کد خبر: 1213821
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
درحالی که بسیاری از ناظران پس از حمله گروه‌های مقاومت به «برج ۲۲» مرکز استقرار نیرو‌های امریکایی در اردن که طی آن سه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند، منتظر بودند که واشینگتن چه پاسخی به این حملات خواهد داد
جوان آنلاین: پس از چند روز بحث و بررسی درباره نوع واکنش به حمله اخیر به پایگاه امریکا در اردن، کاخ سفید برای بازگرداندن آبرو و حیثیت از دست رفته ناگزیر طرح حمله به مناطقی در عراق و سوریه را تصویب کرده است، حملاتی که به اذعان مقامات واشینگتن قرار نیست دامنه تنش‌ها را گسترش دهد و نشان می‌دهد امریکایی‌ها برای ورود به درگیری تمام عیار با محور مقاومت تمایلی ندارند. 
 
درحالی که بسیاری از ناظران پس از حمله گروه‌های مقاومت به «برج ۲۲» مرکز استقرار نیرو‌های امریکایی در اردن که طی آن سه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند، منتظر بودند که واشینگتن چه پاسخی به این حملات خواهد داد، به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید به جمع‌بندی‌هایی در این زمینه رسیده‌اند. مقامات دولت امریکا به شبکه «سی‌بی‌اس» گفتند که طرح نظامی حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه تهیه و تصویب شده است. مقامات امریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که برنامه‌های واشینگتن برای انجام حملات چند روزه در عراق و سوریه به بسیاری از اهداف از جمله پرسنل نظامی ایران و تأسیسات ایرانی انجام خواهد شد. 
همزمان لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در اظهاراتی صریح گفته است اگرچه پنتاگون از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند، اما دفاع از نظامیان و منافع امریکا ضروری است. به گزارش بی‌بی‌سی، آستین گفت: «پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، گروه‌های تروریستی که ایران حمایت و تأمین مالی می‌کند بی‌ثباتی بیشتری را از جمله با حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کرده‌اند.» او گفت: «اکنون لحظه خطرناکی در خاورمیانه است و با اینکه امریکا از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند، اما دفاع از منافع امریکا هم ضروری است.» آستین همچنین از تأخیر در واکنش نظامی دفاع کرد و گفت: «ما در جایی که انتخاب می‌کنیم، در زمانی که انتخاب می‌کنیم و به نحوی که انتخاب می‌کنیم پاسخ خواهیم داد.» روز سه‌شنبه برخی رسانه‌ها گزارش دادند که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا از مقامات این کشور خواسته گزینه‌های خود را برای نحوه پاسخ به حمله به نیرو‌های امریکایی در اردن ارائه دهند. هنوز زمان و مکان دقیق این حملات مشخص نیست، اما آنگونه که از اظهارات مقامات واشینگتن برمی‌آید، به گونه‌ای نیست که تنش‌ها با گروه‌های مقاومت را تشدید کند، چرا که گروه‌های مقاومت عراق و یمن هشدار داده‌اند که امریکا باید عواقب گسترش دامنه جنگ در منطقه را بپذیرد. 
 
 ارزیابی واشینگتن: تهران کنترل کامل ندارد
اگرچه مقامات ارشد کاخ سفید گفته‌اند که نمی‌توانند تأیید کنند که آیا ایران در حمله به نیرو‌های امریکایی در اردن نقشی داشته است و هنوز نمی‌دانند پهپاد مهاجم از کجا پرواز کرده بود، اما ادعای مقامات واشینگتن به حمله احتمالی به مشاوران نظامی ایران در سوریه، می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند. این درحالی است که گروه‌های مقاومت عراق از جمله حزب‌الله مسئولیت حمله به برج ۲۲ را برعهده گرفتند و بار‌ها هم اعلام کرده‌اند از ایران دستور نمی‌گیرند و در حمایت از مردم مظلوم غزه، مواضع اشغالگران امریکایی را هدف قرار می‌دهند. کاخ سفید با اینکه معتقد است ایران مستقیماً در عملیات ضد امریکایی و صهیونیستی مشارکت ندارد، اما ادعا می‌کند که سلاح‌های موردنیاز این گروه‌ها را تأمین می‌کند. 
پولیتیکو روز جمعه به نقل از دو مقام امریکایی نوشت: «مسئولان اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده‌اند که تهران کنترل کاملی بر گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، از جمله کسانی که مسئول حمله و کشتن نیرو‌های ایالات متحده در هفته‌های اخیر هستند، ندارد.» بر اساس این گزارش، عدم کنترل ایران بر انصارالله یمن و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، گفتگو‌ها در واشینگتن در مورد چگونگی واکنش به حملات مکرر به ایالات متحده را دشوار کرده است. یک مقام ایالات متحده گفت: «این شاید پیچیده‌ترین دوره‌ای است که من در این منطقه دیده‌ام.» دولت امریکا سعی دارد با این واکنش بازدارندگی خود را در برابر گروه‌های مقاومت افزایش دهد تا از تکرار چنین عملیاتی در آینده جلوگیری کند، اما فرماندهان مقاومت در عراق و یمن گفته‌اند تا زمانی که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ادامه دارد، آن‌ها نیز عملیات خود را متوقف نخواهند کرد. 
همزمان با تحرکات امریکا برای حمله به مواضعی در عراق و سوریه، مقامات ایرانی نسبت به از کنترل خارج شدن اوضاع امنیتی در منطقه هشدار می‌دهند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به تحولات غزه، ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار و نسل‌کشی مردم فلسطین را مورد تأکید قرار داد و آن را گامی اساسی در توقف بحران در کل منطقه خواند. وی تأکید کرد: «هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج‌زا مشابه آنچه امریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه‌تن‌ها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.» 
 
 عملیات مستمر انصارالله در دریای سرخ
با تداوم جنگ‌افروزی‌های امریکا و انگلیس در دریای سرخ، جنبش انصارالله هم دامنه عملیات خود را در این منطقه افزایش داده است. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن شامگاه پنج‌شنبه خبر داد که در حمایت از ملت فلسطین و پاسخ به حملات امریکا و انگلیس، نیروی دریایی یمن، یک کشتی تجاری انگلیسی را در دریای سرخ هدف قرار داده است. به گزارش شبکه المسیره، سریع با اشاره به اینکه این کشتی عازم بنادر فلسطین اشغالی بوده و با موشک‌های دریایی هدف قرار گرفته است، گفت: «عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریا‌های سرخ و عرب علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی، تا زمان توقف حملات و شکست محاصره غزه ادامه خواهد داشت.» از سوی دیگر، ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه (سنتکام) از وقوع سه حادثه در دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد و مدعی شد که نیرو‌های امریکایی دو پهپاد را بر فراز خلیج عدن و دریای سرخ سرنگون کرده‌اند. سنتکام گفت که این عملیات تلفات یا خسارتی نداشت. واشینگتن و لندن تصور می‌کردند با حمله به خاک یمن، می‌توانند انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات در دریای سرخ وادار کنند، اما این حملات نتیجه عکس داد و اکنون علاوه بر کشتی‌های صهیونیستی، کشتی‌های این دو کشور هم اجازه تردد از تنگه باب‌المندب را ندارند.
برچسب ها: عراق ، سوریه ، امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار