جوان آنلاین: در پنجاهمین سال ساخته شدن «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، مایکل داگلاس گفت قصد بازگشت به بازیگری را ندارد و باور دارد ایدهآلیسم امریکایی دیگر وجود ندارد و کشورش در استبداد به سر میبرد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، مایکل داگلاس امسال میهمان جشنواره کارلووی واری شد تا در جایگاه کمتر شناخته شدهاش به عنوان تهیهکننده به یاد آورده و برای خلق یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ، یعنی «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» تجلیل شود.
مایکل داگلاس که همزمان با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم کلاسیک «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» اثر میلوش فورمن در جشنواره فیلم کارلووی واری حضور یافت، در این جشنواره درباره نگرانیهایش از دموکراسی در امریکای دولت ترامپ صحبت کرد.
این چهره برنده جایزه اسکار در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت سیاست در کشورش گفت که این کشور در حال حاضر «در حال لاس زدن با استبداد» است. وی افزود: من بهطور کلی به این موضوع به عنوان یک واقعیت نگاه میکنم، اینکه دموکراسی چقدر ارزشمند و چقدر آسیبپذیر است و همیشه باید از آن محافظت شود. امیدوارم آنچه اکنون با آن دست و پنجه نرم میکنیم، مشابه تمام تلاشی باشد که مردم جمهوری چک برای به دست آوردن آزادی و استقلال خود انجام دادند.
داگلاس با تأکید بر اینکه سیاست اکنون یک کار سودآور شده است، گفت: پول وارد دموکراسی شده و مردم برای کسب درآمد وارد سیاست میشوند. ما در امریکا تلاشمان حفظ یک آرمان و آرمانگرایی بود که امروز دیگر وجود ندارد.
این بازیگر گفت که ترجیح میدهد خیلی وارد جزئیات نشود، زیرا اخبار گویای همه چیز است. او اظهار کرد از این امر نگران و عصبی است و یادآوری کرد: فکر میکنم همه ما مسئولیم که مراقب خودمان هم باشیم. نمایش نسخه ترمیم شده «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» که برنده چندین جایزه اسکار شد، نیم قرن پس از نمایش اولیه آن در کارلووی واری ادای احترامی بود به رابطه این فیلم کلاسیک با شهر و کشور زادگاه میلوش فورمن، سازنده آنکه از حامیان وفادار جشنواره بود.
به گزارش هالیوود ریپورتر، او از جشنواره قدردانی کرد و همچنین تشکر ویژهای از پدر خود، اسطوره هالیوود کرک داگلاس کرد و گفت: من باید از پدرم، کرک برای گرفتن حق نشر کتاب تشکر کنم. او سالها سعی کرد آن را به فیلم تبدیل کند، اما نتوانست و قرار بود آن را بفروشد و آن موقع بود که من وارد عمل شدم و گفتم: «بابا، لطفاً، لطفاً این را نفروش.» من هرگز به تهیهکنندگی فکر نکرده بودم، اما این پروژه را خیلی دوست داشتم. بنابراین از پدرم به خاطر اینکه این فرصت را به من داد و آن را نفروخت، تشکر میکنم.
در این مراسم کریستوف موچا، مدیر اجرایی جشنواره بینالمللی کارلووی واری هم با اهدای یک تندیس گوی کریستال جشنواره، کرک داگلاس را غافلگیر کرد. این فرم گوی بلورین از سی و پنجمین سالگرد جشنواره در سال ۲۰۰۰ استفاده شده، در حالی که داگلاس نسخه طراحی قدیمیتر را پیشتر دریافت کرده بود. داگلاس که همراه برادرزاده زانتز، تهیهکننده پل زانتز و اعضای خانواده فورمن در جشنواره حضور یافته بود با یادآوری خاطراتش گفت: وقتی ما اولینبار به اینجا آمدیم، جشنواره تازه کارش را شروع کرده بود. یک جشنواره تازه متولد شده بود و میلوش احساس میکرد حضور در جشنواره برای کشورش مهم است. وی افزود: تجلیل از فیلمی از ۵۰ سال پیش غیرمعمول است؛ بازگشت به صحنه جرم، جایی که میلوش بزرگ شده با تمام دستاوردهایش، لذتبخش است. وی همچنین به فهرست رقبای افسانهای این فیلم در اسکار ۱۹۷۶ نگاهی انداخت که شامل «بعدازظهر سگی»، «آروارهها»، «بری لیندون» و «نشویل» میشد و گفت: از شما میپرسم؛ در ۲۰ سال گذشته، آیا تا به حال فیلمی با این کیفیت در امریکا ساخته شده است؟