کد خبر: 1210252
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
تعداد شرکت‌ها نشان از تمایل و رشد دانش‌بنیان در سلامت دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک ارزش افزوده در کشور تلقی می‌شوند و مسیر اقتصاد کشور به جهت حمایت از این شرکت‌ها است؛ زیرا با بهره‌وری بالا خلق ثروت می‌کنند
کبری فرشچی

جوان آنلاین: با رونمایی از ۲۳ محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت ساخته دانشمندان کشورمان در سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، گام دیگری در مسیر رشد و توسعه برداشته شد. این محصولات که همگی از دارو‌های نیازمند تکنولوژی و دانش پیشرفته هستند شامل رادیو داروها، دارو‌های ضد سرطان، تسکین‌دهنده، داروی تزریقی تشخیص سرطان پروستات، محلول چشمی، یک داروی طب سنتی و ۱۱ کالای تجهیزات پزشکی هستند و آنطور که رئیس سازمان غذا و دارو خبر داده این اقلام به زودی با افزایش تولید وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

اینکه طبق تأکید سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو ۹۹ درصد دارو‌های مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می‌شود در مسیر خودکفایی و عدم وابستگی گام مهمی به شمار می‌آید. با وجود این، داروهای‌های تک‌وارداتی به‌رغم سهم ناچیزشان در سبد دارویی کشور، سهم بزرگی از بودجه‌های دارویی را به خود اختصاص می‌دهند و این مسئله اهمیت دستیابی به تکنولوژی تولید و ساخت این دارو‌ها و همچنین تجهیزات پزشکی پیشرفته را بیش از پیش نمایان می‌کند. روز گذشته، اما در دومین دوره نمایشگاه سلامت بنیان با حضور وزیر بهداشت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، ۱۱ محصول فناورانه دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی و ۱۲ محصول فناورانه در حوزه دارو رونمایی شد.

نمایشگاهی برای رونمایی از توانمندی‌های ایران
سید حیدر محمدی در افتتاحیه دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در محل مصلای تهران برگزار شد، گفت: «بخش زیادی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه برای اولین‌بار رونمایی می‌شود.»
به گفته وی امسال «سلامت بنیان۲» در حالی شروع می‌شود که رشد بیش از صد‌درصدی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را نسبت به سال گذشته داشتیم و امسال حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه داریم. تعداد شرکت‌ها نشان از تمایل و رشد دانش‌بنیان در سلامت دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک ارزش افزوده در کشور تلقی می‌شوند و مسیر اقتصاد کشور به جهت حمایت از این شرکت‌ها است؛ زیرا با بهره‌وری بالا خلق ثروت می‌کنند. محمدی ادامه داد: «امسال در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان، رونمایی از ۲۰ محصول جدید دانش‌بنیان داریم. مسیر رشد شرکت‌های دانش بنیان پر افتخار است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ درصد دارو‌ها ارزبری بالای یک میلیون دلار داشتند که ۱۰ درصد آن‌ها بالای ۳ میلیون دلار بودند. هر چه به سمت توسعه دانش‌بنیان‌ها برویم، عمق تولید بیشتر شده و هزینه تمام شده کمتر می‌شود و سیاست ما حمایت از دانش‌بنیان‌ها است تا عمق تولید افزایش یابد.»
طبق توضیحات وی قبل از انقلاب ۲۰ درصد از نیاز کشور را شرکت‌های داخلی تولید می‌کردند و ۸۰درصد یا واردات بود یا شرکت‌های چند‌ملیتی تولید می‌کردند؛ ولی امروز ۹۹ درصد نیاز دارویی در کشور خودمان تولید می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره دارو‌هایی که رونمایی شد هم اینگونه توضیح داد: «دارو‌های خوبی رونمایی شدند که به عنوان مثال برای درمان سرطان وارد بازار شدند و داروی دیگر از آنزیم‌های مورد نیاز بود که یک شرکت در دنیا داشت، ولی امروز در خاک ایران این محصول دانش‌بنیان رونمایی می‌شود. همچنین شاهد رونمایی از یک رادیودارو هستیم که در درمان سرطان مؤثر است.»
وی تأکید کرد: «باید دانشگاه را به صنعت وصل کنیم. حدود ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی داریم که باید به صنعت متصل شوند و با پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها این مهم رخ داد. ان‌شاءالله با حمایت دولت شاهد رشد و توسعه فناوری در کشور باشیم و به زودی جشن خودکفایی کامل در حوزه سلامت را داشته باشیم.»
رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تأکید کرد: «در این نمایشگاه از ۱۱ قطعه تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین ۱۲ دارو رونمایی می‌شود که یک مورد از این داروها، داروی سنتی است. در مجموع از ۲۳ قلم دارو و تجهیزات پزشکی در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.»

شناسایی ۵۶ بیماری متابولیک نوزادان
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این آیین یکی از محور‌های فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را کمک به تشخیص و درمان بیماران ذکر کرد و با بیان اینکه امروزه ۲۲ محصول در این سازمان در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارد، اظهار داشت: «یکی از این محصولات کیت غربالگری نوزادان است که تحول اساسی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود و می‌توان با استفاده از آن ۵۶ بیماری متابولیک را در نوزادان شناسایی کرد.»
محمد اسلامی با بیان اینکه استفاده از این فناوری هزینه‌های درمان را کاهش و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد، از وزیر بهداشت خواست تا دستور لازم را برای استفاده از این کیت‌های غربالگری صادر کند.
وی تولید رادیو دارو را نیازمند برخورداری از دانش و صنعت هسته‌ای دانست و گفت: «بدون غنی‌سازی اورانیوم صنعت هسته‌ای معنا و مفهوم ندارد و کسانی که می‌گویند صنعت هسته‌ای موجب عقب‌ماندگی کشور است باید به این مهم توجه کنند که صنعت هسته‌ای شکافنده مسیر توسعه علم و فناوری است.»
معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز نام جمهوری اسلامی ایران در صنعت هسته‌ای می‌درخشد، افزود: «دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی، تحول اساسی در حوزه دارویی ایجاد کرده‌است، به‌طوری که این ظرفیت را داریم سهم قابل توجهی در بازار‌های جهانی داشته باشیم.»
اسلامی به ورود صنعت هسته‌ای به حوزه فناوری پلاسما و استفاده از آن در درمان بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: «حوزه پلاسما می‌تواند علاوه بر استفاده در بخش کشاورزی و صنعت، از پلاسماتراپی برای درمان سرطان و زخم‌های بدخیم به ویژه دیابت، استفاده شود. همچنین در دو سال اخیر نتیجه تحقیقات در مورد پلاسما را وارد مرحله عملیاتی برای درمان سرطان کردیم.»

رتبه ممتاز ایران در حوزه سلامت در نگاه مجامع بین‌المللی
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این آیین گفت: «حضور ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و رونمایی از ۲۰ قلم دارو در این نمایشگاه دستاورد بزرگی بوده و حوزه سلامت از لحاظ آموزش پزشکی، درمان و افزایش تخت‌های بیمارستانی و تولید در خودکفایی دارو همواره مورد توجه قرار گرفته‌است.»
وی تصریح کرد: «ایران در دستیابی به افزایش تخت‌های بیمارستانی و دسترسی مردم به پزشکان در منطقه و دنیا رتبه ممتازی دارد، سرمایه‌گذاری ۴۰ ساله در حوزه سلامت باعث توانمندی ما شده و می‌توانیم در حوزه صادرات نیز کوشا باشیم.»
به گفته دهقانی، معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات را مدنظر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود میزان این صادرات به خصوص در بخش دارو و تجهیزات پزشکی سه برابر شود. دهقان ادامه داد: «توجه ویژه به توسعه بازار و صادرات محصولات سلامت باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد و امروز باید برای کشور علاوه بر اقتدار، ثروت‌آوری نیز داشته باشد.»
وی گفت: «همه کشور‌های دنیا دنبال آن هستند که محصولات راهبردی حوزه سلامت به خصوص در همه‌گیری بیماری‌ها از جمله کرونا داشته‌باشند و ایران در این زمینه خوب عمل کرد و ما از نظر دنیا فرصت ویژه از لحاظ در دسترس بودن، ارزان بودن هستیم و خواهان مشارکت با ما برای تولید محصول مشترک هستند.»
از نگاه معاون علمی رئیس‌جمهور باید کاری کنیم دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی باکیفیت و اثر‌پذیری داشته‌باشد تا مردم پشتیبان حمایت از تولید داخل باشند تا از واردات جلوگیری شود و وظیفه داریم به طور شبانه‌روزی جهادی کار کنیم تا در قلب و باور مردم داروی ایرانی استاندارد و اثربخش‌تر و با قیمت مناسب‌تر باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار