کد خبر: 1209245
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
علی رغم تاکید مقام ناظر، پرداخت تسهیلات خرد از سوی بانک‌ها همچنان در بسیاری از موارد به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود. این مساله آنجایی متقاضیان را غافلگیر می‌کند که آن‌ها بعد از چند ماه سپرده گذاری با شرایط عجیب برای دریافت تسهیلات مواجه می‌شوند.

جوان آنلاین: با توجه به افزایش بی رویه قیمت کالا‌ها و خدمات، دریافت وام در شرایط فعلی بهترین گزینه برای تقویت قدرت خرید است. اگرچه در چند مدت اخیر رقابت‌های گسترده‌ای برای جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه و پرداخت وام با کارمزد کم از سوی بانک‌ها در تابلو‌های شهری و تبلیغات رسانه‌ها شاهد هستیم، اما واقعیت آن است که هفت‌خوان بانک‌ها برای پرداخت وام بانکی همچنان پابرجاست و این مساله انتقادات و گلایه‌های فراوانی را به همراه داشته است.


حسین امامی راد، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس با اشاره به کم کاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات خرد بانکی به مردم، گفت: مجلس در زمینه ارائه تسهیلات خرد به مردم مصوباتی داشته و البته دولت هم در این بخش مواردی را به تصویب رسانده است، اما این جای سوال دارد که چرا بانک‌ها به این مصوبات تمکین نمی‌کنند؟


این نماینده مجلس با بیان اینکه بانک‌ها برای همین وام‌های خرد هم سود‌های بالایی را دریافت می‌کنند تصریح کرد: وزیر اقتصاد و امور دارایی باید در زمینه عدم ارائه تسهیلات خرد به مردم به بانک مرکزی تذکر بدهد.


امامی راد در ادامه با بیان اینکه عدم ارائه تسهیلات خُرد نظام بانکی به مردم به دلیل جلوگیری از کاهش نقدینگی قابل پذیرش نیست، تاکید کرد: این حرف درستی نیست. به واقع نقدینگی که به اقشار محروم کمک می‌کند، مشکل ساز نخواهد بود، اما نقدینگی که بخواهد اقتصاد را به سمت رانت‌های ویژه، بنگاه داری و سفته بازی سوق دهد، حتما منجر به رشد نقدینگی خواهد شد.


همچنین گزارش‌های متعدد مردمی نیز از انتقادات نسبت به برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها برای پرداخت وام حکایت دارد و گفته می‌شود باوجود اینکه پرونده‌مان کامل شده است، ولی بانک می‌گوید که بانک مرکزی جلوی وام‌ها را گرفته است و اجازه نمی‌دهد.


فرد دیگری نیز در این خصوص گفت: شعبه به ما می‌گوید که معادل ۵۰ درصد امتیاز حساب می‌توانیم وام بدهیم! و سوال اینجاست که اگر این‌طور بود چرا از اول نگفتند و بعد از اینکه چند ماه پول ما در بانک خوابید، یکباره قوانین‌شان تغییر کرد؟!


مشتری بانک دیگری نیز گفت: بعد از چند ماه سپرده‌گذاری و معرفی ضامن و تکمیل پرونده باوجود اینکه طبق امتیاز حسابم باید ۲۰۰ میلیون وام می‌گرفتم اول گفتند که به حساب شما بیشتر از ۸۰ میلیون نمی‌توانیم وام بدهیم!


همچنین تسنیم نیز در گزارشی اعلام کرد که یکی از متقاضیان وام بانکی به دلیل غیبت در محل کارش مشمول دریافت وام نشده است.


افزایش نظارت به عملکرد بانک‌ها یکی از ضرورت‌های اساسی در راستای اصلاح نظام بانکی است. با توجه به اینکه بانک‌ها نیز از منافع جذب سرمایه‌های جدید در راستای حل مشکل ناترازی خود بهره می‌برند، انتظار مشتریان حذف برخورد‌های سلیقه‌ای از سوی مدیران شعب و نظارت جدی‌تر بانک مرکزی به این مساله است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار