کد خبر: 1183669
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
یک روزنامه قطری چاپ لندن به نقل از یک مقام نظامی عراقی فاش کرد که بر خلاف توافق سال 2021 بغداد و واشنگتن، آمریکا همچنان در پایگاه هوایی «عین الاسد» در عراق تسلیحات تهاجمی و تعداد قابل توجهی نیروی رزمی دارد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک مقام نظامی ارشد در بغداد در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید»  فاش کرد برخلاف توافق سال ۲۰۲۱ بغداد و واشنگتن درباره تغییر مأموریت نیروهای رزمی آمریکایی مستقر در عراق، همچنان تسلیحات تهاجمی سنگین و نیمه‌سنگین آمریکا در پایگاه «عین الاسد» (غرب عراق-استان الانبار) مستقر هستند.

براساس گزارش صبح امروز (سه‌شنبه) العربی الجدید، در بازدید اخیر شماری از نظامیان عراقی از عین الاسد، «مشخص شده که تسلیحاتی تهاجمی از جمله بالگردهای رزمی بلک هاک، آپاچی و همچنین رادارهای پیشرفته و تجهیزات پایشی دیگری» در این پایگاه وجود دارد.

 یک هیأت نظامی عالی‌رتبه عراقی در تاریخ ۲۶ ماه آگوست (حدود دو هفته پیش) به‌صورت سرزده از پایگاه عین الاسد که صدها نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، بازدید کرده بود.

وزارت دفاع عراق تصاویری از این بازدید منتشر کرد که از دیدار جداگانه هیأت عراقی با شماری از فرماندهان و ژنرال‌های آمریکایی حکایت داشت.

«عبدالا یارالله» رئیس ستاد کل ارتش عراق، «قیس المحمداوی» معاون فرمانده عملیات مشترک عراق و شماری از فرماندهان امنیتی و نظامی وزارت دفاع و وزارت کشور عراق در این بازدید حضور داشتند.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع عراق منتشر کرده بود، به جزئیات بیشتری درباره بازدید از این پایگاه که مهم‌ترین محل استقرار نظامیان آمریکا در عراق به شمار می‌آید، منتشر نشد؛ اما یک منبع نظامی ارشد در بغداد به العربی الجدید خبر داد: «این سفر تنها شامل بازدید از بخش نظامی عراقی این پایگاه شد».

این مقام نظامی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود: «بازدید هیأت نظامی از پایگاه عین الاسد، نشان داد که تجهیزات و تسلیحاتی تهاجمی در این پایگاه وجود دارد. این برخلاف توافق منعقدشده در سال ۲۰۲۱ است که تنها اجازه استقرار تسلیحات دفاعی و مستشاران را می‌دهد».

طبق گفته این مقام عراقی، رادارهای پیشرفته، تسلیحات، خودروهای هاموی و هامر، بالگردهای آپاچی و بلک هاک در این پایگاه مستقر بوده‌اند و همچنین این اعتقاد وجود داشته که سامانه‌های رهگیری موشک همچنان در بخش شمال غربی پایگاه مستقر باشند.

این مقام نظامی عراقی تاکید کرد: «بخش قابل توجهی از نیروهای آمریکایی که اخیرا جایگزین شده‌اند نیروی رزمی هستند».

او ادامه داد: «دولت عراق قصد دارد درباره این پرونده سر صحبت را با آمریکایی‌ها باز کند بخصوص آنکه نشانه‌هایی درباره تحرکات آمریکا در مجاورت مرز سوریه و احتمال نقشه‌های جدید آمریکا در منطقه وجود دارد که روز به روز هم افزایش می‌یابند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار