کد خبر: 1190543
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
پیرو ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح برای حذف سهمیه امریه با مدرک کارشناسی، موسی کمالی، مشاور ستاد، از دستور سردار باقری برای حفظ این سهمیه برای دانش‌بنیان‌ها خبر داد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، پیرو ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، فارغ‌التحصیلان پسر مقطع کارشناسی که تاریخ اعزام به خدمت سربازی آن‌ها از آذر 1402 به بعد است، امکان بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه امریه در تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دارای سهمیه را نخواهند داشت؛ این یعنی از این تاریخ به بعد، هیچ فارغ‌التحصیلی با مدرک کارشناسی نمی‌تواند سربازی خود را به صورت امریه بگذراند.

این در حالی است که تا پیش از این، طرح موسوم به طرح «سرباز فناور» در معاونت علمی و فناوری، به افراد کلیدی و حائز شرایط که در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند، این امکان را می‌داد که دوره سربازی خود را به عنوان امریه در همان شرکت بگذرانند. این طرح به دنبال آن است که افرادی که روی محصول دانش‌بنیان شرکت کار می‌کنند و در تولید این محصولات نقش کلیدی دارند شرکت را ترک نکنند و فعالیت دانش‌بنیان با اختلال مواجه نشود.

در اوایل سال جاری نیز روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌ جمهور، خبر از افزایش سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان به 10 هزار نفر در سال، با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح داد؛ اما چندی بعد، با پیگیری خبرگزاری فارس معلوم شد که این افزایش ظرفیت محقق نشده است.

با این حال طبق ابلاغیه جدید، ستاد کل نیروهای مسلح از اعزام آذر ۱۴۰۲ سهمیه بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه امریه را برای مقطع تحصیلی کارشناسی بسته است و این اقدام، در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، به نوعی متناقض با افزایش ظرفیتی است که موافقت‌نامه آن را با معاونت علمی و فناوری امضا کرده است.

از آن طرف، رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در پیام‌رسان بومی «ویراستی» در پاسخ به یک کاربر نوشت: «در جلسه‌ای که اخیراً آقای دکتر دهقانی با سردار باقری داشتند، این موضوع پیگیری شد و بعد از آن گزارش توجیهی در مورد ضرورت حفظ ظرفیت امریه کارشناسی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد. خیلی امید داریم این مشکل حل شود.» 

موسی کمالی، مشاور ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعلام کرد: «سردار باقری دستور دادند این موضوع با همکاری معاون علمی رئیس جمهور ظرف ده روز بررسی و مشکل را برطرف کنند.»

جذب امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان تا پیش از این نیز با سخت‌گیری و کمبود ظرفیت دنبال بود، حال با این ابلاغیه دشوارتر نیز می‌شود. به همین خاطر لازم است تا اقدامات حمایتی و تسهیل‌کننده جهت افزایش ظرفیت و همچنین جذب امریه در این شرکت‌ها انجام شود تا گام‌های مثبتی هم در جهت افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیانی و هم اشتغال نخبگان و استفاده از استعدادهای آن‌ها صورت گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار