کد خبر: 1214581
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
حس ناخوشایندی است که ببینید بیشتر افراد دوروبرتان در حال سرفه و عطسه و فین کردن هستند. حتماً کارهایی انجام می‌دهید تا بیمار نشوید یا اگر بیمار شده‌اید زودتر خوب شوید.

جوان آنلاین: آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند و سرماخوردگی‌ها منشأ ویروسی دارند. آنتی‌بیوتیک‌ها با نابودکردن باکتری‌ها یا کاهش روند رشد آنها اثر می‌گذارند و می‌توانند عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت، گلودرد استرپتوکوکی و یا عفونت‌های گوش را درمان کنند

به گزارش تبیان، خوب است بدانید خیلی از باورهای رایج در مورد سرماخوردگی بیشتر غیرواقعی‌اند تا درست و واقعی. در این مطلب به چند مورد اشاره می‌کنیم، با ماه همراه باشید...

باور اشتباه: آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان می‌کنند

آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند و سرماخوردگی‌ها منشأ ویروسی دارند. آنتی‌بیوتیک‌ها با نابودکردن باکتری‌ها یا کاهش روند رشد آنها اثر می‌گذارند و می‌توانند عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت، گلودرد استرپتوکوکی و یا عفونت‌های گوش را درمان کنند. اما نمی‌توانند درمانی برای عفونت‌های ویروسی باشند و در واقع اگر زیاد یا نادرست استفاده شوند می‌توانند مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی خطرناکی ایجاد کنند.

باور اشتباه: ویتامین C جلوی سرماخوردگی را می‌گیرد

شواهد در مورد اثر ویتامین C بر سرماخوردگی چندان واضح نیستند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C ممکن است به کوتاه‌شدن مدت درمان سرماخوردگی در برخی از افراد کمک کند. اما افرادی که بیماری کلیوی دارند و خانم‌های باردار نباید از دوزهای بالای ویتامین C استفاده کنند. دوزهای زیاد این ویتامین باعث ناراحتی‌های معده و روده می‌شود.

باور اشتباه: اگر میل ندارید لازم نیست چیزی بخورید

کسی که دچار سرماخوردگی شده باید استراحت کند و مایعات زیاد بنوشد. اگر اشتها ندارید یا تب دارید، لازم است بدنتان را هیدراته نگه دارید و همچنان مایعات الکترولیت‌دار مصرف کنید. سوپ مرغ واقعاً عالی است، پروتئین آن راحت هضم می‌شود، بدن را آبرسانی می‌کند و بخاری که از آن بلند می‌شود حالتان را بهتر می‌کند.

باور اشتباه: بیرون رفتن با موهای خیس باعث سرماخوردگی می‌شود

هر چند بیرون رفتن با موهای خیس احساس سرما به شما می‌دهد؛ اما باعث سرماخوردگی یا هر بیماری دیگری نمی‌شود. بیماری‌ها ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند، خصوصاً وقتی که در تماس نزدیک با یک فرد بیمار قرار می‌گیرید؛ بنابراین هر چند توصیه می‌کنیم وقتی هوا سرد است لباس کاملاً گرم بپوشید؛ اما این فقط ویروس است که اگر در معرض آن باشید دچار سرماخوردگی خواهید شد.

باور اشتباه: مصرف لبنیات باعث بیشترشدن موکوس می‌شود

لبنیات می‌تواند موکوس را غلیظ‌تر کند و ممکن است برای کسی که تب دارد باعث ناراحتی معده بشود. اما لبنیات به‌طورکلی تولید موکوس را بیشتر نمی‌کنند. برخی از افراد وقتی گلودرد دارند ممکن است با مصرف لبنیات سرد مثلاً ماست یخی احساس بهتری داشته باشند.

باور اشتباه: سرماخوردگی تب ندارد، فقط آنفلوانزا باعث تب می‌شود

سرماخوردگی و آنفلوانزا ناشی از ویروس‌های متفاوتی‌اند اما می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. در هر دو مورد ممکن است تب داشته باشید یا نداشته باشید یا احساس بدن‌درد و خستگی کنید و یا نکنید. تب یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن شما برای ازبین‌بردن مهاجم‌های خارجی است.

باور اشتباه: سرماخوردگی شما تا زمانی که تب نداشته باشید مُسری نیست

کسی که بیماری ویروسی دارد نیازی نیست حتماً تب داشته باشد تا بتواند بیماری‌اش را انتقال دهد. در واقع بعضی از افراد ممکن است علائم کمی داشته باشند؛ اما هنوز ناقل باشند، مثل چیزی که در مورد کووید ۱۹ تجربه کردیم. کووید ۱۹ می‌تواند از قبل از شروع علائم قابل‌انتقال باشد. سرماخوردگی حتی یک روز پیش از ظاهرشدن علائم می‌تواند منتقل شود و طی چهار روز اول بعد از شروع علائم، بیشترین احتمال انتقال وجود دارد. ویروس‌ها می‌توانند هفته‌ها در بدن بمانند حتی اگر دیگر علامتی وجود نداشته باشد. اما احتمال انتشار عفونت با گذشت زمان کمتر می‌شود.

باور اشتباه: شما کار چندانی برای پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌توانید انجام دهید

طی ماه‌های سرد سال بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد که اقدامات پیشگیرانه در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا و... انجام دهید.

بهترین راه‌ها:

. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون

. تمیز و ضدعفونی‌کردن مکرر سطوحی که زیاد لمس می‌شوند، مثل میز و کانتر و اسباب‌بازی‌ها و دستگیره‌های در.

. سیراب یا هیدراته نگه‌داشتن بدن

. خوردن غذاهای سالم و مقوی برای تقویت سیستم ایمنی

. خواب و استراحت کافی

. دوری‌کردن از افراد بیمار

هر چند واکسنی برای سرماخوردگی معمولی وجود ندارد؛ اما دیگر واکسن‌ها می‌توانند به پیشگیری از عفونت‌های تنفسی که باعث علائم مشابه سرماخوردگی می‌شوند کمک کنند. مثلاً واکسن آنفلوانزا و واکسن کووید ۱۹ برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

باور اشتباه: دارو می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند

داروها نمی‌توانند سرماخوردگی را مداوا کنند و هیچ درمانی برای سرماخوردگی معمولی وجود ندارد. داروها فقط می‌توانند علائم را کاهش دهند، مثل تب و بدن‌درد. درمان واقعی سرماخوردگی استراحت و هیدراته نگه‌داشتن بدن است تا دوره این بیماری طی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار