کد خبر: 1203262
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با نخست وزیر سوریه:
این روز‌ها دنیا شاهد اتفاقاتی کم نظیر در تاریخ است و جنایاتی که در غزه علیه زنان و کودکان این کشور رخ می‌دهد در حقیقت جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایت جنگی به شمار می‌رود که همگی از موارد اقدامات مجرمانه هستند، اما مجامع بین‌المللی هیچ گونه عکس‌العمل مناسبی در برابر این جنایات از خود نشان نمی‌دهند. 
جوان آنلاین: معاون اول رئیس‌جمهور روابط تهران و دمشق را راهبردی، نزدیک و صمیمانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است در حوزه اقتصادی نیز همکاری مشترک و گسترده با سوریه داشته باشد. 
به گزارش ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار حسین عرنوس نخست وزیر سوریه اظهار داشت: دولت و ملت ایران نگاه ویژه‌ای به سوریه دارند و آرامش، استقلال، موفقیت و رفاه مردم این کشور را از اولویت‌های خود می‌دانند. 
وی در ادامه با اشاره به حوادث و جنایاتی که این روز‌ها از سوی رژیم صهیونیستی در غزه اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: این روز‌ها دنیا شاهد اتفاقاتی کم نظیر در تاریخ است و جنایاتی که در غزه علیه زنان و کودکان این کشور رخ می‌دهد در حقیقت جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایت جنگی به شمار می‌رود که همگی از موارد اقدامات مجرمانه هستند، اما مجامع بین‌المللی هیچ گونه عکس‌العمل مناسبی در برابر این جنایات از خود نشان نمی‌دهند. 
مخبر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و امریکا برخلاف تصورشان نتوانستند به اهداف خود در غزه برسند، عنوان کرد: به لطف الهی محور مقاومت امروز به درختی تناور و قوی تبدیل شده که دشمنان در برابر آن ناتوان هستند. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همان‌گونه که گروه تروریستی داعش به عنوان لشکر نیابتی امریکا با مقاومت جانانه دولت و ملت سوریه نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، هم اکنون نیز رژیم صهیونیستی با مقاومت سرسختانه مردم غزه نخواهد توانست بر منطقه مسلط شود. مخبر تصریح کرد: امروز دشمنان در برابر مقاومت دولت و ملت سوریه مأیوس شده و بخشی از آن‌ها از این کشور خارج شده‌اند که امید است شاهد خروج کامل آن‌ها از سوریه و منطقه باشیم. 
‌حسین عرنوس نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار روابط دو کشور را عمیق، ریشه دار، تاریخی و راهبردی توصیف کرد و گفت: دولت و ملت سوریه حمایت‌ها و مواضع شرافتمندانه دولت و ملت ایران را فراموش نخواهند کرد. وی با تأکید بر اینکه ایران و سوریه به دلیل آنکه به دنبال استقلال خود هستند، همواره با فشار‌های گسترده‌ای از سوی استکبار جهانی، امریکا و کشور‌های غربی مواجه‌اند، تصریح کرد: کشور‌های غربی همواره سوریه را به عنوان یکی از ارکان اصلی محور مقاومت تحت فشار قرار می‌دهند، اما این اطمینان را می‌دهم که دولت و ملت سوریه مواضع خود را تغییر نخواهند داد و همواره در مسیر مقاومت حرکت خواهند کرد. نخست وزیر سوریه، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد، ملت‌های دو کشور به زودی آثار توافقات خوب این سفر را احساس کنند. 
عرنوس با تأکید بر نقش مهم ایران در مرحله بازسازی این کشور خاطرنشان کرد: دمشق به طور قطع تلاش خواهد کرد که ایران شریک اساسی و اولین کشور در بازسازی سوریه باشد. 
 
 امضای اسناد همکاری ایران و سوریه
پس از نشست هیئت‌های عالی رتبه سوریه و ایران، مراسم امضای تفاهمنامه بین دو کشور با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و حسین عرنوس نخست وزیر سوریه با حضور هیئت‌های عالی رتبه دو طرف برگزار شد. 
یادداشت تفاهم پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک ایران و سوریه به امضای معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر جمهوری عربی سوریه رسید. علاوه بر این با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران- دمشق و در راستای توافق رؤسای جمهور دو کشور پس از سفر رئیسی به سوریه، مسئولان عالی ذی‌ربط شش سند همکاری را امضا کردند. در همین زمینه، پیوست اصلاحی موافقت نامه تجارت آزاد میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، سند همکاری‌های گردشگری، سند همکاری در زمینه آثار باستانی و موزه، سند همکاری‌های ورزشی، سند همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی الاسد جمهوری عربی سوریه و سند همکاری‌های بانکی دو کشور در حضور دکتر مخبر و نخست وزیر جمهوری عربی سوریه به امضای مسئولان ذی‌ربط در دو کشور رسید. 
‌در ابتدای این مراسم، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه به‌عنوان نقطه عطفی در روابط و مناسبات تهران دمشق یاد کرد و اظهار داشت: در سفر آقای رئیسی به سوریه ۱۶ سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید که باید تلاش کنیم این اسناد همکاری به همراه توافقاتی که امروز میان دو کشور منعقد شد با جدیت عملیاتی شود. 
مخبر تصریح کرد با امضای سند موافقت نامه تجارت آزاد تعرفه تجاری میان دو کشور صفر شد.
 
 مقاومت نخواهد گذاشت رژیم صهیونیستی به اهدافش برسد
نخست وزیر سوریه نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تهران و دمشق دیدگاه‌های مشترک و منطبقی در خصوص جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دارند، گفت: محور مقاومت اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به اهداف خود برای بیرون راندن مردم غزه دست پیدا کنند. 
حسین عرنوس دیدار‌ها و مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور در سفر دکتر رئیسی به دمشق را نقطه عطفی مهم و سرنوشت ساز برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات فیمابین ارزیابی و خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم توافقات و اسنادی که میان دو کشور به امضا رسیده به‌صورت جدی اجرایی شود. خوشبختانه طی چند ماه گذشته توانسته‌ایم گام‌های مثبتی برداریم و اقداماتی را که طی سالیان سال معطل مانده بود به نتیجه برسانیم که این نشانگر مسئولیت پذیری هر دو کشور برای گسترش مناسبات فیمابین است. نخست وزیر سوریه با اشاره به مذاکرات دو هیئت در خصوص موضوعات مختلف، گفت: در این مذاکرات تصمیمات و توافقات خوبی در حوزه همکاری‌های بانکی، تجارت آزاد، بیمه، انرژی و گردشگری اتخاذ شد و تأکید مسئولان دو کشور این است که این توافقات هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری جدی مسئولان دو کشور شاهد نتایج و دستاورد‌های ملموس در گسترش مناسبات و ارتقا سطح همکاری‌های دو کشور باشیم و ملت‌های دو کشور آثار و نتایج این توافقات را احساس کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار