کد خبر: 1231062
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
سد قیزقلعه‌سی به عنوان آخرین پروژه‌ای که توسط سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد با پیشرفت ۸۰ درصد به دولت سیزدهم رسید و پس از تکمیل عملیات اجرایی در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

جوان آنلاین: چهل‌ونهمین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی در سی‌وسومین ماه دوران ریاست‌جمهوری با حادثه‌ای دل‌خراش همراه شد و رئیس‌جمهور ایران، شهید جمهور شد.

به گزارش فارس، سفر سیدابراهیم رئیسی با هدف افتتاح سد قیزقلعه‌سی در دستور کار قرار گرفت. قیزقلعه‌سی سد تنظیمی در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان است و سومین سد بزرگ ایران به لحاظ حجم تنظیم آب به حساب می‌آید. کارشناس دیپلماسی آب محمد صادقی همکاری مشترک با آذربایجان در مسئله ارس را ظرافت دیپلماتیک می‌داند و می‌گوید که وقتی ترکیه در بالادست ارس برای رهاسازی آب مانع می‌تراشد، شما برای گرفتن حقابه نیاز به شریک دارید.

حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان و برگزاری افتتاحیه مشترک سد قیزقلعه‌سی برای اولین بار در اجلاس شانگهای مطرح شد و با ابتکار شهید رئیسی مورد تاکید قرار گرفت.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از مهمترین راهبرد‌های است که توسط دولت سیزدهم دنبال شد.

مدرس حوزه علمیه رحمت‌الله بیگدلی در صفحه توییتر خود با استناد به خبر یک پایگاه خبری نوشت که سد قیز قلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس در شهرستان خداآفرین صبح روز دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ با حضور وزیر نیرو، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از نمایندگان مجلس افتتاح شده بود. در مقابل، قائم‌مقام شرکت مدیریت منابع آب در دولت دوازدهم محمد حاج‌رسولی‌ها می‌گوید که پیشرفت پروژه سد قیزقلعه‌سی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ طی ۱۵ سال کمتر از ۸۰ درصد بود به نحوی‎که در خرداد ۱۴۰۰ امکان بهره‌برداری به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود و قابلیت تنظیم آب از سد برای شبکه‌های آبیاری وجود نداشت.

مطابق گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، طی کمتر از ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم اقداماتی نظیر تکمیل سازه بدنه سد (بتن‌ریزی و خاک‌ریزی)، نصب تجهیزات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق، حفاری و تزریق پرده آب‌بند، جاده و تونل‌های دسترسی، ساخت ساختمان‌های بهره‌برداری، تکمیل پانل‌های بتنی و تکمیل تاج سد و محوطه‌سازی تا پیشرفت ۱۰۰ درصد و تکمیل عملیات اجرایی به پیش رفت و پروژه در اردیبهشت ۱۴۰۳ مهیا بهره‌برداری و تزریق آب به شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار