کد خبر: 1201503
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز سه‌شنبه در یک تماس تلفنی به بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که «آخرین اظهارات و اقدامات امریکا به روابط جمهوری آذربایجان و امریکا آسیب جدی وارد کرده است.»

جوان آنلاین: مناسبات امریکا با جمهوری آذربایجان یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد. «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا، تماس گرفته و از «حمایت امریکا از ارمنستان» ابراز نگرانی کرده است.

جیمز اوبراین، معاون وزیر امور خارجه امریکا چندروز قبل در جلسه استماع کنگره گفته بود که پس از حمله به قره‌باغ، «هیچ شانسی برای ادامه کار مثل قبل» با آذربایجان وجود ندارد و تأکید کرده بود «هیچ چیز با جمهوری آذربایجان پس از حوادث ۱۹ سپتامبر عادی نخواهد شد تا زمانی که شاهد پیشرفت در مسیر صلح نباشیم.» در حالی که ایروان و باکو به سمت یک توافق احتمال صلح بی‌سابقه می‌روند و «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه گفته که اگر مقام‌های جمهوری آذربایجان واقعاً اراده سیاسی از خود نشان دهند، پیمان صلح با باکو در ۱۵ روز امضا می‌شود، مناسبات باکو-واشینگتن یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز سه‌شنبه در یک تماس تلفنی به بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که «آخرین اظهارات و اقدامات امریکا به روابط جمهوری آذربایجان و امریکا آسیب جدی وارد کرده است.» ظاهراً اشاره او به صحبت‌های جیمز اوبراین، معاون وزیر امور خارجه امریکا در جلسه استماع کنگره است که توجه‌ها را در باکو به خود جلب کرده است. الهام علی‌اف گفته که «اظهارات مغرضانه و غیرواقعی اوبراین از طرف آذربایجان مردود است» و تأکید کرده که آذربایجان لغو دیدار‌های دوجانبه و تماس‌های بلندپایه و همچنین اظهارات وی مبنی بر اینکه «روابط دوجانبه ما نمی‌تواند مانند گذشته باشد» را مد نظر قرار داده است. سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان همچنین تأکید کرد که باکو به این اظهارات پاسخ لازم را داده است. روز دوشنبه هم وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با احضار کاردار امریکا و آلمان و سفیر فرانسه، به آنچه حمایت این کشور‌ها از مخالفان دولت باکو خوانده است، اعتراض کرد. در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به عملیات مالی غیرقانونی حمایتی این کشور‌ها از «وب‌سایت خبری AbzasMedia» اشاره شده است.
ارمنستان، متحد سنتی روسیه، در ماه‌های اخیر از مسکو فاصله گرفته و به دنبال روابط نزدیک‌تر با غرب است، در حالی که آذربایجان در حال دور شدن از امریکایی‌ها است. رویترز نوشته باکو و واشینگتن از روابط نسبتاً صمیمانه‌ای برخوردار بودند تا اینکه نیرو‌های جمهوری آذربایجان در یک عملیات در ماه سپتامبر قره‌باغ را از جدایی‌طلبان ارمنی بازپس گرفتند. ایالات متحده از ارمنستان حمایت دیپلماتیک کرد و نمایندگان امریکایی در روز‌های پس از حمله از ایروان بازدید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار