کد خبر: 1205568
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بندر ایلات رژیم صهیونیستی در آستانه «صادرات صفر» مدیر اجرایی بندر ایلات روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فعالیت این بندر ۸۵ درصد کاهش یافته است. گیدئون گلبر به جروزالم‌پست گفته که بدون وجود باب‌المندب در واقع «شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات» بسته می‌شود.

جوان آنلاین: سخنگوی پنتاگون گفته که بیش از ۲۰ کشور برای محافظت از کشتی‌های تجاری در برابر حملات یمن در دریای سرخ به ائتلاف دریایی جدید به رهبری امریکا پیوسته‌اند و انتظار می‌رود این ائتلاف گسترش بیشتری پیدا کند ولی دو شرکت «هاپاگ‌لوید» آلمان و «او. او. سی. ال» هنگ‌کنگ نیز روز جمعه «تا اطلاع ثانوی» عبور و مرور در دریای سرخ را متوقف کردند تا معلوم شود تجار سرنوشت کالا‌های خود را به ائتلافی که وضعیت آن مشخص نیست، نخواهند سپرد. مدیر بندر ایلات در فلسطین اشغالی گفته که فعالیت‌های این بندر ۸۵ درصد کمتر شده است و در آستانه «کشتی صفر» است.

به گزارش «جوان»، مدیر اجرایی بندر ایلات روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فعالیت این بندر ۸۵ درصد کاهش یافته است. گیدئون گلبر به جروزالم‌پست گفته که بدون وجود باب‌المندب در واقع «شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات» بسته می‌شود. بنابراین ما ۸۵ درصد از کل فعالیت را از دست داده‌ایم.» ایلات عمدتاً واردات خودرو و صادرات پتاس از بحرالمیت را انجام می‌دهد و به گفته گلبر «هنوز تعداد کمی کشتی» صادرات پتاس را از این بندر انجام می‌دهند ولی اگر مقصد صادرات به خاور دور باشد، همین تعداد کم هم، صادرات خود را از طریق ایلات انجام نخواهند داد؛ روندی که به گفته او می‌تواند منجر به سناریوی «صادرات صفر» در بند ایلات شود: «متأسفانه در صورت تداوم به وضعیت صفر کشتی در بندر ایلات خواهیم رسید.» او گفته که اگر ائتلافی که امریکا تشکیل داده عقب بیفتند، مجبور خواهد شد کارگران بندر ایلات را به مرخصی بفرستد. مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند که مسیر جایگزین، حمل‌و‌نقل، دماغه امیدنیک در جنوب آفریقا است که سفر‌های دریایی به مدیترانه را بین دو تا سه هفته افزایش می‌دهد و هزینه‌های اضافی را در این خط به همراه خواهد داشت.
وزارت دفاع امریکا هفته قبل با اعلام ائتلاف موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» که در واقع یک ائتلاف ضد یمنی بود، قصد داشت عبور و مرور کشتی‌ها را به مقصد اسرائیل از دریای سرخ تضمین کند، ائتلافی که ابتدا اعلام شد، ۹ دولت عضو آن شده‌اند، اما حالا پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده که بیش از ۲۰ کشور برای محافظت از کشتی‌های تجاری به این ائتلاف دریایی جدید امریکا پیوسته‌اند. روز پنج‌شنبه «نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که یونان به عنوان یک کشور بزرگ کشتیرانی، «منافعی اساسی» در رسیدگی به این «تهدید بزرگ» علیه حمل‌ونقل دریایی دارد و از پیوستن یونان به این ائتلاف خبر داد ولی وزارت دفاع امریکا تا کنون از اعلام نام دولت‌هایی که به این ائتلاف پیوسته‌اند خودداری کرده است. رایدر در کنفرانس مطبوعاتی خود، از تعبیر «راهزنان یک بزرگراه دریایی به نام دریای سرخ» برای انصارالله یمن استفاده کرد و گفت: «نیرو‌های ائتلاف به عنوان یک گشت بزرگراهی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن به گشت‌زنی خواهند پرداخت تا به درخواست کمک کشتی‌های تجاری عکس‌العمل نشان داده و در صورت لزوم برای کمک به آن‌ها اقدام کنند.» او گفت که امریکا رایزنی‌های نزدیک با متحدان و شریکانش را ادامه خواهد داد و انتظار دارد که ائتلاف دریای سرخ گسترش پیدا کند.

تجار قواعد ائتلاف را نمی‌دانند
وانگ یی، وزیر خارجه چین روز پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی درباره پیوستن کشورش به ائتلافی که امریکا در دریای سرخ آن را رهبری می‌کند، به یک پاسخ کلی بسنده کرد که ما معتقدیم طرف‌های مرتبط، به‌ویژه کشور‌های دارای نفوذ، باید نقش سازنده و مسئولانه‌ای در حفظ امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ ایفا کنند. پولیتیکو این پاسخ را نشانه بی‌اعتنایی و جواب منفی پکن به درخواست واشینگتن دانسته است. انتظار می‌رفت با اعلام این ائتلاف، روند انتخاب مسیر دریای سرخ برای کشتی‌هایی که مسیر خود را منحرف کرده‌اند بیشتر شود ولی دو شرکت «هاپاگ‌لوید» آلمان و «او. او. سی. ال» هنگ‌کنگ نیز بامداد جمعه اعلام کردند تا اطلاع ثانوی عبور و مرور کشتی‌های خود را از مسیر دریای سرخ متوقف خواهند کرد، تا مشخص شود که تجارت بین‌المللی هنوز اعتمادی به این ائتلاف ندارد. منابعی در صنعت کشتیرانی جهان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آن‌ها درباره ائتلاف دریایی جدیدی که امریکا برای محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات یمنی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده، اطلاع چندانی ندارند. کوری رانسلم، مدیرعامل شرکت دیراد گلوبال که یک شرکت انگلیسی برای مشورت در زمینه ریسک و امنیت دریایی است، می‌گوید: «هنوز ابهام‌های زیادی درباره ائتلاف وجود دارد.» وی می‌افزاید: «ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم چند کشتی جنگی مشارکت خواهند کرد، چقدر طول می‌کشد آن‌ها به منطقه برسند، قواعد آن‌ها برای درگیری چیست و چه طرح حمایتی را به اجرا خواهند گذاشت.» رانسلم در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی شناور‌های خودشان را از مسیر آفریقا روانه مقصد می‌کنند یا بعضی از آن‌ها فعالیت‌های‌شان را در این منطقه متوقف کرده‌اند. او تصریح کرد در صورتی که تلاش‌های ائتلاف امریکا ثمربخش نباشد انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری مسیرشان را تغییر دهند.

۱۰۰۰ حمله حزب‌الله به اسرائیل
مقامات انصارالله همزمان با ناامن کردن دریای سرخ به روی کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی می‌روند از بسیج مردمی عمومی برای آماده‌سازی نیرو‌ها جهت شرکت در نبرد غزه در کنار مقاومت فلسطین خبر می‌دهند. همزمان، حملات سایر اضلاع جبهه مقاومت به اسرائیل ادامه دارد. حزب‌الله لبنان دیروز از حمله موشکی و توپخانه‌ای به محل تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی خبر داد و تأکید کرد که در این عملیات حمله به‌طور دقیق انجام شد و شماری از نیرو‌های دشمن به‌طور مستقیم هدف قرار گرفتند. حزب‌الله لبنان روز پنج‌شنبه نیز هفت پایگاه و شهرک صهیونیست‌نشین را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار دادند. شبکه الجزیره همچنین روز جمعه گزارش کرد که ۲۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطقی بین شهرک‌های زرعیت و شتولا در جلیل‌الاعلی شلیک شده است. کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، پدافند هوایی رژیم صهیونیستی بامداد روز جمعه یک پهپاد را که از سمت جنوب لبنان به پرواز درآمده بود در منطقه الجلیل ساقط کردند. فرمانده یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی گزارش داد حزب‌الله لبنان از هفتم اکتبر تا کنون بیش از یک هزار حمله علیه این رژیم انجام داده است. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که حسین علی عزالدین با نام جهادی «ابونمر» از شهرک معروب و عبدالعزیز علی مسلمانی با نام جهادی «ابومحمد کربلا» از شهرک الشعیبیه در جنوب این کشور در راه قدس به شهادت رسیدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار