کد خبر: 1200959
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
باید بهترین باشی، باید بهترین رتبه و نمره رو بگیری، اجبار به بهترین بودن و کمال‌گرایی یعنی نصف و نیمه رها کردن کار، یعنی اضطراب زیاد از اینکه یه‌موقع شکست بخوری

جوان آنلاین: چرا زندگی آدمای دارای عزت‌نفس بهتر و راحت‌تره؟ یکی از مهم‌ترین دلایلش اینه که او‌نها اسیر خطا‌های شناختی و فکر‌های مزاحمی که عزت نفسشون رو نابود و حالشون رو بد کنه نمیشن چند تا خطای شناختی هست که رسماً عزت نفس شمارو نابود میکنه:
۱) خطای بایدها: باید بهترین باشی، باید بهترین رتبه و نمره رو بگیری، اجبار به بهترین بودن و کمال‌گرایی یعنی نصف و نیمه رها کردن کار، یعنی اضطراب زیاد از اینکه یه‌موقع شکست بخوری.
۲) خطای سیاه و سفید: هرموقعیتی که پیش میاد قسمت‌های تاریک و روشنی داره، تفکر سیاه و سفید باعث میشه در اولین شکست زندگیت کلاً نگاه تاریک به‌خودت پیدا کنی، در حالی که تو توانایی‌های زیادی داره.
۳) خطای فاجعه‌سازی: همیشه در ذهنت شکست خوردن و درست انجام ندادن کار‌ها برات مثل یه کابوسه که انگار تو رو به ته خط می‌رسونه. کدوم خواننده یا نویسنده و ادم موفقی اولین اثرش انقدر خوب بوده که تو از خودت انتظار داری؟
‏۴) خطای بزرگ‌نمایی: پتانسیل ساختن کوه از کاه اگه در ذهنت باشه اینجوری میشه که از ۱۰کاری که باید انجام می‌دادی وقتی ۹ تا رو عالی انجام دادی به جز یه دونه، تو تمرکزت فقط روی همون یه دونه است و خودت رو سرزنش می‌کنی.
‏آدمایی که عزت نفس بالایی دارن، اسیر این شیوه از تفکرات و خطا‌های شناختی نمیشن و معمولاً وقتی شکستی رخ میده به جای بدرفتاری با خودشون، شیوه خود دوستی رو در پیش می‌گیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار