کد خبر: 1209522
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
با تشدید تنش‌ها در مرز‌های شمالی بین ارتش اسرائیل و نیرو‌های مقاومت لبنان، روند فرار شهرک‌نشینان شتاب بیشتری گرفت و پس لرزه‌های آن به کابینه تل‌آویو هم رسید تا درخواست‌ها برای کناررفتن بنیامین نتانیاهو را افزایش پیدا کند.

جوان آنلاین: «یک موشک در چند متری من فرود آمد و آن موقع بود که تصمیم گرفتم اجازه ندهم فرزندانم در چنین موقعیت تلخی زندگی کنند»، این آخرین حرف‌های یک اسرائیلی در حین فرار از شهرک‌نشینِ کریات‌شمونا بود؛ شهرکی که از ۲۴ هزار ساکنش، تنها ۳ هزار نفر باقی مانده‌اند.

به گزارش فارس، روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز در گزارشی نوشت که بسیاری از ساکنان مناطق شمالی حاضر نیستند در خانه‌ها بمانند، چرا که به راحتی در تیررس حزب‌الله قرار دارند و نمی‌خواهند برای زندگی هر هزینه‌ای را بپردازند؛ آن‌ها «در شرایط جنگی هستند و زیر موشک‌باران زندگی می‌کنند».

شهرک‌های شمال بعد از حملات حزب‌الله

در نود و ششمین روز از عملیات طوفان الاقصی، دامنه درگیری نظامیان صهیونیست با حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی افزایش چشم‌گیری یافته است؛ طی هفته گذشته ارتش اسرائیل به صورت روزانه ده‌ها کشته و زخمی را در درگیری‌های مرزی ثبت کرده است.

انتقال هوایی زخمی‌های ارتش اسرائیل از مرزهای شمال به مرکز

مقاومت لبنان روز شنبه ششم ژانویه در پاسخ به ترور معاون رئیس دفتر حماس در بیروت صالح العاروری، پایگاه هوایی مرون را با ۶۲ موشک درهم کوبید؛ تل‌آویو هم در واکنش به این ضربه راهبردی یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله وسام حسن طویل را به شهادت رساند تا مرزهای شمال ملتهب‌تر از همیشه باشد.

از زمان ترور العاروری تاکنون محافل رسانه‌ای تل‌آویو نگران انتقام شدیدتر حزب‌الله هستند؛ شرایطی که شهرک‌نشینان شمال اراضی اشغالی را با شوک مواجهه ساخته و ده‌ها هزار اسرائیلی را آواره‌ و از ترس حملات حزب‌الله مجبور به فرار و جابه‌جایی کرده است.

حمله به پایگاه هوایی مرون، اولین پاسخ حزب‌الله به سیاست ترور تل‌آویو

دامنه بحران در شهرک‌های شمال به ائتلاف حزبی کابینه در تل‌آویو هم رسیده و جایگاه نخست‌وزیر را متزلزل کرده است. خبرنگار روزنامه هاآرتص دن بن‌دیوید در این باره تصریح می‌کند که «نتانیاهو مدت‌هاست که برای این سِمت مناسب نیست؛ او همه را با خود به زیر خواهد کشید، باید از دولتش خلاص شویم».

تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه معاریو لیو رام درباره تحولات شمال ضمن اذعان به «تغییر اساسی در اهداف اسرائیل و روی آوردن به ترور» می‌گوید که اسرائیل به دلایل و منافع بسیاری خواهان یک جنگ تمام عیار نیست اما آوارگی ده‌ها هزارنفری شهرک‌نشینان، تل‌آویو را «آماده تحمل خطرات بیشتر» کرده است.

چادرهای اسکان شهرک‌نشینان آواره از شمال

کارشناس روزنامه یدیعوت آحارانوت ناحوم بارنیا هم با توصیف حملات حزب‌الله به «تخریب بی‌سابقه در شمال» تصریح می‌کند که پاسخ‌های راهبردی حزب‌الله پیچیده بود و پهپادهای آن با دور زدن سامانه‌های پدافندی ما به اسرائیل می‌رسند؛ حمله پهپادی به مقر فرماندهی شمال حتی می‌توانست منجر به کشته شدن فرمانده اوری گوردین شود.

روزنامه عبری اسرائیل‌الیوم در تحلیلی از تلاش میانجی‌گران آمریکایی برای کاهش تنش‌ها در شمال حمایت کرده و می‌نویسد که «اسرائیل در دوراهی قرار دارد.. هم به ساکنان شمال وعده امنیت داده و هم نتوانسته تهدید نیروهای الرضوان در امتداد مرز را برطرف کند؛ جنگ‌ نمی‌تواند این‌گونه ادامه پیدا کند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار