کد خبر: 1184008
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
گزارش رییس نمایندگی صلیب سرخ جهانی در افغانستان، از اوضاع بشردوستانه در این کشور


الویی فیلیون، رئیس نمایندگی این کمیته در افغانستان می‌گوید: «کمی بیشتر از نیمی از مردم افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند؛ و این واقعاً به این معناست که از هر دو افغانستانی یک نفر نمی تواند به مراقبت¬های درمانی دسترسی داشته باشد یا غذای کافی برای خوردن داشته باشد. این به آن معناست که انبوهی از کودکان دارای سوءتغذیه، انبوهی از افراد دچار قطع عضو، و خانواده های سرمازده در شب های سخت زمستان، همگی به کمک نیاز دارند، اما تعداد کمی از آن‌ها کمک دریافت می کنند.


کمیته بین¬المللی صلیب سرخ بیش از ۴۰ سال است که در کمک به مردم افغانستان شرکت دارد. سازمان ما در ماه¬ها و سال¬های آینده عمیقاً درگیر کمک¬رسانی خواهد بود.


یکی از برنامه¬های بسیار موفقی که کمیته بین¬المللی صلیب سرخ در دو سال گذشته از آن حمایت کرده است، برنامه تاب¬آوری بیمارستان نام دارد. در قالب این برنامه حقوق ۱۰۹۰۰ پزشک، پرستار و کارمند افغانستانی در ۳۳ بیمارستان در سراسر این کشور، منطقه ای که به ۲۶ میلیون نفر خدمت رسانی می کند، حقوق دریافت کرده اند. این برنامه همچنین هزینه دارو‌ها و سایر لوازم پزشکی و همینطور هزینه های جاری مانند برق، خدمات آمبولانس، تست-های آزمایشگاهی و غذای بیماران را پرداخت کرد. میلیون¬ها افغانستانی از این کمک¬های حیاتی بهره¬مند شده اند.


برنامه تاب آوری بیمارستان به عنوان یک اقدام اضطراری با هدف جلوگیری از فروپاشی سیستم مراقبت¬های بهداشتی افغانستان در پی تغییر قدرت در این کشور در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مد نظرقرار گرفت. هدف کمیته بین-المللی صلیب سرخ حفظ موقتی نظام سلامت کشور بود تا مقامات بتوانند برای عهده¬دارشدن مسئولیت سیستم بهداشت و درمان خود را سازماندهی کنند.
قرار بود در شهریور ۱۴۰۲ انتقال برنامه¬ریزی شده مسئولیت انجام شود و در آن زمان مقامات افغانستان مسئولیت مالی همه بیمارستان¬ها را بر عهده بگیرند*.
این کار با شفافیت برنامه ریزی شده است و مقامات بهداشتی تمایل و عزم خود را برای به عهده گرفتن کنترل و رفع نیاز‌های بهداشتی مردم نشان داده¬اند. با این حال، ما هم اکنون با اهداکنندگان به امید تمدید برخی از بخش¬های این برنامه در حال مذاکره هستیم. جزئیات بیشتر در زمان مناسب اطلاع¬رسانی خواهد شد.
افغانستان دومین عملیات بزرگ کمیته بین¬المللی صلیب سرخ در جهان است، و ما هیچ برنامه¬ای برای ترک این کشور نداریم.
ما قصد داریم در آینده، به حمایت از ۴۷ مرکز مراقبت¬های اولیه بهداشتی جمعیت هلال احمر افغانستان که یک برنامه تغذیه را در حال اجرا دارند، ادامه دهیم. ما همچنین با مقامات افغانستان برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی در بازداشتگاه‌ها، از جمله حمایت مستقیم از درمانگاه ها در زندان سارپوسای قندهار و زندان ولایت هرات، همکاری خواهیم کرد. ما همچنین حمایت خود را از هفت مرکز توانبخشی جسمی که سالانه بیش از ۱۵۰,۰۰۰ فرد دارای معلولیت جسمی را درمان می¬کنند، ادامه خواهیم داد.


ما همچنین به حمایت از سازمان های خدمات اورژانسی در بیمارستان های منطقه ای و ولایتی غزنی، و بیمارستان منطقه روخا در پنجشیر ادامه خواهیم داد، و به ارائه آموزش کمک¬های اولیه به حاملان سلاح در ولایات مختلف افغانستان ادامه خواهیم داد».


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از جامعه بین‌المللی و آژانس‌های توسعه ای می‌خواهد تا حمایت خود را از افغانستان و زیرساخت‌های عمومی و حیاتی آن افزایش دهند. کمک‌های بشردوستانه برای شمار زیادی از افغانستانی‌ها، که بسیاری از ایشان سال‌ها متحمل درد و رنج هستند، مورد نیاز است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار