کد خبر: 1182662
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
ارسال و اعزام کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به ارامنه ساکن در شهر خانکندی مرکز قره باغ این روز‌ها به موضوع جدید اختلاف بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق، مقامات ارمنستان مدعی هستند که جمهوری آذربایجان با مسدود کردن مسیر جاده‌ای لاچین به خانکندی، ارامنه ساکن در مرکز قره باغ را تحت محاصره گرفته و شرایط بحران انسانی برای ارامنه آن منطقه ایجاد کرده است.

دولت ارمنستان در دو مرحله اقدام به ارسال کامیون‌های حامل محموله‌های غذایی، دارویی و اقلام ضروری مورد نیاز ارامنه به مرکز قره باغ کرده، ولی محموله این کامیون‌ها به علت ممانعت جمهوری آذربایجان از انتقال آن از طریق جاده لاچین ـ خانکندی در پشت مرز دو کشور متوقف مانده است.

بنا به گزارش خبرگزاری آپای جمهوری اذربایجان، محموله نخست شامل ۱۳ کامیون در مدت یک ماه گذشته اجازه انتقال به مرکز قره باغ نیافت، ولی دولت ارمنستان ۱۰ کامیون دیگر حامل محموله‌های انسان‌دوستانه ارسال شده از فرانسه را نیز بار دیگر به مرز سیونیک ـ لاچین ارسال و اعزام کرد.

بنا به گزارش این رسانه، جمهوری آذربایجان با ادعای نامشخص بودن وضعیت حقوقی مسیر جاده‌ای لاچین ـ خانکندی و با ادعای استفاده نظامی و غیرقانونی ارامنه از این مسیر، پیشنهاد داده است که محموله‌های ارسال شده به ارامنه قره باغ با وساطت عوامل صلیب سرخ جهانی و نیز نیرو‌های حافظ صلح روسی مستقر در منطقه، از جاده آغدام ـ خانکندی به مرکز قره باغ منتقل شود.

این امر با مخالفت ارامنه ساکن قره باغ و دولت ارمنستان رو به رو شده و با اصرار دو طرف در خصوص مسیر پیشنهادی انتقال محموله‌ها، عملا ارامنه ساکن مرکز قره باغ با کمبود جدی مایحتاج ضروری خود در چند هفته اخیر مواجه شده‌اند.

دولت جمهوری آذربایجان روز گذشته از اعزام دو کامیون کمک حامل ۴۰ تن آرد برای ارامنه مقیم قره باغ از مسیر آغدام ـ خانکندی خبر داد، ولی بنا به گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، ارامنه ساکن مرکز قره باغ از دریافت این محموله خودداری کردند.

دولت جمهوری آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود امروز دیپلمات‌های خارجی حاضر در باکو را به ابتدای جاده آغدام ـ خانکندی در خط تماس ارامنه قره باغ اعزام کرد تا نشان دهد که انتقال محموله‌های انسان‌دوستانه به ارامنه قره باغ از این مسیر جاده‌ای ممکن است و ارامنه از دریافت محموله‌ها سر باز می‌زنند.

حکمت حاجی‌اُف مشاور و دستیار رئیس جمهور آذربایجان امروز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ارمنستان و ارامنه وابسته ایروان ساکن در منطقه قره باغ، مانع از باز شدن جاده آغدام - خانکندی هستند.

وی گفت: آذربایجان قصد دارد همه راه‌های دسترسی به مرکز قره باغ را باز کرده و روند ادغام دوباره ارامنه قره باغ با جامعه آذربایجان را آغاز کند و در این زمینه آماده ارائه تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره باغ است، اما برخی محافل تندرو، موضوع جاده لاچین را به ابزاری برای فشار سیاسی تبدیل کرده‌اند.

دستیار رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به مواضع تحریک آمیز فرانسه در موضوع ارامنه قره باغ و اعزام نمایندگانی به مرز دو کشور آذربایجان و ارمنستان در مرز لاچین، مداخله مقامات پاریس در امور داخلی کشور خود را غیرقابل قبول خواند و افزود: برخی از سیاستمداران فاسد اروپایی طرفدار ارمنستان به مرز آذربایجان آمده و نمایش اجرا کردند، ولی آذربایجان هرگز اجازه نخواهد داد که منطقه خاکستری در قلمرو خود ایجاد شود و تحت هیچ شرایطی ایجاد رژیم تجزیه طلب را تحمل نخواهد کرد.

وی، ایروان را مسئول بروز تنش جدید در منطقه و بحران انسانی برای ارامنه ساکن در مرکز قره باغ عنوان کرد و گفت: آذربایجان قره‌باغ را بخشی از خاک خود می‌داند و جمعیت ارمنی ساکن نیز در صورت تمایل با تضمین حقوق خود می‌توانند به عنوان شهروندان آذربایجان به زندگی خود در قره باغ ادامه دهند، ولی باکو وجود تشکیلات غیرقانونی در خاک خود و خارج از کنترل دولت مرکزی را غیرقابل قبول می‌داند.

جمهوری آذربایجان از چند ماه گذشته جاده لاچین – خانکندی (مرکز قره باغ) را با ادعای استفاده ارامنه از این مسیر در انتقال سلاح و قاچاق مواد معدنی، تخریب محیط زیست و غارت منابع جنگلی مسدود کرده و ارامنه مقیم قره باغ در مسیر تردد به ارمنستان با مشکل و محدودیت جدی مواجه شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار