کد خبر: 1183283
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های پالایشی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بازار سهام امروز روز متعادلی را پشت سر گذاشت و شاخص‌های بورسی با صعود و نزول شدیدی مواجه نشدند. به نظر می‌رسد بورس به روز‌های کم رمق خود بازگشته و توان صعود یا نزول شدیدی در بازار سهام دیده نمی‌شود.

دیروز هم بازار روز پرتلاطمی را پشت سر نگذاشت، انتشار مصوبه دولت در حساب شخصی وزیر اقتصاد در فضای مجازی از عوامل مؤثر در روند این روز‌های شاخص به حساب می‌آید؛ مطابق این مصوبه نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم، از ۵ هزار تومان کمتر نمی‌شود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز بیشتر نخواهد شد.

* نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ خوراک گاز واحد‌های تولید متانول مشروط به تسویه بهای خوراک طی ۳ روز پس از دریافت صورت حساب، معدل ۹۵ درصد نرخ پایه تعیین می‌شود. نرخ سوخت گاز واحد‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه خانه‌ها و واحد‌های احیای فولاد (به استثنای واحد‌های کوره بلند) ۴۵ درصد، واحد‌های تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحد‌های صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز تعیین می‌شود.

انتشار این مصوبه بازار دیروز را در دقایق پایانی مثبت کرد، امروز سهم‌های پالایشی بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص را داشتند. اما در مقابل برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند مثبت شدن بازار تحت تأثیر ورود پول حقوقی بوده و معامله گران حقیقی واکنش معناداری به انتشار این مصوبه نداشتند. به عبارت دیگر، اثر این مصوبه در روز‌های معاملاتی هفته قبل تخلیه شده بود، به همین دلیل شاخص رشد قابل توجهی پیدا نکرد.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران شهریور ماه خود را با رویه مثبتی آغاز کرده است و شاخص کل توانست از پس مقاومت میانگین ۵۵ روزه را از سر راه بردارد و به اعداد و ارقام بالاتری برسد؛ اما از منظر تکنیکالی کلاسیک همچنان در محدوده مقاومتی ۲.۱ میلیون واحدی قرار دارد، جایی که در مرداد ۱۳۹۹ با اغماض در آن قرار داشت و همچنان شاخص بازدهی خوبی را در این ۳ سال از خود نشان نداده است.

بعد از مقاومت میانگین ۵۵ روزه در شاخص این انتظار وجود دارد (صرفاً از منظر تکنیکالی) که شاخص در محدوده ۲.۲ میلیون واحدی هم با مقاومت سختی روبرو شود؛ چرا که این محدوده در دوره گذشته (چند ماه پیش) به عنوان یک سطح حمایتی قویی بود که با ازدست‌رفتن بازار در یک روند فرسایشی قرار گرفته بود.

اما شاخص کل هم وزن همچنان با مقاومت ۵۵ روزه خود درگیر است و این مقاومت هنوز اجاره رشد به شاخص نداده است. اهالی بازار عنوان می‌کنند تا زمانی که ارزش معاملات در اعداد و ارقام بالاتر ثبت نشود، بازار در این وضع رنج‌های مثبت و منفی خواهد ماند این در حالی است که خیلی از فعالان بازار پرتفوی‌های خود را در زیان می‌بینند.

* بهبود شرایط کوتاه مدت در بورس

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند کوتاه مدت بورس و عوامل موثر بر آن گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد بورس طی هفته گذشته، عقب‌نشینی دولت از نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها بود که البته در کنار کاهش نزدیک به ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و جذابیت قیمت‌ها، تقاضای خوبی را روانه بازار کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند قیمت فلزات اساسی در بازار‌های جهانی و عدم کاهش آن‌ها به اندازه انتظارات، بهبود کرک اسپرد پالایشی‌ها، صحبت‌هایی از احتمال تغییر نرخ دلار پتروپالایشی‌ها از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۰۰۰ تومان و... نیز در این روند مثبت اثرگذار بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت با توجه به بهبود فروش نفت و همچنین آزادسازی برخی از منابع بلوکه شده خود، ارز بیشتری در اختیار دارد و نیازش به تامین کسری بودجه از محل فشار به صنایع کمتر شده است که این اتفاق می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت شرایط را برای بازار سهام بهبود ببخشد.

* ادامه روند کم جان، اما مثبت بورس

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران ۶ هزار و ۱۵۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۷۹۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۳ دهم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۹۸۰ واحدی در رقم ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۲۸ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد اندک ۰.۲۱ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با ریزش ۲۱ واحد به سطح ۱۲۸ هزار و ۲۴۸ واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز منفی شد و ۱۰۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، گلدیرا (صنایع گلدیران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های وبهمن (سرمایه گذاری بهمن)، دسبحان (سبحان دارو) و برکت (گروه دارویی برکت) اختصاص داشت.

* کاهش مجدد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۰۴ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، ۳۴۱ نماد با افزایش قیمت و ۴۴۵ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند. حدود ۶۳ درصد‌های بورسی قرمزپوش بودند.

در معاملات یکشنبه، ۷۵ نماد صف خرید داشتند و ۶۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۰۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۲ درصدی به ۳۳۷ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۷.۱ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۲۱.۸ میلیون تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار