کد خبر: 1177904
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: 20 قرارداد تجاری‌‌سازی فناوری‌ کشاورزی منعقد می‌شود که باعث کاهش وابستگی 3 میلیارد دلاری به واردات نهاده‌های فناوری کشاورزی خواهد شد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا صالحی در نشست خبری از برگزاری دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی در 25 مرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی خبر داد و گفت: در این رویداد با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی فناوری‌ها، مطالعات و تحقیقات کشاورزی قرارداد منعقد خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چند قرارداد و در چه زمینه‌هایی منعقد خواهد شد گفت: تعداد 15 تا 20 قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید بذور، سالم‌سازی گیاهان باغی، تولید کودهای زیستی، استارتر صنایع لبنی، تولید محصولات پروبیوتیک و کیت‌های تشخیص خواهد بود.

وی با بیان اینکه سالانه 3 میلیارد دلار واردات در حوزه‌های عمدتا بذر محصولات سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی، گیاهان قندی، کودهای شیمیایی، استارترها و پروبیوتیک‌ها انجام می‌شود گفت: انجام قرارداد تجاری‌‌سازی با این شرکت‌ها به کاهش قابل توجه میزان واردات کمک خواهد کرد.

صالحی افزود: سالانه فقط در حوزه افزودنی‌های صنایع غذایی 500 میلیون دلار واردات داریم که جاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی ما توسط شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به بی‌نیازی از واردات اینگونه مواد کمک کند.

در این نشست یکی از فعالان حوزه دانش‌بنیان گفت: پیش از این همه مواد پروبیوتیک مورد نیاز در صنایع لبنی وارد می‌شد اما تنها سال گذشته 600 تن پروبیوتیک با قیمت یک بیستم میزان وارداتی در داخل کشور تولید شد.

وی گفت: محصولات پروبیوتیک را از دانمارک به آلمان می‌بردند و آنجا یک تغییرات جزئی انجام می‌دادند و پس از واردات به کشورمان به قیمت‌های بسیار گران‌تری به فروش می‌رفت.

نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کردند: حمایت از این شرکت‌ها توسط دولت برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی بسیار ضروری است.

در این نشست رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به اهمیت فناوری‌ها نوین کشاورزی اشاره کرد و گفت: این فناوری‌ها شامل اصلاحات ژنتیکی، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، تولید گوشت مصنوعی و ... است که می‌تواند چالش‌های مهم امروزه بخش کشاورزی را برطرف کند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: وضعیت بازار بیوتکنولوژی در دنیا هزار میلیارد دلار است و تا سال 2030 به حدود 3 هزار میلیارد دلار خواهد رسید که 20 درصد آن  مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در ایران در حال حاضر هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که 200 واحد آن در بخش کشاورزی فعالیت می‌کند و ارزش محصولاتی که آنها تولید می‌کنند 500 میلیون دلار است که باید به حداقل 2 میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: برنامه پژوهشگاه بیوتکنولوژیک این است که اثربخشی 175 میلیون دلاری فناوری‌ها در بخش کشاورزی به رقم 365 میلیون دلار برسد.

صالحی همچنین تأکید کرد: در سال گذشته هم نخستین رویداد فناوری‌های نوین کشاروزیی با موضوع کشت بافت و بذر در مرداد ماه 1401 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور مسؤولان بلندپایه، سفرای کشورهای مختلف، مؤسسات تحقیقاتی، انجمن‌های صنفی و با حضور بیش از 60 شرکت‌های بخش خصوصی برگزار شد. با توجه به فعالیت و شبکه‌سازی قبل از رویداد 12 قرارداد انتقال فناوری و پروژه سفارشی با بخش خصوصی و تفاهم‌نامه همکاری از جمله تفاهم نامه تولید هسته‌های اولیه سالم ارقام مختلف میوه، سبزی و صیفی و گیاهان زینتی رونمایی شد.

به گزارش فارس و بر اساس اعلام سازمان خواربار کشاورزی ملل متحدد طی 40 سال آینده 90 درصد تأمین امنیت غذایی جهان وابسته به بخش تحقیقات خواهد بود.بنابراین در همه کشورها برای تحصیل این دانش و اجرایی کردن آن در بخش کشاورزی تلاش می‌شود. طی سال‌های گذشته همواره انتقاد می‌شد که یافته‌های بخش کشاورزی به زمین‌های کشاورزی منتقل نمی‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار