کد خبر: 1222865
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
از شرق آسیا تا آفریقا و اروپا راهپیمایی روز قدس برگزار شد
روز جهانی قدس امسال به دلیل تحولات جنگ غزه حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل داشت. ۱۲۰ هزار نمازگزار فلسطینی همزمان با روز جهانی قدس، به رغم کارشکنی‌های اشغالگران آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در صحن‌های مسجد‌الاقصی اقامه کردند
جوان آنلاین: همزمان با ایران، راهپیمایی روز قدس در سراسر جهان نیز برگزار شد و میلیون‌ها نفر از شرق آسیا تا آفریقا با حضور در خیابان‌ها جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی فلسطینیان به ویژه مردم غزه را محکوم کردند. 
 
روز جهانی قدس امسال به دلیل تحولات جنگ غزه حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل داشت. ۱۲۰ هزار نمازگزار فلسطینی همزمان با روز جهانی قدس، به رغم کارشکنی‌های اشغالگران آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در صحن‌های مسجد‌الاقصی اقامه کردند. نظامیان صهیونیست بعد از نماز صبح دیروز به هزاران نمازگزار در الاقصی با شلیک گاز اشک‌آور سمی حمله و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند. به گزارش شبکه العربی، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس در اردن که پس از برگزاری نماز جمعه برگزار شد، جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه را محکوم کردند و خواستار تحرک جدی و فوری کشور‌های عربی و اسلامی در حمایت از مردم مظلوم غزه و مقابله با جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل شدند. در این راهپیمایی که با مشارکت احزاب، اتحادیه‌ها و با حضور اقشار مختلف مردم اردن برگزار شد، شرکت‌کنندگان خواستار اجرایی شدن مصوبه شورای امنیت سازمان ملل درخصوص آتش‌بس غزه شدند و از سازمان ملل خواستار تحقیق درباره نسل‌کشی مردم غزه توسط اسرائیل و وادار کردن این رژیم به اجرای مصوبات سازمان ملل شدند. خبرگزاری سوریه (سانا) نیز از برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در برخی از نقاط این کشور خبر داد و افزود: به مناسبت روز جهانی قدس، تظاهراتی تحت عنوان «طوفان الاحرار» با مشارکت گسترده مردم در اردوگاه یرموک در دمشق برگزار شد. در این تظاهرات که با حضور اهالی اردوگاه‌های فلسطینی در سوریه و شخصیت‌ها و رهبران احزاب عربی و اسلامی، روحانیون و تعدادی از دیپلمات‌ها برگزار شد، شرکت‌کنندگان ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی خواستار محاکمه این رژیم در قبال جنایات نسل‌کشی علیه مردم مظلوم غزه شدند. 
مردم عراق هم به مناسبت روز جهانی قدس در شعر بغداد تجمع کرده و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کردند. در لبنان تظاهراتی در شهر صیدا با مشارکت فعالان حزبی، سیاسی و مردمی برای بزرگداشت روز جهانی قدس برگزار شد. تظاهرکنندگان بنر‌هایی را برافراشتند که روی آن نوشته شده بود: «از جنوب تا غزه ما با مقاومت و شهدا متحد شدیم»، «غزه با طوفان پربرکت خود برای بیت‌المقدس پیروز شد» و «طوفان الاقصی توهم صهیونیستی را برانداخت». در عمان هم هزاران نفر پس از اقامه نماز جمعه در مقابل سفارت امریکا در مسقط، در همبستگی با غزه و مقاومت، در گرامیداشت روز جهانی قدس و در محکومیت ادامه حمایت امریکا از این رژیم تظاهرات کردند. از سوی دیگر، راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس در منطقه «الدراز» بحرین بعد از اقامه نماز جمعه برگزار شد و هزاران نفر با شرکت در این راهپیمایی همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کرده و حملات صهیونیست‌ها را محکوم کردند. به گزارش شبکه المیادین، تظاهرکنندگان بحرینی با رد تجاوزات رژیم صهیونیستی خواستار لغو توافق عادی‌سازی بحرین با رژیم صهیونیستی شدند و شعار‌هایی را سر دادند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بود از: «ای الاقصی با جان و خون خود تو را فدیه می‌دهیم» و «عادی‌سازی خیانت است.» 
یمنی‌ها هم که بیش از سایر ملت‌های عربی در ماه‌های اخیر راهپیمایی‌های همبستگی با ملت فلسطین برگزار کرده بودند دیروز هم در روز قدس سنگ تمام گذاشتند. صد‌ها هزار یمنی در میدان الصابین در صنعا، پایتخت، و در بیش از ۱۰۰ میدان مرکزی و فرعی در ۱۴ استان یمن، برای گرامیداشت روز جهانی قدس و تأیید ادامه موضع یمن در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی و خشم و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی ابراز کردند. در بیانیه راهپیمایی یمنی‌ها تأکید شد که نبرد برای آزادسازی قدس شریف و تمام فلسطین به مردم فلسطین مربوط نیست، بلکه به عهده همه ملت است و هیچ بهانه‌ای برای کشور‌های اسلامی وجود ندارد که نقش خود را در آزادی فلسطین و حمایت از مردم ایفا نکنند. 
 شرق آسیا تا آفریقا حامی فلسطین
علاوه بر کشور‌های خاورمیانه، مردم شرق آسیا هم حمایت خود را از فلسطینیان اعلام کردند. به گزارش العالم، صد‌ها نفر از مردم اندونزی همصدا با ملت‌های آزاده و مسلمان جهان با حضور مقابل سفارت امریکا در جاکارتا پایتخت این کشور ضمن تجدید میثاق با آرمان ملت فلسطین جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم در کشتار و نسل‌کشی فلسطینیان را محکوم کردند. همچنین، راهپیمایی گسترده‌ای در مالزی برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با مردم و آرمان فلسطین اعلام همبستگی کردند. هزاران نفر از مردم منطقه کشمیر پاکستان نیز همزمان با روز جهانی قدس در حمایت از مسجدالاقصی و مردم غزه راهپیمایی کردند. اهالی تایلند در شهر بانکوک نیز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند. تایلندی‌ها بنر‌هایی با شعار‌های مرگ بر اسرائیل و آزادی فلسطین نزدیک است، در دست داشتند. 
تظاهرات حمایت از فلسطین، فقط محدود به کشور‌های آسیایی نبود و در آفریقا هم شعار‌های ضد صهیونیستی طنین‌انداز شد. جمع زیادی از مسلمانان تانزانیا در «دارالسلام» پایتخت این کشور همزمان با دیگر مناطق جهان تظاهرات باشکوهی برگزار کرده و جنایات اسرائیل در غزه را محکوم کردند. همچنین، تظاهرات گسترده مردمی برای بزرگداشت روز جهانی قدس در ایالت بائوچی نیجریه هم برگزار شد و تظاهرکنندگان پرچم فلسطین را برافراشتند و شعار‌های «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار