کد خبر: 1200612
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی در پی پیروزی انتخاباتی اخیر حزبش وعده رسیدن خود به نخست وزیری این کشور را داد.

جوان آنلاین: «خیرت ویلدرز»، سیاستمدار راست افراطی اسلام‌ستیز و ضد مهاجرت هلندی روز شنبه بعد از آنکه حزبش توانست در انتخابات پارلمانی اکثریت کرسی ها را کسب کند وعده داد که نخست وزیر این کشور خواهد شد.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «رویترز»، حزب « آزادی» متعلق به خیرت ویلدرز که به عنوان بزرگترین کابوس مهاجران، پناهجویان و البته اتحادیه اروپا مطرح است، توانست در انتخابات سراسری اخیر هلند به سادگی پیروز شود. در پی این پیروزی انتظار می‌رود در ماه‌های آینده و پس از مذاکرات فراوان و پیچیده میان احزاب مختلف هلند، زمینه برای معرفی ویلدرز به عنوان نخست وزیر جدید این کشور هموار شود.

ویلدرز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: « امروز، فردا یا روزهای بعد از آن حزب PVV تبدیل به بخشی از دولت هلند شده و من نخست وزیر این کشور زیبا خواهم بود.»

هر چند حزب این سیاستمدار اسلام ستیز در انتخابات پارلمانی چهارشنبه هفته گذشته در هلند بیشترین آرا را در رقابت با احزاب دیگر و با مانور دادن به روی دستور کار ضد مهاجرت کسب کرد اما پیش‌بینی می‌شود که حزب او در نهایت 25 درصد از کرسی‌های پارلمان هلند را به دست بیاورد.

این پیش‌بینی به این معنی است که او مجبور به همکاری با دست کم دو حزب میانه‌روی دیگر با هدف تشکیل یک دولت خواهد شد.

روز جمعه «حزب لیبرال راست‌میانه» متعلق به مارک روته، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری هلند با وجود آنکه دیدگاه های مشترک زیادی در زمینه مهاجرت با ویلدرز دارد اعلام کرد که در تشکیل دولت با او سهیم نخواهد شد.

«دیلان یسیلگوز» رهبر جدید حزب لیبرال راست‌میانه حمایت از دولت ویلدرز از خارج از این دولت را رد نکرد.

«پیتر اومتزیخت»، رهبر یک حزب میانه‌رو که به عنوان شریک احتمالی در یک دولت متعلق به ویلدرز در نظر گرفته می‌شود اظهار کرد، همکاری با او را به دلیل آنچه که مواضع افراطی او در نقض آزادی مذهبی طبق قانون اساسی خوانده، دشوار دانسته است.

در سالهای گذشته مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در هلند ماه‌ها زمان برده و مواضع احزاب سیاسی این کشور برای همکاری با یکدیگر با گذشت زمان مکررا تغییر کرده است.

در صورتی که ویلدرز نتواند دولتی تشکیل دهد، این احتمالات که ائتلاف های میانه‌روتر بدون حزب PVV تشکیل شوند یا حتی انتخاباتی جدید به عنوان آخرین راه‌حل در هلند برگزار شود، مطرح هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار