کد خبر: 1198273
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
روانشناس درباره نحو درست مواجهه والدین با نوجوانان توضیح داد.

جوان آنلاین: سیما فردوسی، روانشناس، بیست‌ودوم مهر ماه در استودیوی سلام تهران درباره معیار دوست خوب اظهار داشت: معیار دوست خوب در مناظر و شرایط متفاوت تغییر می‌کند. از آن جایی که نوجوانان دوست دارند شنیده و دیده شوند، ترجیح می‌دهند با افرادی رفت و آمد داشته باشند که همانند خودشان رفتار می‌کند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: والدین قصد اذیت کردن کودک خود را ندارند، اما زمانی که از صفات منفی دوستان فرزند خود صحبت می‌کنند، نوجوان تصور می‌کند والدین می‌خواهند او را از دوست خود جدا کنند.

فردوسی اضافه کرد: در نتیجه ما باید ابتدا در نظر بگیریم که نوجوان به دنبال وجوه مشترک با دیگران است و ترجیح می‌دهد مورد قبول واقع شود. متاسفانه این حس معمولا بین نوجوان و والدین وجود ندارد چرا که والدین همواره در حال انتقاد کردن هستند.

این روانشناس گفت: بهتر است والدین نقاط مثبت فرزندشان را تایید کنند و از به زبان آوردن نکات منفی به صورت مکرر خودداری کنند؛ چرا که این مسئله نوجوان را از خانواده دور می‌کند و کودک به سمت دوستانش حرکت می‌کند.

فردوسی متذکر شد: علت اینکه نوجوان بیشتر با دوستانش وقت می‌گذراند، عدم پیدا کردن وجه مشترک با خانواده است. والدین باید دوستان فرزندان خود را بشناسند و از نظر فرهنگی، رفتاری و خانوادگی هماهنگی‌های دو دوست را بررسی کنند.

وی درباره لجبازی‌های نوجوانان به هنگام تذکر خانواده توضیح داد: باید با جوانان صحبت شود؛ برخی نوجوانان از بی‌حوصلگی و کم حوصلگی رنج می‌برند و می‌خواهند به بیرون بروند، آ‌ن‌ها همچنین ممکن است محیط خانه را فضایی دلچسب ندانند.

این روانشناس تصریح کرد: والدین باید کاری کنند که جذابیت کافی برای فرزندانشان در محیط خانه ایجاد شود. نوجوانان نیاز دارند که با دوستانشان زمان بگذرانند، اما باید زمان بندی مشخصی داشته باشند.

وی توضیح داد: والدین باید نوجوانان لجباز را به مشاوره ببرند تا بفهمند چه چیزی فرزندشان را آزرده خاطر می‌کند. والدین می‌توانند از مشاوران مدرسه نیز کمک بگیرند تا مسئولان مدرسه ارتباط دوستانه‌ای با فرزندانشان برقرار کند.

فردوسی بیان داشت: بسیاری از نوجوانان خود مشکلات روحی و خانوادگی دارند؛ در نتیجه نمی‌توان نسخه‌ای برای همه پیچید و باید به آن‌ها به طور جداگانه دقت کرد.

وی اظهار داشت: والدین باید اقتدار خود را با استراتژی و روش اجرا کنند و قوانین مشخصی برای خانه داشته باشند. والدین باید ابتدا با مهربانی با فرزندانشان صحبت کنند و قوانین را مطرح کنند. زمانی که والدین با فرزندان خود شرایط را طی می‌کنند به آن رویکرد قراردادی می‌گویند.

این روانشناس در توصیه به نوجوانان توضیح داد: نوجوانان باید به والدین و قوانین خانه احترام بگذارند و اگر از مسئله‌ای ناراحت می‌شوند آن را با گفتگو با خانواده مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: نوجوانانی که نمی‌توانند با والدین خود صحبت کنند می‌توانند از کمک مشاوران مدرسه استفاده کنند تا آن افراد با والدین صحبتی داشته باشند و مسائل برطرف شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار