جوان آنلاین: محمدرضا عارف در بازدید از صندوق توسعه ملی با قدردانی از زحمات و تلاشهای صندوق توسعه ملی در طول دهههای گذشته در دقت نظر در خصوص منابع صندوق توسعه ملی و با اشاره به اینکه از ماههای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جوانانی که همراه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بودند همواره بدنبال حل این مسئله بودند که چه کسی اجازه میدهد دولت از انفال استفاده کند، افزود: شرایط ۸ سال دفاع مقدس اجازه ورود به این مسئله را نداد و به فکر جدا کردن درآمد از ثروت و انفال نیفتادیم تا اینکه در اولین گامها و در برنامه سوم توسعه حساب ذخیره ارزی با وجود مشکلات ایجاد شد و انتقاداتی به دولت هشتم در رسانهها وارد شد، اما این رویکرد در کشور جا افتاد و برنامه چهارم توسعه نیز در همین مسیر تدوین شد که البته متاسفانه با کم لطفی مجلس هفتم حذف شد.
به گزارش تسنیم، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مباحث جدی در کشور در خصوص گرفتن بهره مالکانه توسط دولت مطرح بوده است و همچنین دولتها باید بپذیرند که بخشی از درآمد نفت متعلق به نسلهای آینده است، گفت: این سوال مطرح است که آیا همه درآمد نفتی متعلق به دولت بوده که پاسخ منفی است که البته با توجه به شعارها، راهبردها و ارزشهای جمهوری اسلامی ایران که با منافع غرب، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در تضاد هستیم باید آمادگی مدیریت بحرانها همانند ۸ سال جنگ تحمیلی و جنگ ۱۲ روزه را داشته باشیم.
عارف با تاکید بر در نظر گرفتن شرایط دولتها و صندوق توسعه ملی در بهرهگیری از ذخایر ارزی و درآمدهای حاصل از نفت در کشور ادامه داد: تمامی نامگذاریهای و اهداف برنامههای پیشرفت برای برنامههای دراز مدت است که باید در کنار یکدیگر امور را به جلو ببریم و باید در نظر داشت که دولت و صندوق توسعه ملی در کنار یکدیگر هستند و امروز خوشبختانه این اجماع در کشور وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بدهی دولت، دِین دولتها است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کردند که باید مبالغ و بدهیهای صندوق توسعه ملی بازگردد که دولت چهاردهم نیز به این موضوع اعتقاد دارد و به همین دلیل از ابتدای کار دولت به دنبال برداشت از صندوق نرفتیم و اصرار برای استفاده از صندوق توسعه ملی برای شرایطی است که چارهای وجود ندارد که در این صورت نیز باید طبق اساسنامه صندوق و الزامات اقدام کرد.
عارف با اشاره به اینکه با توجه به شیطنتهای دشمنان باید آمادگی کامل داشته باشیم و حتی برای یک لحظه حق غفلت نداریم، گفت: با دشمنی روبهرو هستیم که به هیچ عهدی وفادار نیست و راهبرد دولت چهاردهم از ابتدای کار و یک سال گذشته اجماع بین همه بخشها است که منافع و امنیت ملی را اصل میدانیم و در این مسیر جلو رفتیم.
معاون اول رئیس جمهور در خصوص نقش صندوق توسعه ملی در سرمایهگذاری تاکید کرد: در زمان تشکیل حساب ذخیره ارزی با ارائه تسهیلات ریالی توسط این حساب مخالف بودیم چرا که پرداخت تسهیلات ریالی هیچ منطقی ندارد و در کشور به اندازه کافی صندوقهای مالی برای پرداخت چنین تسهیلاتی وجود دارد و نباید صندوق توسعه ملی به ارائه تسهیلات ریالی ورود کند چرا که صندوق توسعه ملی باید شکل ثروت را از زیر زمین به روی زمین بیاورد و برای توسعه و تولید ثروت برای نسلهای آینده مشارکت داشته باشد و همچنین از عملکرد تجربه حساب ذخیره ارزی و صندوقهای کشورهای جهان برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.
عارف همچنین ورود صندوق توسعه ملی در حمایت از هوش مصنوعی را خواستار شد و گفت: در سند چشم انداز جایگاه اول جمهوری اسلامی ایران در منطقه در فناوریهای پیشرفته دیده شده بود و رویکرد راهبردی که امروز در کشور احساس میشود این است که در جنگ ۱۲ روزه در هر بخش فناوری که آگاهانه خوب سرمایهگذاری کردیم افتخار آفریدیم و امروز هوش مصنوعی در کنار فناوریها به عنوان یک ابزار مطرح است و صندوق توسعه ملی حمایت از هوش مصنوعی را به عنوان یک راهبرد ببیند و در موارد ضروری ورود کند با توجه به تواناییها و نیروی انسانی خوب کشور میتوانیم عقب ماندگیها در اهداف چشم انداز را در زمان کوتاه جبران کنیم و این اطمینان را داریم که بخشهای سایبری و پدافندی با ظرفیتهای پژوهشگاهی و محققین جوان با نشاط رو به جلو حرکت میکند.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت اتخاذ سیاستهای مناسب در خصوص یارانههای نقدی و آزادسازی سهام عدالت تاکید کرد: این دو منبع مهم مالی باید در زندگی اقشار آسیبپذیر تاثیر داشته باشد و با اتخاذ تصمیمات مناسب سرمایهگذاری ماندگار و پرسود برای دهکهای پایینی جامعه باشد که صندوق توسعه ملی میتواند با اطمینانی که برای مردم ایجاد میکند، در این زمینه میدان داری کند تا مردم بتوانند بخشی از یارانه و سهام عدالت خود را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنند و در این راستا یک «صندوق توسعه ملی خصوصی» تشکیل دهید.
عارف خاطرنشان کرد: باید به گونهای به مردم اطمینان دهیم که سرمایههای ارزی خود را وارد اقتصاد و سرمایه گذاری کنند و صندوق توسعه ملی به دلیل پشتوانه قوی حاکمیتی و اعتمادسازی در بین مردم میتواند سرمایههای سرگردان و خانگی را در راستای پیشرفت و توسعه کشور به کار گیرد.
معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: صندوق توسعه ملی با بهرهگیری از ظرفیتهای خود میتواند «مشارکت سرمایهگذاری با سایر بخشها» و استفاده از ظرفیت آنان را پیگیری کند.
عارف همچنین با اشاره به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بهرهگیری از منابع صندوق توسعه ملی شامل توجیه اقتصادی، بازگرداندن منابع و سود صندوق به طور کامل، عدم ورود صندوق توسعه ملی به بنگاهداری و همچنین اتخاذ تصمیمات در چهارچوب شورای اقتصاد، تاکید کرد: توصیههای رهبر معظم انقلاب یک راهبرد جدید برای توسعه کشور است که صندوق باید بنگاهسازی کند و به دنبال بنگاهداری نباشد که مقام معظم رهبری اجازه موسع و با یک نظم اقتصادی برای بهرهگیری از صندوق توسعه ملی برای توسعه و آبادانی و پیشبرد برنامههای کشور دادند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی نباید وارد رقابت با سایر صندوقها و نهادهای مالی شود، افزود: صندوق توسعه ملی یک صندوق حاکمیتی است که باید حمایت شود تا اگر سایر صندوقهای مالی در کشور دچار مشکل شدند یک ماموریتی برای کمک به آنها قائل باشد.
عارف همچنین با بیان اینکه ویژگی خاص نظام جمهوری اسلامی ایران و کشور وجود سرمایه معنوی و نیروی انسانی است، اضافه کرد: زمانی که امام پیروز شدند آیا پشتوانه اقتصادی داشتند؟ سرمایه معنوی و اجتماعی امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را پیروز کرد و امروز این سرمایه معنوی، نظام جمهوری اسلامی ایران را نگه داشته است و افتخار میکنیم چراکه نیروی انسانی مزیت اصلی کشور است و باید صندوق توسعه ملی در زمینه نیروی انسانی تلاش کند و در تربیت مدیرانی در تراز جهانی ورود کند.
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در اوایل روی کار آمدن دولت چهاردهم تربیت ۱۰۰ نیروی انسانی زبده را توصیه کردند که با برنامهریزی دولت، نیروهای کیفی مستقل از دیدگاههای سیاسی تربیت میشوند که به دولتها کمک کنند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان در جنگ ۱۲ روزه برای اهداف شوم فروپاشی نظام وارد جنگ با ایران شدند، گفت: مردم ایران روبروی نیات شوم و ضد اخلاقی دشمنان قرار گرفتند.
مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این بازدید، گزارشی از عملکرد صندوق توسعه ملی، منابع و مصارف، موجودی صندوق، اعطای تسهیلات و وصول مطالبات، سرمایهگذاریها چالشها و پیشنهادات برای بهبود عملکرد این صندوق ارائه کرد.