پس از انتشار سرمقالهای با عنوان «ترجیح عدالت آموزشی بر خشم خواص» در ۲۷ فروردینماه، وزارت آموزشوپرورش پاسخی را به دفتر روزنامه ارسال کردهاست.
پاسخ وزارت آموزشوپرورش به سرمقاله «جوان» با عنوان «ترجیح عدالت آموزشی بر خشم خواص» که در ۲۷ فروردینماه منتشر شده است، به این شرح است: معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همواره ارتقای کیفیت آموزشی، کاهش فقر یادگیری و پیگیری موضوع بازماندگان از تحصیل را به عنوان اولویتهای راهبردی خود تلقی نموده و در همین راستا، اقدامات متعددی را در سطح کشور طراحی و به مرحله اجرا درآوردهاست. بر این اساس، برخی از مهمترین اقدامات صورتگرفته در سال تحصیلی جاری به شرح زیر به اطلاع میرسد:
۱- اجرای طرح «حامی» (حمایت آموزشی مستمر از یادگیرندگان) با هدف شناسایی و پوشش دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری از طریق ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای هدفمند
۲- اصلاح روشهای آموزش و تقویت فعالیتهای گروهمحور در کلاس درس از طریق طراحی ۴۵۴ سناریوی آموزشی و تولید ۱۹۱ عنوان فیلم آموزشی جهت بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری
۳- تمرکز بر تقویت مهارتهای پایه دانشآموزان با اجرای برنامههایی نظیر جشنواره جابربنحیان، فرصتهای متنوع یادگیری، طرح نوروزی ارتقای سواد خواندن و نوشتن و آموزش مهارتهای دیجیتال
۴- ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان با تشکیل ۱۶هزارو۱۵ اجتماع یادگیری و مشارکت بیش از ۲۹۴ هزار معلم در بستر سامانه شاد و برنامههای آموزش مستمر
۵- تشویق به خلاقیت و تبادل تجربیات معلمان در قالب برگزاری جشنواره اصلاح روشهای تدریس در سطوح منطقهای، استانی و ملی
۶- شناسایی، جذب و آموزش دانشآموزان بازمانده از تحصیل: از مجموع ۱۹۵هزارو۷۷۹ کودک ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل، تاکنون ۲۷هزارو۳۵ نفر شناسایی و جذب شدهاند و پیگیری برای سایر موارد نیز در حال انجام است.
۷- تشکیل کمیته تخصصی برای ارتقای سواد پایه در دروس کلیدی (ریاضی، علوم، فارسی) و تدوین راهکارهایی برای بهبود جایگاه کشور در آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز
۸- ایجاد دبیرخانه تخصصی ارتقای سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن در استان سمنان و تولید بستههای یادگیری ویژه برای دانشآموزان، اولیا و معلمان
۹- پایش مستمر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در سطح استانها و ارائه بازخوردهای اصلاحی و اجرای اقدامات کلینیکی به منظور بهبود روند یادگیری