کد خبر: 1205753
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
گفت‌وگوی تلفنی سران ایران و مصر امروز درحالی صورت گرفت که دو کشور از مدت‌ها پیش برای احیای روابط‌شان اعلام آمادگی کرده بودند و به‌نظر می‌رسد این اقدام گام مهمی برای عملیاتی‌تر کردن این روند خواهد بود.

جوان آنلاین: آیت‌الله رئیسی و السیسی روسای جمهور ایران و مصر ظهر امروز با هم به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور کشورمان در این گفتگو اظهار داشت ایران از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند.

رئیسی هم‌چنین عنوان کرده بود برخورداری از سابقه تمدنی و مبانی اعتقادی مشترک باعث رابطه قلبی میان دو ملت و کشور شده که زمینه مناسب و مساعدی برای تقویت و تعمیق روابط فیمابین است.

السیسی رئیس جمهور مصر نیز مطرح کرده بود ایران و مصر با توجه به جایگاه بالای تاریخی و تمدنی و نیز برخورداری از ظرفیت‌های متنوع می‌توانند نقش موثری در استقرار ثبات و امنیت در منطقه ایفا کنند.

وی هم‌چنین با قدردانی از سیاست ایران برای تقویت روابط با کشور‌های همسایه و منطقه، بر آمادگی کشورش برای برداشتن گام‌های عملی در راستای حل و فصل مسائل بین دو کشور تاکید کرده بود.

بر اساس این گزارش، مسئولان فعلی دولت سیزدهم قبل از انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته بودند سیاست همسایگی و برقراری ارتباط با تمامی کشور‌ها از جمله کشور‌های منطقه و همسو را در برنامه خواهند داشت.

از منظر کارشناسان، این سیاست تاکنون نتایجی از جمله عضویت ایران در پیمان شانگ‌های و گروه بریکس، سوآپ گازی، تمهیدات برای ایجاد کریدورها، نقش‌آفرینی فعال‌تر در منطقه، افزایش صادرات به کشور‌های همسایه و غرب آسیا، رشد تبادلات تجاری با همسایگان، آمادگی برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ... را در برداشته است. هم‌چنین که عملکرد دولت نشان می‌دهد نگاه خود را صرفاً محدود به منطقه نکرده و رفت‌وآمد‌های متعددی با آفریقا و قاره آمریکا صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، چندین سال است ارتباط ایران و مصر به‌دلایلی در سایه‌ای از ابهام و کمرنگی قرار دارد؛ این در حالی‌ست که اخیراً زمزمه‌هایی برای احیای روابط این دو کشور منطقه به گوش می‌رسید. تا جایی که سلطان عمان در خرداد امسال در دیدار با رهبر معظم انقلاب مطرح کرده بود: «مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تمایل دارد» و ایشان در پاسخ بیان کرده بودند «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم».

رئیس‌جمهور نیز شهریور امسال در نیویورک در نشست خبری با رسانه‌های آمریکایی گفته بود «جمهوری اسلامی ایران مانعی در برقراری روابط با مصر نمی‌بیند و این موضوع به طرف مصری نیز اعلام شده است».

مرحله‌ی بعدی در ۲۰ آبان‌ماه رخ داد؛ بعد از عملیات طوفان الاقصی و جنایاتِ اسرائیل علیه مردم فلسطین، سران کشور‌های اسلامی در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در جده‌ی عربستان جمع شدند تا به پیشنهاد و راهکاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در این زمینه برسند. در حاشیه‌ی آن اجلاس بود که سران ایران و مصر بعد از سال‌ها ملاقات دوجانبه‌ای برگزار کردند.

سخنان مقامات عالی دو کشور در این دیدار حاکی از قطعیت نظرشان برای احیا و برقراری روابط تهران-مصر بود. رئیسی گفته بود ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد و السیسی در پاسخ عنوان کرده بود اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است و برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

گفت‌وگوی امروز بعد از انجام این چند مرحله و اعلام آمادگی‌های طرفین صورت گرفت و امید می‌رود که به‌زودی به مرحله‌ی تبادل سفیر و رونق تبادلات بینجامد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار