کد خبر: 1222520
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
قبرس پس از حمله رژیم صهیونیستی به امدادگران «آشپزخانه جهانی» در غزه، کشتی کمک‌های بشردوستانه را با دو سوم کمک‌ها بازگرداند.

جوان آنلاین: برخی مقامات قبرس اعلام کردند که در پی کشته شدن هفت امدادگر موسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه، کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به قبرس بازگردانده شد.

نیروهای موسسه «آشپزخانه مرکزی جهانی» که دفتر آن در واشنگتن قرار دارد، در حال تخلیه ۱۰۰ تن کمک‌های غذایی از کشتی از قبرس بودند که کاروان خودروهایشان هدف حمله هوایی شبانه رژیم صهیونیستی قرار گرفت و در نتیجه آن هفت تن از امدادگرها جان خود را از دست دادند.

این کشتی یکی از چهار کشتی بود که ۳۰ مارس از شهر «لارناکا» در قبرس به سمت سواحل غزه حرکت کرده بود.

تصمیم برای بازگشت کشتی «جنیفر» به قبرس که هنوز حامل حدود ۲۴۰ تن مواد غذایی است همراه با یک لنج خالی، یک قایق نجات و یک یدک‌کش، پس از آن گرفته شد که موسسه «آشپزخانه مرکزی جهانی» فعالیت‌های خود را در غزه به حالت تعلیق درآورد.

یک مسوول قبرسی در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: آنها فقط توانستند بار لنج را خالی کنند، یک سوم (کمک‌ها) تحویل داده شده و دو سوم آنها بازگردانده خواهند شد.

حمله روز دوشنبه به کاروان امدادگردان در غزه به منزله شکست جدی در روند تلاش برای تسریع کمک‌رسانی به غزه است، برخی آژانس‌های بین‌المللی اعلام کردند که بسیاری در نوار غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی که بیش از ۳۲ هزار شهید داشته، در آستانه گرسنگی قرار دارند.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی این حمله را «فاجعه بار» خواند و مدعی شد که این حمله «غیرعامدانه» بوده و بابت آن عذرخواهی کرد اما موسسه «آشپزخانه مرکزی جهانی» اعلام کرد که فعالیت‌های خود را با ارتش این رژیم هماهنگ کرده بوده و دو خودروی آنها دارای لوگوی موسسه خیریه بودند.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که امارات ارسال کمک‌های بشردوستانه خود از طریق گذرگاه دریایی قبرس را به حالت تعلیق درآورد.

آشپزخانه مرکزی جهانی از اکتبر ۲۰۲۳ در غزه فعالیت داشته و مواد غذایی را از طریق زمینی وارد این منطقه می‌کند و همچنین در عملیات‌های هلی‌برن مشارکت دارد.

طی ماه جاری میلادی، اولین گذرگاه دریایی برای کمک‌رسانی به نوار غزه از قبرس ایجاد شد.

وزیر خارجه قبرس اعلام کرد که مقامات این کشور با آشپزخانه مرکزی در تماس هستند و حمله رژیم صهیونیستی در فاصله ۱۲ کیلومتری منطقه‌ای که کمک‌ها به آنجا رسیدند، در اسکله موقتی که این موسسه احداث کرده، انجام شد.

قبرس و امارات سه‌شنبه در بیانیه مشترکی به شدت این حمله را محکوم کردند.

امارات نیز اعلام کرد ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه دریایی قبرس-غزه را به حالت تعلیق درمی‌آورد تا زمانی که تضمین‌های بیشتری برای حفظ جان امدادگران از رژیم صهیونیستی دریافت کند و تحقیقات کاملی درباره این حمله انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار