کد خبر: 1227109
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور، جهش تولید و توسعه صنعتی با مشارکت مردم، تنها از رهگذر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان امکانپذیر است. تا وقتی به دانش‌بنیان‌ها اعتماد نکنیم و به استفاده حداکثری از توان آن‌ها در راستای دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور روی نیاوریم، نمی‌توانیم به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور امیدوار باشیم. 
 
بر کسی پوشیده نیست که دانش‌بنیان‌ها در دنیای امروز نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور‌ها دارند. طی سال‌های اخیر اهمیت تقویت دانش‌بنیان‌ها در کشورمان درک شده است. در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرای طرح تولیدات بار اول پرداخت و حمایت‌های ویژه‌ای از دانش‌بنیان‌ها به عمل آورد. 
مصوبات مجلس یازدهم در قالب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بود. تمامی این روند‌ها در نهایت نتیجه داد و موفقیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف کسب کردیم. استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز، به ما کمک کرد نیاز‌های کشور را در صنایع مختلف برطرف کنیم. از طرف دیگر، این دستاورد‌ها بسترساز صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی شد. حالا که جهش تولید با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته است، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ باید با جدیت بیشتری پیگیری شود. به زعم آنان، برقراری یک ارتباط دوطرفه بین صنایع و دانش‌بنیان‌ها مورد نیاز است. از یک طرف دانش‌بنیان‌ها باید در خدمت صنایع بزرگ باشند و از طرف دیگر، صنایع نیز باید به عقد قرارداد با این شرکت‌ها مبادرت کنند. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» ضمن اشاره به این موضوع که تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم در گرو توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند، موفق‌ترین نمود مشارکت مردم در اقتصاد کشور همین دانش‌بنیان‌ها هستند. حمایت از دانش‌بنیان‌ها و بازارسازی برای آن‌ها طی سال‌های گذشته بستری برای استفاده از دستاورد‌های آن‌ها به وجود آورد که در شرایط تحریمی بسیار کمک‌کننده بود. 
وی ادامه داد: تحقق شعار سال جز از مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌گذرد. در این راستا، نیاز است به توسعه زنجیره ارزش محصولات و بومی‌سازی آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: حرکت به سمت نسل چهارم معاونت علمی نیز باید در دستور کار باشد. در این راستا، تسهیل مجوز‌ها برای ورود حداکثری مردم و نخبگان به حوزه‌های دانش‌بنیانی مدنظر قرار دارد. در این ارتباط، حرکت به سمت دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور و اقتصاد ملی در سال جهش تولید با مشارکت مردم از اهمیت برخوردار است. میرتاج‌الدینی گفت: اعلام نیاز صنایع به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پروژه‌های حوزه تکمیل زنجیره ارزش، بومی‌سازی و تولید بار اول فناوری و تجهیزات راهبردی می‌تواند بخشی از نقشه راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشد. در همین ارتباط، بهره‌بردن از سازوکار‌های قانونی در دسترس همچون قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول می‌تواند کارساز باشد. 
وی ادامه داد: با وجود سازوکار‌های قانونی برای بهره‌بردن از توان دانش‌بنیانی کشور، متأسفانه شاهد هستیم برخی صنایع بزرگ در راستای عقد قرارداد با دانش‌بنیان‌ها و سفارش کار به آن‌ها گام برنداشته‌اند. نیاز است این صنایع همراستا با روند ملی دانش‌بنیان‌کردن اقتصاد کشور به حمایت از دانش‌بنیان‌ها و عقد قرارداد با آن‌ها روی بیاورند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: در کنار تلاش‌ها به منظور بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها، نظارت بر این شرکت‌ها افزایش می‌یابد تا شاهد بهبود کیفیت محصولات‌شان باشیم و رشد آن‌ها را رقم بزنیم. میرتاج‌الدینی در پایان تأکید کرد: مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور، جهش تولید و توسعه صنعتی با مشارکت مردم، تنها از رهگذر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان امکانپذیر است. تا وقتی به دانش‌بنیان‌ها اعتماد نکنیم و به استفاده حداکثری از توان آن‌ها در راستای دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور روی نیاوریم، نمی‌توانیم به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور امیدوار باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار