کد خبر: 1221341
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
تحلیل مهدی فضائلی از نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب
عضو دفتر رهبر انقلاب گفت:‌ بنده معتقد هستم که درمورد شعارسال و نامگذاری سال‌ها بایستی واقع بینانه نگاه کنیم؛ ممکن است بعضی‌ها توقعشان این باشد که وقتی که رهبرانقلاب یک نام و شعاری را برای سال انتخاب می‌کنند، آن مسئله باید تا آخر سال تماما حل شود؛ خب این یک برداشت غیر واقعی است.

جوان آنلاین: مهدی فضائلی عضو دفتر رهبر انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با رسانه ملی اظهار داشت: در زمان حضرت امام خمینی (ره) پیام‌های نوروزی که ایشان ابلاغ میکردند، در بعضی از سال‌ها بر یک موضوع تاکید داشتند؛ مثلاً در یک سالی بحث اخوت و برادری را تاکید کردند یا اشاره‌ای به مردم فلسطین داشتند.

وی افزود: در دوران رهبری و زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در سال‌های ابتدایی یعنی از سال ۶۹ که پیام‌های نوروزی ایشان آغاز شد، ایشان نیز در ابتدا به همین نحو بر روی یک موضوعی تاکید داشتند؛ منتهی این بصورت رسمی از سال ۷۸ با عنوان شعار سال نامگذاری و تاکنون ادامه پیدا کرده است. همچنین این شعار‌ها از سال ۸۷ رویکرد اقتصادی پیدا کرد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ادامه داد: صحبت‌های زیادی توسط صاحب نظران و تحلیل گران در رابطه با فلسفه انتخاب شعار سال مطرح است، بعضی‌ها می‌گویند این یک راهبرد و بعضی‌ها آن را یک نوع سیاست گذاری می‌دانند؛ منتهی اگر نخواهیم خیلی موضوع را پیچیده کنیم، شعار سال به نوعی ایجاد تمرکز بر روی یک مسئله مهم کشور است.

فصائلی مطرح کرد: یعنی به نوعی یک مسئله محوری و یک موضوعی است که برای کل کشور می‌تواند حائز اهمیت باشد و بر اساس بحث‌های کارشناسی که صورت می‌گیرد، تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی که خدمت رهبر معظم انقلاب داده می‌شود، مسئله اساسی کشور در آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه تعبیر گفتمان سازی در بیانات مقام معظم رهبری در مورد شعار سال وجود دارد، تصریح کرد: وقتی ما از گفتمان سازی صحبت می‌کنیم یعنی اینکه باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود و اگر امسال شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم‌" است بایستی که همه دست‌اندرکاران، رسانه‌ها، صاحب نظران و کسانی که صاحب تریبون هستند و به نحوی صدایشان شنیده می‌شود این مسئله را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند.

عضو دفتر رهبر انقلاب تشریح کرد‌: یعنی از همه مسئولین دولت، مجلس، قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر که به نوعی می‌توانند در این مسئله ورود کنند و موثر واقع شوند، این مطالبه صورت می‌گیرد که شرایط را برای ورود مردم و مشارکت مردم در حوزه تولید فراهم کرده و موانع را برطرف کنند؛ این می‌شود یک مطالبه عمومی که طبیعتاً وقتی مسئله‌ای تبدیل به مطالبه عمومی شد، حتماً دست اندرکاران و مسئولان ذی‌ربط نمی‌توانند نسبت به آن بی‌توجه باشند و اقداماتی را صورت می‌دهند.

فضائلی در ادامه گفت: اگر این اقدامات تحقق پیدا کند و این مطالبه شکل گیرد، ما شاهد این خواهیم بود که آن مسئله به نوعی به سمت حل شدن سوق پیدا می‌کند؛ لذا می‌توانیم بگوییم که فلسفه نامگذاری سال ایجاد گفتمان است، به معنای اینکه یک مطالبه عمومی برای حل یک مسئله مهم کشور صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مشخصا از سال ۸۷ به این سو همه‌ی شعار‌های سال، اقتصادی شد و این بیانگر این مطلب است که رهبر انقلاب خیلی زود و به هنگام متوجه این مسئله اساسی کشور و خلاء مهم در کشور شدند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب خاطر نشان کرد: مسئله اقتصاد در کشور یک مسئله بسیار مهمی است؛ به هر حال وقتی عنوان ایران قوی را دنبال می‌کنیم و به دنبال تحقق چنین ایرانی هستیم یکی از وجوه مهم تحقق ایران قوی بعد اقتصادی است؛ یعنی ایران بدون پیشرفت اقتصادی و بدون دستیابی به شاخص‌های لازم در حوزه اقتصاد که بحث تورم، ارزش پول ملی و اشتغال از عناوین آن است، نمی‌تواند به آن جایگاه پیشرفت کشور دست پیدا کند.

فضائلی تاکید کرد: لذا مقام معظم رهبری به صورت موکد و خیلی روشن از سال ۸۷ تاکید بر موضوعات اقتصادی را شروع کردند و همینطور ادامه دادند.

وی با بیان اینکه این موضوع فقط جنبه شعاری ندارد، تصریح کرد: اگر این موضوع صرفا شعار بود، مدت آن کوتاه در اندازه یک و یا دو سال بود، اما اینکه ایشان قریب به ۱۵ سال بحث اقتصادی را بصورت مداوم و با پیگیری مستمر و واقع بینانه دنبال می‌کنند، یعنی اینکه موضوع یک مسئله اساسی و مهم کشور است و بایستی حل شود.

فضائلی یادآور شد: در همین پیام نوروزی اگر عزیزان دقت کرده باشند، ایشان مجدد به صورت واقع بینانه یکی از مسائلی که به عنوان تلخی‌های سال گذشته ازش یاد می‌کنند و تعبیر مشکل اساسی کشور را دارند، همین حوزه اقتصاد است؛ این مسئله نشان می‌دهد که موضوع اقتصاد و موضوع معیشت مردم یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده و همچنان هست که باید پیگیری شود تا به نقطه‌ای برسد که از یک حالت مسئله و معضل خارج شود و به سمت شرایط مطلوب پیش رود.

وی افزود: بنده معتقد هستم که درمورد شعارسال و نامگذاری سال‌ها بایستی واقع بینانه نگاه کنیم؛ ممکن است بعضی‌ها توقعشان این باشد که وقتی که رهبرانقلاب یک نام و شعاری را برای سال انتخاب می‌کنند، آن مسئله باید تا آخر سال تماما حل شود؛ یعنی به عنوان مثال اگر ایشان مسئله رشد تولید، جهش تولید و مهار تورم را مطرح می‌کنند، ما در آخر سال که می‌رسیم بگوییم که تورممان باید یک رقمی شده باشد و رشد تولید و اقتصادمان باید ۸ درصد شده باشد؛ خب این یک برداشت غیر واقعی است و نشان می‌دهد که ما با واقعیت‌های کشور درست آشنا نیستیم.

فضائلی ادامه داد:، چون اگر که قرار بود با یک نامگذاری مشکل تورم تولید و رشد اقتصادی حل شود که آن موضوع دیگر مسئله و معضل نبود؛ در حقیقت آنچه که در این شعار‌ها دنبال می‌شود تاکید بر روی مسئله اساسی کشور در آن سال است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: نکته دوم اینکه این شعار‌ها برای یک سال نیست؛ یعنی قرار نیست که سال ۱۴۰۲ تمام شد بگوییم شعار مهار تورم و رشد تولید نیز تمام شد، خیر؛ همچنان مسئولین کشور موظف هستند که مهار تورم و رشد تولید را دنبال کنند. پس شعار‌ها با پایان سال تمام نمی‌شوند و این به عنوان یک مسئله‌ای که باید ادامه پیدا کند موجود است. اما در سال جدید با توجه به آسیب شناسی که نسبت به مسائل کشور و به بحث شعار سال گذشته شده، بر روی یک موضوع جدیدی تاکید مجدد و بیشتری صورت می‌گیرد؛ این مسئله بسیار موثر است در اینکه مسئولان کشور بر روی یک مسئله مشخصی که ناظر بر زندگی مردم و مشکلات کشور و تحقق ایران قوی است، یک توافقی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: یعنی یک نقطه مرکزی وجود داشته باشد که همه افکار و اذهان متوجه آن شود و تلاش کنند که این شعار تحقق پیدا کند؛ این تمرکز و این ایستادگی و استمرار شعار‌های اقتصادی قطعاً در بهبود اوضاع موثر واقع شده و رهبر انقلاب نیز در پیام اشاره نمودند که امروز در سخنرانی بعد از ظهر توضیح می‌دهند که در رابطه با شعار سال گذشته چه اتفاقاتی صورت گرفت و مسئولین مربوطه نیز باید گزارش دهند که وضعیت رشد تولید و مهار تورم به چه نحوی بوده و چه اتفاقی افتاده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: ما حدودا در اواخر سال‌های دولت گذشته در بعضی از جلسات مانند جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد این بودیم که دولتمردان قبلی بسیار وضعیت اقتصادی و آمار و ارقامی که میدادند را نگران کننده‌تر از چیزی که اکنون است توصیف می‌کردند؛ به عنوان مثال ارزش پول ملی و وضعیت تورم و مسائلی از این قبیل.

فضائلی تشریح کرد: خب آن گزارش‌هایی که آن موقع اعلام می‌شد اگر درست بوده، الآن ما با آن‌ها خیلی فاصله داریم؛ یعنی خیلی وضعیت ما نسبت به آن چیزی که آن‌ها پیش بینی می‌کردند امروز بهتر است.

فضائلی تاکید کرد: از یک سو ما بایستی در مورد تاثیر این شعار‌ها مبالغه نکنیم و از آن طرف نیز دچار یک تفریطی نسبت به این شعار‌ها نشویم که بگوییم این شعار‌ها تاثیری ندارد؛ باید یک نگاه متعادلی داشته باشیم و مطمئن باشیم که این شعار‌ها تاثیرگذار است.

وی مطرح کرد: میزان اثربخشی و اثرگذاری این شعار‌ها از یک سو بستگی دارد به اینکه چقدر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و از سوی دیگر به این بستگی دارد که دستگاه‌های ذی‌ربط چه در قوه مجریه و مقننه و احیاناً قوه قضاییه نسبت به تحقق آن شعار اهتمام ورزیده باشند.

فضائلی تصریح کرد: این شعار‌ها یک واقعیت خیلی مهم دیگری را برای ما آشکار می‌کند و آن اهتمام رهبر انقلاب به حل مسائل و مشکلات مردم ایران است؛ شما گاهی از بیگانگان و یا بعضا افرادی که تحت تاثیر این تبلیغات قرار میگیرند می‌شنوید که مثلاً چرا ما به این میزان نسبت به مردم بزرگوار و مقاوم غزه و مردم شرافتمند فلسطین حساسیت نشان می‌دهیم و به این اندازه ابراز همدردی و تاسف می‌کنیم و نسبت به مردم خودمان بی‌توجه هستیم؟ بنده میخواهم بگویم یکی از آن جا‌هایی که نشان می‌دهد مسئولین کشور و به ویژه رهبر معظم انقلاب وجهه همت اصلی شان شرایط کشور و زندگی مردم است، در همین شعار سال‌ها نشان داده میشود.

وی ادامه داد: یعنی این انتخاب شعار سال ناشی از یک دغدغه مهم و در اولویت مقام معظم رهبری است؛ در هیچ کدام از این سال‌ها شعار در مورد مردم فلسطین و غزه انتخاب نشده است، آن هم به دلیل این است اگر ما بخواهیم حتی از مردم فلسطین و غزه و مظلوم کشور‌های دیگر حمایت کنیم، به ایرانی قوی نیازمندیم و بدون ایران قوی نمی‌شود از آن‌ها نیز حمایت کرد؛ طبیعتاً حمایت از آن‌ها مستلزم پیشرفت ایران است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تاکید کرد: این را در نظر داشته باشیم که در بحث مشارکت مردم که به عنوان یکی از راهکار‌های تحقق جهش تولید در این شعار به آن اشاره شده، یک بخش از آن برمی‌گردد به نگاهی که رهبر انقلاب در همه عرصه‌ها به مردم دارند؛ یعنی اگر شما بیانات ایشان را مخصوصا با کلید واژه مردم دنبال کنید، مشاهده می‌کنید که ایشان تعابیر خیلی مهمی را دارند؛ یعنی یک جا‌هایی می‌فرمایند که همه مشکلات کشور با حضور و مشارکت مردم قابل حل است.

این موضوع هم ناشی از یک نگاه دینی و اسلامی به مردم و آحاد جامعه است، هم ناشی از یک تجربه بسیار گرانبها می‌باشد.

فضائلی در ادامه گفت: از خود دوران انقلاب که بگذریم، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هر جایی که کشور با یک مشکل، یک گردنه و با یک گره به ظاهر ناگشودنی مواجه شده، حضور و مشارکت مردم این را حل کرده است؛ شما می‌بینید که در دوران دفاع مقدس که یکی از قله‌های دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، اگر حضور و مشارکت مردم نبود تردید نباید کرد که نتیجه آن در پایان ۸ سال دفاع مقدس به این شکل به دست نمی‌آمد، با حضور و مشارکت مردم این مسئله حل شد.

فضائلی عنوان کرد: در بزنگاه‌های دیگر باز حضور و مشارکت مردم بود که مسئله را حل کرد، به عنوان مثال در فتنه ۸۸ و در ۷۸ حضور مردم تاثیر گذار بود؛ لذا می‌خواهم بگویم که ما در عرصه‌های گوناگون تاثیر این حضور و مشارکت مردم را دیدیم، اما هنوز متاسفانه در حوزه اقتصاد نتوانسته‌ایم یک دستاورد مشخصی را از جهت مشارکت مردم داشته باشیم.

وی در تشریح دلایل آن گفت: شاید ما اگر به دهه ۶۰ برگردیم، مشاهده میکنیم که یک نگاهی به حوزه اقتصاد کشور بود که در آنجا دولتمردان یک تمرکزی در فعالیت‌های اقتصادی قائل بودند، و اصلاً اینکه اصطلاح جریان چپ و راست آن موقع مطرح شد همین بود که بعضی از دولتمردان تحت تاثیر بعضی از افکار مارکسیستی، معتقد بودند که همه اقتصاد باید دولتی باشد که هنوز نیز متاسفانه ما آثار این نوع تفکر را داریم.

فضائلی مطرح کرد: طبیعتاً وقتی که ما می‌گوییم اقتصاد دولتی باشد یعنی ما نقش مردم را نادیده گرفتیم و مردم را از صحنه اقتصادی کنار می‌گذاریم. در تاکیدات دیگری که رهبر انقلاب در گذشته داشتند، شما می‌بینید که سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغ شد که بحث مهمش مردم و سهم آنان در اقتصاد است؛ در قانون اساسی اقتصاد ما سه بخش دارد که یکی از بخش‌های مهم آن بخش مردم و بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: لذا در دیدار مدتی قبل رهبر انقلاب با تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، تولید کنندگان به عنوان سرباز خط مقدم اقتصادی کشور معرفی شدند و بخش خصوصی به عنوان یک بخشی که قابلیت و ظرفیت این را دارد که رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور را محقق کند در نگاه رهبری ارزیابی می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار