جوان آنلاین: نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه خود را مرجع نسخ و ثلث در دنیا معرفی کرده، متذکر شد: زمانی استاد فرشچیان میگفت طرحهای ما را برای فرش میدزدند و کسی به این اخطار گوش نکرد و طرحهای ما دزدیده شد و به اسم کشورهای دیگر ثبت مالکیت معنوی شد؛ الان هم در مورد خط ثلث و نسخ ما وضعیت همین است.
مجید سعید کاخی، برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی میگوید: ترکیه دو سال است که خط نسخ و ثلث را به نام خود ثبت کرده، در حالی که تمام ترکها شاگردان خطاطان ایرانی بودهاند.
این هنرمند خوشنویس که در بخش خطوط سته (محققوریحان) و بخش نثر عربی و ایرانی جشنواره رضوی شرکت داشت و حائز رتبه اول در هر دو بخش شد، گفت: من در دورههای قبل بخش خط هم در جشنواره شرکت میکردم، اما خطوط سته برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده بود.
وی افزود: من از مدتها قبل روی خطوط سته کار میکردم، اما جایی نبود که این هنر را ارائه کنیم و اولین بار در جشنواره امام رضا علیهالسلام به این بخش توجه شد.
کاخی با بیان اینکه ما دو خط کتابتی به نام نسخ و ریحان داریم، تشریح کرد: در کل کشور یک مرجع ریحان هم نداریم و منسوخ شده و نزدیک به ۶۰۰سال است که ریحاننویس نداریم ولی خط کتابتی بسیار فاخر و درجه یکی است. خط نسخ بیشتر برای موارد روزمره بوده و در حال حاضر نیز بیشتر به نسخ پرداخته میشود که در کل کشور قریب به ۵۰ نفر نسخنویس داریم.
این خطاط پیشکسوت خاطرنشان کرد: اگر کشور ما بخواهد یک قرآن خاص درست کند که درجه یک و منحصر به فرد باشد باید از ریحان بهره بگیرد که در این صورت این خط با عثمان طه هم رقابت میکرد.
وی گفت: در حال حاضر بحث فرهنگ خط و فروش آثار این حوزه فوقالعاده ضعیف است و کسی که بخواهد خوشنویس شود از لحاظ مالی در فشار است، چون اگر بهترین کار را هم ارائه کند مأمن امن فروش ندارد.
به اذعان کاخی هیچ ارگان دولتی که بتواند خط را کارشناسی کند یا مرجعی که برای فروش خط شناخته شده باشد نداریم و در بحث معیشت هنر خطاطی معضلی است.
وی با بیان اینکه با توجه به این مشکلات اقتصادی، ما خطاطان ناگزیر به شرکت در جشنوارههای مختلف هستیم، عنوان کرد: در کشور در بحث فروش آثار خطاطی و سفارش گرفتن ضعف داریم و این در حالی است که برای بسیاری رشتهها هزینههای آنچنانی میکنند.
وی خاطرنشان کرد: برای کتابت چنین آثار فاخری برای قرآن هیچ ارگانی وجود ندارد که بگوید شما به عنوان خطاط یک نهجالبلاغه یا صحیفه سجادیه با این خط کتابت کن و هزینهاش را هم بدهد، اما متأسفانه چنین چیزی نداریم. تا کی ما خطاطان میخواهیم از راه جشنواره امرار معاش کنیم؟ اینها درد و معضل است.
کاخی با تأکید بر لزوم توجه مسئولان بر معیشت هنر خطاطان گفت: مسئولان بسیار راحت میتوانند با ایجاد چنین مرکزی علاوه بر حمایت از خطاطان خودشان هم سود ببرند، چون این هنر میتواند صادر شود و ارز وارد کشور شود که این طرح بسیار خوب و راحتی است.
وی با بیان اینکه نستعلیق ایران در دنیا تک و خاص است، خاطرنشان کرد: در کشور ترکیه مسابقه نستعلیق که برگزار میشود، همه ایرانیان مقام میآورند، بنابراین خط ایران به راحتی ظرفیت صادرات را دارد، اما مدیریت میخواهد؛ اینکه ارگانی بانی شود کارآفرینی و حمایت کند حق مالی خود را بردارد و به خطاط هم درصدی بدهد و کارها و آثار را صادر کند.
وی با تأکید بر اینکه اساتید و داوران باید در مورد همه آثار شرکت داده شده نظر بدهند، عنوان کرد: حتی اگر یک کودک یا یک تازهکار در این بخش شرکت میکند حق اوست که زوایای خوبی یا ضعف کارش را بداند و ترغیب شود که نظر اساتید باعث رشد جامعه خطاطی میشود و به صورت ریز خطوط تحلیل شود نه اینکه بدون هیچ توضیحی سه نفر را برگزیده کنند و بقیه آثار کنار گذاشته شوند.