کد خبر: 1219942
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
صحبت‌کردن با اعتماد‌به‌نفس می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد
صحبت‌کردن با اعتماد‌به‌نفس می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. این کار فقط در مورد آنچه بر زبان خود می‌آورید نیست، بلکه نحوه بیان هم اهمیت ویژه‌ای دارد. به استناد گزارشی از مجله الکترونیکی روزیاتو، در ادامه ۹راهکار ذکر شده‌اند که می‌توانند به شما برای یک سخنرانی خوب کمک کنند. 
 
 ۱) قدرت مکث را دست‌کم نگیرید
صحبت‌کردن با اعتماد‌به‌نفس به معنای سریع صحبت‌کردن نیست. در عوض، رعایت سرعت و ریتم مناسب و استفاده از قدرت سکوت و مکث اهمیت زیادی دارد. مکث، لحظه‌ای تفکر برای شنوندگان شما فراهم می‌کند. برای کنترل سرعت صحبت خود باید تمرین کنید. سعی کنید از مکث به صورت استراتژیک در سخنرانی خود برای تأکید بر نکات و ایده‌های کلیدی استفاده کنید. 
 
 ۲) تمرین کنید
جلوی آیینه سخرانی کنید، صدای خود را ضبط و مشکلات را پیدا کنید یا حتی از دوستان خود نظر بخواهید. تمرین به شما کمک خواهد کرد به توانایی‌های گفتاری خود اعتماد کنید. یاد می‌گیرید که چگونه اعصاب‌تان را کنترل کنید، صدای خود را برای تأکید تنظیم و از زبان بدن‌تان به طور مؤثر استفاده کنید. 
 
 ۳) بر هنر داستان‌سرایی تسلط داشته باشید
دانشمندان علوم اعصاب دریافته‌اند شنیدن یک روایت می‌تواند طرز فکر و احساس ما را تغییر دهد. قصه‌گویی به عنوان ابزار قدرتمندی شناخته می‌شود که می‌تواند سخنرانی‌های شما را جذاب‌تر، به‌یادماندنی‌تر و متقاعدکننده‌تر کند. 
 
 ۴) فقط به کلمات خود توجه نکنید
ما اغلب فکر می‌کنیم یک سخنرانی با اعتماد‌به‌نفس تنها مربوط به کلماتی است که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما این تنها بخشی از معادله است. ارتباط غیرکلامی، نقش مهمی در درک دیگران از ما و پیام ما دارد؛ چیز‌هایی مانند زبان بدن، حالات چهره و حتی نحوه لباس پوشیدن. 
 
 ۵) مخاطبان خود را بشناسید
شناخت مخاطب است که پیام، لحن و حتی زبان بدن شما را تعیین می‌کند. زمان بگذارید تا مخاطبان‌تان را بشناسید. علایق آن‌ها چیست؟ با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟ از چه نوع زبانی استفاده می‌کنند؟
 
 ۶) اشتیاق خود را نشان دهید
نشان‌دادن اشتیاق، از قوی‌ترین راه‌ها برای جذب مخاطب و صحبت‌کردن با اعتماد‌به‌نفس است. وقتی در مورد چیزی صحبت می‌کنید که واقعاً به آن اهمیت می‌دهید، مشخص خواهد شد. چشمان‌تان برق می‌زند، لحن‌تان تغییر می‌کند و سطح انرژی شما بالا می‌رود. اشتیاق شما مسری می‌شود و دیگران را برمی‌انگیزد همان هیجان و اشتیاق شما را احساس کنند. نمی‌توان اشتیاق را جعل کرد. مردم می‌توانند تشخیص دهند که شما واقعاً در مورد یک موضوع هیجان‌زده هستید یا خیر. بگذارید مخاطبان شما را واقعی ببینند. 
 
 ۷) بپذیرید که اشتباهات اتفاق می‌افتند
هیچ کسی بی‌نقص نیست. همه ما گاهی نکته‌ای را فراموش می‌کنیم یا رشته افکار خود را از دست می‌دهیم. این بخشی از انسان‌بودن است. اشتباه‌کردن تا زمانی که آن را با خونسردی و شوخ‌طبعی مدیریت کنید، اشکالی ندارد. مخاطبان می‌دانند که شما یک انسان هستید و شرایط را درک خواهند کرد. 
 
 ۸) از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنید
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سخنرانان این است که پیام خود را بیش از حد پیچیده می‌کنند. آن‌ها از اصطلاحات سخت، جملات طولانی و ایده‌های پیچیده استفاده می‌کنند که مخاطبان را گیج خواهند کرد. مؤثرترین سخنرانی‌ها، ساده، واضح، مختصر و قابل درک هستند. 
 
 ۹) خود را باور داشته باشید
مهم‌ترین اصل برای صحبت‌کردن با اعتماد‌به‌نفس، خودباوری است. شما باید به توانایی خود در ارائه یک سخنرانی عالی، ارتباط با مخاطبان خود و تأثیرگذاری با استفاده از کلمات‌تان ایمان داشته باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار