کد خبر: 1230642
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بدرقه میلیونی پیکر‌های سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر همراهان آنان که در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت به شهادت رسیدند، طی دو روز گذشته نگاه‌های رسانه‌های جهانی را به خود خیره کرده است
مهرزاد اصغریان

جوان آنلاین: حضور گسترده مردم ایران برای بدرقه پیکر شهدای خدمت تا جایگاه ابدی، برای رسانه‌های جهان هیچ راهی باقی نگذاشت تا در مشارکت مردمی در تشییع شهدا از تعابیری همچون جمعیت انبوه و میلیونی استفاده کنند. یک خبرنگار انگلیسی حاضر در مراسم دیروز با استناد به حضور چشمگیر مردم عزادار گفت که رسانه‌های غربی درباره محبوب نبودن آیت‌الله رئیسی اخبار دروغ منتشر کرده‌اند. 

بدرقه میلیونی پیکر‌های سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر همراهان آنان که در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت به شهادت رسیدند، طی دو روز گذشته نگاه‌های رسانه‌های جهانی را به خود خیره کرده است. اگرچه برخی از رسانه‌ها سعی کردند با انتشار گزارش‌های جهت‌دار و به کارگیری برخی عناوین، ذهن مخاطب را به سمت مسائل حاشیه‌ای و بعضاً ساختگی سوق دهند، اما با انتشار تصاویر حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهدا، عملاً نه تنها به حضور چشمگیر مردم اذعان کردند بلکه برخی گزاره‌ها را درباره جایگاه اجتماعی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران که در رسانه‌های غربی به آن پرداخته می‌شد هم زیر سؤال بردند. «ریچارد مدهرست» خبرنگار انگلیسی از جمله افرادی بود که دیروز در مراسم تشییع «شهدای خدمت» حضور داشت. او با انتشار تصاویری از حضور گسترده مردمی و با اشاره به حضور مقامات خارجی در مراسم صبح یک‌شنبه در تهران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در مراسم تشییع رئیس‌جمهور رئیسی در تهران حضور دارم. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند. آنچه رسانه‌های غربی درباره نامحبوب بودن رئیسی در ایران گفته‌اند، دروغ است. درگذشت او ضایعه‌ای برای همه جهان است.»

 حضور دریایی از عزاداران
پایگاه المانیتور در وصف جمعیت عظیم حاضر در مراسم تشییع نوشت: «دریایی از عزاداری فضای باز اطراف دانشگاه تهران را پر کرده بود.» شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با انتشار تصاویری گزارش کرد که جمعیت انبوهی در مراسم تشییع در تهران حضور دارند. همچنین، «خبرگزاری آلمان» از حضور میلیون‌ها عزادار در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه وی در تهران خبر داد و تصاویری را از لحظات اقامه نماز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر شهدای سانحه بالگرد نمایش داد. «دویچه‌وله» دیگر رسانه آلمانی بود که با اشاره به حضور پرشمار در مراسم، گزارش کرد که پس از اقامه نماز، عزاداران در اطراف دانشگاه تهران شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند. تایمز اسرائیل علاوه بر اینکه به حضور خیل عظیمی از مردم در مراسم تشییع اذعان کرد، بلکه به طور ویژه سر دادن شعار‌های مرگ بر اسرائیل را مورد توجه قرار داد. شبکه تلویزیونی الجزیره هم در گزارشی تصویری مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی را که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، پوشش داد. شبکه‌های خبری روسی راشاتودی و اسپوتنیک هم به صورت لحظه‌به‌لحظه، مراسم روز چهارشنبه را پوشش دادند. 

 مسیر راهبردی ایران تغییر نمی‌کند
شبکه خبری امریکایی «سی. ان. ان» وقایع دیروز را این‌طور گزارش کرد: «انبوهی از عزاداران با لباس‌های سیاه در حالی که پرچم‌های ایران و تصاویر رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و سایر مقامات‌شان را که در سانحه روز یک‌شنبه جان باختند، در دست داشتند، در خیابان‌های تهران راهپیمایی کردند.» دیگر شبکه خبری امریکایی یعنی «آسوشیتدپرس» هم در گزارش خود، لحظه اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهدا را به تصویر کشید. روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز هم در توصیف مراسم وداع با پیکر شهدای خدمت نوشت: «کامیونی روباز تابوت‌ها را به میدان آزادی تهران می‌برد و انبوه جمعیت از کنار بیلبورد‌هایی که آقای رئیسی را خندان نشان می‌داد، عبور می‌کردند. بسیاری از مردم عکس‌های رئیس‌جمهور را حمل می‌کردند و اکثراً سیاه پوشیده بودند و حمایت خود را از دولت خود نشان دادند.» این روزنامه امریکایی به حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و جمعیت انبوه حاضر در این مراسم اشاره کرد و نوشت: «رهبر معظم ایران در محل برگزاری مراسم تشییع رئیس‌جمهور فقید حضور یافت و برای او نماز خواند. پیکر رئیس جمهور فقید ایران، وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات ایران ابتدا برای تشییع به تبریز، نزدیک‌ترین شهر به محل وقوع سانحه و سپس به شهر مذهبی قم و بعد از آن برای برگزاری مراسم به تهران منتقل شد.» علی واعظ، مدیر گروه ایران در گروه بین‌المللی بحران هم به نیویورک‌تایمز گفته است: «نمایندگان خارجی شرکت‌کننده [در مراسم رئیسی]وضعیت روابط ایران با جهان خارج را نشان می‌دهند؛ نمایندگی سطح پایین غرب در کنار مشارکت سطح بالای همسایگان و متحدان غیردولتی ایران.» در بحبوحه انتشار سیل دیدگاه‌های متفاوت درباره آینده سیاسی ایران، پس از سانحه ۳۰ اردیبهشت، جاناتان پانیکوف، معاون سابق در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده معتقد است: «در حالی که مرگ رئیس‌جمهور ایران در سقوط بالگرد تکان‌دهنده بود، بعید است که مسیر راهبردی کشور را تغییر دهد.» 

 پس از قم، تشییع میلیونی در تهران
رسانه‌های عرب زبان هم مراسم روز چهارشنبه در تهران را پوشش دادند. بخش عربی فرانس ۲۴ نوشت: «ده‌ها هزار ایرانی از صبح زود در مرکز تهران برای شرکت در مراسم تشییع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور که جان خود را در یک سانحه هوایی از دست دادند، تجمع کردند.» بخش عربی سایت خبری میدل‌ایست در این خصوص نوشت: «مراسم تشییع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فقید ایران با حضور جمع گسترده‌ای از ساکنان پایتخت این کشور در خیابان انقلاب تهران آغاز شد.» شبکه خبری المیادین با پوشش لحظه‌به‌لحظه این مراسم نوشت: «بعد از برگزاری مراسم تشییع میلیونی در شهر قم، اینک شاهد برگزاری مراسم باشکوه تشییع در تهران پایتخت ایران هستیم.» اسکای‌نیوز عربی نوشت: «ده‌ها هزار ایرانی از نخستین ساعات بامداد امروز در تهران پایتخت این کشور برای شرکت در مراسم تشییع پیکر‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران تجمع کردند.» سایت عربی صدی‌البلد نیز با پوشش این مراسم و انتشار یک کلیپ ویدئویی نوشت: «حضور گسترده ده‌ها هزار ایرانی در خیابان‌های تهران برای شرکت در مراسم تشییع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور را مشاهده می‌کنید.» پایگاه خبری بوابه‌الاهرام مصر نیز نوشت: «ده‌ها هزار تن از ساکنان پایتخت ایران با حضور در خیابان‌های تهران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور فقید این کشور تجمع کردند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار