کد خبر: 1230565
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
تلاش برای ایجاد یک برنامه توانمندسازی شخصی
فراموش نکنید که ما این توانایی را داریم که با ایمان به اراده خود و با غلبه بر چالش‌ها و افزایش تاب‌آوری به چیزی که می‌خواهیم برسیم و یک زندگی مطابق با ارزش‌هایمان خلق کنیم. برای این کار باید توانمند شوید. 
نیره  محمودی

 جوان آنلاین: در دنیای پرهیاهوی امروز، ما مدام با محتوا‌هایی بمباران می‌شویم که به طور مستقیم و غیرمستقیم به ما می‌گویند به اندازه کافی خوب نیستیم، هرگز به رویا‌های خود نمی‌رسیم و باید تسلیم شویم. اما نکته این است که با وجود مواجهه با این پیام‌ها، همه ما این توانایی را داریم که زندگی‌ای که دوست داریم را برای خود بسازیم و از آن لذت ببریم. 
فراموش نکنید که ما این توانایی را داریم که با ایمان به اراده خود و با غلبه بر چالش‌ها و افزایش تاب‌آوری به چیزی که می‌خواهیم برسیم و یک زندگی مطابق با ارزش‌هایمان خلق کنیم. برای این کار باید توانمند شوید. 
توانمندسازی به معنای کنترل زندگی خود و تبدیل‌شدن به بهترین نسخه از خودمان است. توانمندسازی بدین معناست که شما قدرت کنترل زندگی خود و رسیدن به اهداف‌تان را داشته باشید و در قبال شادی و رفاه خود مسئولیت‌پذیر بوده و خود را قربانی شرایط و اوضاع حاکم ندانید. 
توانمندسازی می‌تواند به شما در ایجاد عزت‌نفس قوی کمک کند. شما به خود و توانایی‌هایتان ایمان خواهید داشت و اجازه گفت‌وگوی منفی با خودتان را نمی‌دهید. هنگامی که توانمند می‌شوید اهداف خود را تعیین کرده و به آن‌ها دست خواهید یافت، برای اقدام انگیزه بیشتری خواهید داشت و موانع را برطرف خواهید کرد. 
وقتی توانمند شوید به توانایی‌های خود اطمینان یافته، از ریسک کردن نمی‌ترسید و همیشه به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت خواهید بود. وقتی توانمند شوید در برابر چالش‌ها مقاوم‌تر شده و بهتر می‌توانید از شکست‌ها گذر کنید. 
توانمندسازی به معنای تصمیم آگاهانه برای به دست گرفتن سرنوشت خود است. این شامل انتخاب‌های مثبت، اقدام برای پیشرفت و اطمینان از توانایی در تصمیم‌گیری و اجرای آنهاست. افراد توانمند نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسند و برای یادگیری و پیشرفت انگیزه دارند. 
به عنوان مثال، اگر کسی اخراج شود، می‌تواند در جست‌وجوی شغل خود منفعل باشد و منتظر بماند تا کسی او را پیدا کند، یا اینکه خودش گام‌های مؤثری برای پیدا کردن یک شغل جدید و بهتر بردارد. این گام‌ها می‌تواند شامل تماس با همکاران سابق، رزومه‌کردن سوابق خود برای دیگران و... باشد. 
توانمندسازی یک فرآیند است که زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد، اما پاداش آن بسیار قابل توجه است. هنگامی که کنترل زندگی خود را به دست می‌گیرید، می‌توانید به اهداف خود برسید، رؤیا‌های خود را تحقق ببخشید و زندگی کاملی داشته باشید. 
اگر به دنبال توانمندسازی خود هستید، روی انگیزه‌تان تمرکز کنید، آنچه را که می‌توانید در کنترل بگیرید، شناسایی کنید و طرز فکری عینی و هدفمند داشته باشید. هفت نکته زیر می‌تواند در رسیدن به توانمندسازی شما را کمک کند. 
 به خود متکی باشید: افرادی که معتقدند سرنوشت خود را کنترل می‌کنند به جای تسلیم‌شدن در برابر عوامل و شرایط غیرقابل کنترل بیرونی، مسئولیت آینده خود را برعهده می‌گیرند. با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود، پیگیری علایق و اعتماد به توانایی خود، نگرش و چشم‌انداز مثبت را در خود پرورش دهید.
 اهدافی معقول تعیین کنید: تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی بخش مهمی از توانمندسازی است. اهداف اگر بیش از حد بزرگ بوده و در عین حال نتوان آن‌ها را درست تعریف کرد، باعث ناامیدی شما در حرکت خواهند شد. همچنین درک نحوه تعیین آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند، تا از دستاورد‌های خود احساس خوبی داشته باشید. اگر می‌خواهید ماراتن بدوید، با مسافت‌های کوتاه‌تر شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید، نه اینکه تصمیم بگیرید همان روز اول ۱۰ کیلومتر یک نفس بدوید. 
 در میان افراد مثبت اندیش باشید: خنده مسری است و بدبینی و منفی‌نگری نیز چنین است. احاطه کردن خود با افراد همفکر و با انگیزه می‌تواند به شما کمک کند تا برای رسیدن به اهداف خود توانمند شوید. اگر عزت‌نفس شما خدشه‌دار شد، زمانی را با دوستان، همسالان و اعضای خانواده که نگاهی مثبت به زندگی دارند، برنامه‌ریزی کنید. تجربه مثبت اندیشی آن‌ها می‌تواند موجب سلامت روان شما شده و منفی‌نگری را در شما به حداقل برساند و درعین حال شما را توانمند کند تا رویا‌های خود را دنبال کنید. 
مراقبت از خود را تمرین کنید: مراقبت از خود شامل هر فعالیتی است که برای ایجاد احساس شادابی و سلامتی در خود انجام می‌دهید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل همه چیز از یک رژیم غذایی درست و ورزش تا رفتن به یک مرکز آب‌گرم باشد. برنامه‌ریزی برای آرامش موجب می‌شود تا انرژی خود را حفظ کرده و جوان‌تر شوید. علاوه بر این، مهربانی با خود می‌تواند به شما کمک کند تا به توانایی‌تان برای رسیدگی و غلبه‌بر سختی‌ها اطمینان داشته باشید. 
 از عبارات مثبت استفاده کنید: برای یک زندگی توانمند، روی آنچه می‌توانید انجام دهید به جای آنچه نمی‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید برای ارتقایی که نیاز به تسلط زبان اسپانیایی دارد، درخواست دهید، به جای اینکه بگویید «من اسپانیایی بلد نیستم»، بگویید: «من هنوز اسپانیایی صحبت نمی‌کنم و می‌توانم زود یاد بگیرم» تمرین اعتماد به نفس برای رسیدن به اهداف‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا برای رسیدن به اهداف اصلی در زندگی و کارتان گام‌هایی استوارتر بردارید. 
 قاطع باشید: افرادی که به دنبال توانمندسازی شخصی هستند باید در بیان افکار، ایده‌ها و نیاز‌های خود احساس راحتی کنند. اگر به یک میهمانی دعوت شده‌اید، اما روز بعد ارائه مهمی دارید به میزبان اطلاع دهید که زودتر میهمانی را ترک خواهید کرد. یا اگر شما و یک فرد دیگر در حال همکاری یک پروژه هستید، اما شما بیشتر کار می‌کنید، بدون اینکه رو دربایستی داشته باشید، از او بخواهید سهم خود را به جا آورد.
 یک لیست اقدام تهیه کنید: افراد توانمند اقدام می‌کنند و رویه‌ای رو به رشد داشته و برای یادگیری و توسعه توانایی‌های خود همیشه برنامه‌ریزی می‌کنند. این افراد هم‌چنین می‌دانند که موفقیت در یک شب به دست نمی‌آید، بلکه در اوج تصمیمات و اقدامات آن‌ها حاصل خواهد شد. اگر هدف شما این است که مدرک دانشگاهی خود را در عرض چهار سال به پایان برسانید، فهرستی از اقداماتی را که باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید، تهیه کنید. اقداماتی مانند تحقیق در مورد کمک‌مالی، ثبت‌نام در یک برنامه آنلاین و ایجاد یک برنامه مطالعه دقیق.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار