کد خبر: 1215748
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
به جای خط و نشان، شهریه‌های گران امسال را برگردانید
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش‌و‌پرورش: از سال آینده اگر مدارس غیردولتی بیشتر از نرخ مصوب شهریه بگیرند، مبلغ اضافه از حسابشان برداشته و به خانواده دانش‌آموز پس داده‌می‌شود
مهسا گربندی
جوان آنلاین: هر سال خبر تخلف مدارس غیردولتی که شهریه‌هایی بیش از مصوب دریافت کرده‌اند، منتشر می‌شود و مسئولان امر پشت تریبون می‌روند و می‌گویند این کار تخلف است، اما برخورد با این تخلف که هر سال در حال تکرار شدن است، برعهده کیست؟ بدون شک مقابله با این کار نیاز به بازرسی و همت کافی دارد و هماهنگی سازمان‌های مربوطه را می‌طلبد، اما آنطور که سازمان تعزیرات می‌گوید، آموزش و پرورشی‌ها همکاری لازم را نداشته‌اند. 
 
اگر سال به سال، کیفیت مدارس دولتی افزایش پیدا می‌کرد و یک آموزش باکیفیت و رایگان در دسترس همه دانش‌آموزان قرار می‌گرفت، اگر هر سال به تعداد معلمان متخصص، باانگیزه و توانمند در مدارس دولتی اضافه می‌شد و تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس استاندارد بود، کمتر کسی حاضر می‌شد فرزندش را به مدارس غیردولتی بفرستد و زیر بار هزینه‌های گرانقیمت برود. متأسفانه عمده والدین به دلیل کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی، فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند و برای یک سال تحصیل فرزندشان، شهریه چند ده میلیون تومانی می‌پردازند. بدتر اینکه شهریه‌ای که در برخی مدارس غیردولتی از خانواده‌ها دریافت می‌شود، حساب و کتاب ندارد و گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده‌است. 
 
 خط و نشان رئیس سازمان مدارس غیردولتی!
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفته که «اگر مدارس غیردولتی بیشتر از نرخ مصوب شهریه بگیرند، مبلغ اضافه از حسابشان برداشته و به خانواده دانش‌آموز پس داده می‌شود؛ همچنین جریمه نقدی تا کل شهریه متناسب با تخلفی که اتفاق می‌افتد، توسط شورای نظارت مرکزی تعیین می‌شود.»، اما سؤالی که مطرح می‌شود، این است چرا این کار در سال تحصیلی جاری انجام‌نشده و سازمان مدارس غیردولتی با سازمان تعزیرات به صورت هماهنگ پولی را که به ناحق از خانواده‌ها دریافت شده‌است، پس نگرفته‌است؟ البته هنوز هم دیر نشده و اگر آقای محمودزاده می‌خواهد حرف خود را اثبات کند، باید ابتدا شهریه‌های نامتعارفی که امسال دریافت‌شده را پس بگیرد و به حساب خانواده‌ها برگرداند. 
این مقام مسئول همچنین گفت: «پیش‌ثبت‌نام سال آینده مدارس غیردولتی تنها به میزان شهریه اعلامی امسال مجاز است و افزایش شهریه برای پیش‌ثبت‌نام تخلف است.» او این کار را یک بازدارندگی دانست و اظهار داشت: «امیدواریم از مهر آینده شاهد این موضوعات نباشیم.» آقای رئیس سازمان مدارس غیردولتی در حالی برای ساماندهی بر اخذ شهریه استاندارد در مدارس غیردولتی ابراز امیدواری می‌کند که گویا خبر از تخلفات تعدادی از مدارس غیردولتی ندارد که شهریه‌های بیش از مصوب دریافت کرده‌اند. 
 
 سازمان تعزیرات: آموزش و پرورش همکاری نکرد
طی سالیان متمادی عمده مدارس غیردولتی مانند یک بنگاه تجاری عمل کردند و پول را مهم‌تر از علم دانستند؛ موضوعی که نیاز به یک نظارت دقیق و منسجم داشت. در حالی که هدف از ایجاد مدارس غیردولتی کمک به دولت برای خروج از بحران‌های آموزشی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود. در واقع مدارس غیردولتی از اول غیرانتفاعی بودند، یعنی آن‌ها اصلاً نباید مقاصد تجاری می‌داشتند، اما به مرور زمان فلسفه مدارس غیرانتفاعی در کشور دستمایه تغییر شد تا جایی که در حال حاضر مدارس غیردولتی به معنای واقعی کلمه رها شده‌است. در این بین سازمان‌هایی مانند تعزیرات می‌توانند پای کار بیایند و با حساب‌کشی از این مدارس با آن‌ها برخورد قانونی داشته‌باشند، اما این کار نیاز به همکاری‌هایی از سوی آموزش و پرورش نیز دارد. 
ماه گذشته بود که احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات با گلایه از همکاری نکردن آموزش و پرورش در نظارت بر شهریه مدارس گفت: «گزارش‌های مردمی از تخلفات انجام‌شده تعزیرات را مجبور کرد که شعب را برای جلوگیری از اضافه دریافتی شهریه مدارس به صورت میدانی روانه مدارس کنیم.» او از بررسی ۱۰ مدرسه غیردولتی در شعب مهم و ملی این سازمان خبر داد و اظهار داشت: با احراز تخلف پنج مدرسه غیرانتفاعی و اثبات گران‌فروشی انجام‌شده این مدارس به پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شدند.»
آنطور که مشخص است اقداماتی در جهت برگرداندن شهریه مدارس غیردولتی انجام شده، اما به گفته رئیس سازمان تعزیرات، مسئولان آموزش و پرورش همکاری‌های لازم را نداشته‌اند. 
 
 امکان جریمه مدارس غیردولتی تا ۱۰۰ درصد شهریه ابلاغی 
ماه گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند تا صد‌درصد شهریه اضافه اخذ‌شده از دانش‌آموزان از مؤسسان مدارس غیردولتی دریافت و در مناطق محروم هزینه شود. مصوبه‌ای لازم که امید‌ها برای بهبود وضعیت مدارس غیردولتی و جلوگیری از تخلفات آن‌ها را زنده کرد، اما اگر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی همکاری‌هایی را در جهت بازگرداندن شهریه‌های بیش از مصوب در مدارس غیردولتی امسال را نداشته باشد و پول‌ها به حساب خانواده‌ها بازنگردد، چه امیدی می‌توان به اجرای صحیح مصوبه اخیر مجلس داشت؟ بهتر است پیش از اینکه سال تحصیلی جدید برسد و آقای محمودزاده برای مدارس متخلف آینده، خط و نشان بکشد، به سراغ مدارس متخلف سال تحصیلی جاری برود و برای پس گرفتن پول خانواده‌ها نهایت تلاشش را انجام دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار