کد خبر: 1214969
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
جمعی از هنرمندان ایرانی از استان همدان به مدت یک هفته با نمایش آثار فرهنگی و هنری و صنایع دستی کشورمان میزبان مردم ارمنستان خواهند بود.

جوان آنلاین: هفته فرهنگی همدان به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران  به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در  ارمنستان و همچنین پشتیبانی و مساعدت و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، هفته فرهنگی همدان برای نخستین بار در کشور ایروان پایتخت کشور ارمنستان با شکوه خاصی آغاز شد.

آئین افتتاحیه این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری ساعاتی پیش در سالن اجتماعات مسجد کبود با حضور جمع کثیری از هنرمندان، نخبگان، دانشجویان، ایرانیان مقیم و اعضای سفارت ایران در ارمنستان آغاز و سپس کلیپی از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و گردشگری استان همدان به نمایش گذاشته شد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درارمنستان ، درباره اهمیت برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و تاثیر آن بر توسعه روابط بین دو کشور، گفت: شناخت ظرفیت‌های استان‌های مختلف ایران و معرفی این استان‌ها به مردم ارمنستان همچنین ایجاد تعامل و توسعه روابط و  مناسبات فرهنگی و هنری  و نیز تبادل تجارب بین هنرمندان ایران و ارمنستان از برنامه‌های این رایزنی است.

محمد اسدی موحد افزود: برگزاری چنین رویدادهایی باعث شناخت مردم دو کشور از یکدیگر می‌شود و همچنین موجب ایجاد فرصت برای هنرمندان در زمینه شناخت بیشتر و بهتر از هنر یکدیگر است.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان همچنین با اشاره به اینکه از ویژگی‌های این رویداد حضور هنرمندان در رشته‌های مختلف صنایع دستی همدان از جمله فرش و گلیم، چوب و مرواربافی و محصولات غذایی مختلف است، گفت: این امر می‌تواند گام موثری برای تبادل تجارب بین هنرمندان دو کشور باشد.

در ادامه این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به اهمیت فرهنگ و تاثیر آن به‌عنوان دیپلماسی نرم برای ایجاد روابط مناسب و الفت بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران از نظر فرهنگ در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و فاتح قله‌های فرهنگی است.

سبحانی همچنین از استان همدان و مسوولان این استان از جمله مسوولان اداره‌کل میراث فرهنگی و هنرمندان حاضر در این رویداد قدردانی کرد و افزود: این رویداد موجب معرفی بخشی از تاریخ، هنر و تمدن ایران است.

در ادامه خلجی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در سخنانی به ظرفیت‌های استان همدان اشاره کرد و افزود: چند عنوان جهانی از جمله لالجین شهر جهانی سفال و سرامیک، ملایر شهر جهانی مبل منبت و همچنین  سیر، انگور و گردوی جهانی  متعلق به همدان است.

وی همچنین از علاقه‌مندان به ایران به‌ویژه دوست‌داران هنر و تمدن دعوت کرد با سفر به همدان بیشتر با تاریخ و تمدن ایران به‌ویژه همدان آشنا شوند.

در بخش دیگری از این مراسم معاون وزیر فرهنگ، علوم، آموزش و ورزش ارمنستان بود که ضمن تشکر از برگزاری این رویداد از معرفی ظرفیت‌های همدان در  این رویداد ابراز خرسندی کرد و گفت: چنین رویدادی سبب می‌شود جوانان دو کشور با فرهنگ و تمدن و زبان یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

دانیل دانیالیان همچنین از حضور هنرمندان موسیقی و نقالی نیز قدردانی کرد و افزود: اگرچه اجرای هنرمندان به زبان فارسی بود اما حس هنری آن کاملا قابل انتقال بود به‌ویژه برقراری ارتباط روحی با اجرای نقال کاملا امکان‌پذیر بود.

این مقام فرهنگی ارمنستان همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند به همدان سفر کند و با جاذبه‌های فرهنگی همدان آشنا شود.

یکی از برنامه‌های قابل توجه در این رویداد اجرای گروه سرود دانش‌آموزان ارمنی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که مورد استقبال حضار قرار گرفت و آخرین برنامه اجرای گروه موسیقی آیین بود که با اجرای موسیقی سنتی و اصیل ایرانی فضای فرهنگی و هنری منحصربه‌فردی را ایجاد کرد.

جمعی از هنرمندان ایرانی از استان همدان به مدت یک هفته با نمایش آثار فرهنگی و هنری و صنایع دستی کشورمان میزبان مردم ارمنستان خواهند بود.

برنامه های مختلف از جمله اجرای موسیقی و آموزش و نحوه تولید آثار به مخاطبان و بازدیدکنندگان از جمله برنامه های جانبی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری است.

برچسب ها: همدان ، ارمنستان ، گردشگری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار