کد خبر: 1207436
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
بنا بر آمار گمرک صادرات محصولات ایران‌ساخت ۱/۵ میلیارد است و این میزان تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید

جوان آنلاین: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بنا بر آمار گمرک صادرات محصولات ایران‌ساخت ۵/۱ میلیارد است و این میزان تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: در دهه ۹۰ شاهد بودیم که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با کمبود تجهیزات آزمایشگاهی مواجه بودند، همچنین برخی مواد تاریخ انقضا آن‌ها پایان می‌یافت یا قطعه‌ای خراب می‌شد که امکان تأمین مجدد آن نبودیم، اما امروز شاهدیم که شرکت‌های داخلی توانایی تأمین نیاز آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دارند.
دهقانی با بیان اینکه سال ۹۴ برای حمایت از بخش نمایشگاهی هزارو۶٠۰ میلیارد تومان بود، گفت: ارزش این عدد امروز ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بعد از یک دهه امروز شاهدیم که شرکت‌های خوبی در حوزه تخصصی ساخت ابزار آزمایشگاهی ایجاد شده‌است. همچنین ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از ویژگی‌های این شرکت‌ها بوده و بالطبع تولید را بالا برده که موجب دسترسی سریع خریدار به تجهیزات است.
وی به خدمات پس از فروش نیز اشاره کرد: در گذشته اگر دستگاهی خراب یا مواد تمام می‌شد، کشور فروشنده ممکن بود پاسخگو نباشد، اما امروز این مشکل رفع شده‌است، به نحوی که در کنار مجموعه‌های تولید‌کننده، شرکت‌های تأمین و تعمیر نیز ایجاد خواهد شد.
دهقانی گفت: ۱۰ سال تجربه طراحی، تولید، ساخت و فروش تجهیزات آزمایشگاهی فناوری این قابلیت را ایجاد کرده که وارد بحث تولید ماشین‌آلات آزمون صنعتی و تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی را برای صنایعی همچون فولاد، کشاورزی و خودروسازی تولید و عرضه کنیم، زیرا این بخش یکی از شاخصه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی در پایان با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته صادرات تجهیزات آزمایشگاهی رشد خوبی داشته‌است، گفت: سال ۹۸ رقم صادرات ۶۰۰ میلیون دلار بود، سال پس از آن به دلیل شیوع کرونا به ۳۰میلیون دلار رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این رقم مجدداً رشد داشته و به شاخص ۶۰۰ میلیون دلار بازگشت. همچنین سال گذشته با رشد صادرات بنا بر اعلام گمرک این رقم ۸۵۰ میلیارد دلار بوده و امسال نیز تاکنون این رقم ۵/۱ میلیارد دلار بود و تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار