کد خبر: 1177615
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
سرپرست مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد که ارزش آن ۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: به همین دلیل موضوع روسازی و کیفیت همیشه دغدغه وزارت راه و شهرسازی بوده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از برنا، محمدی رییس انجمن قیر ایران در دومین همایش صنعت قیر ایران با اشاره به اینکه قیر ماده اصلی آسفالت است که در ایجاد زیرساخت ها نقش موثری دارد، گفت: ماده اولیه قیر به نام وکیوم در سال های گذشته دور ریخته می شد و بعد از سرمایه گذاری بخش خصوصی این محصول ارزش افزوده پیدا کرد و هم اکنون قیر ۲ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور دارد.

رییس انجمن قیر ایران با بیان اینکه بعد از تشکیل انجمن قیر ایران در سال ۹۸ همکاری برای ارتقای کیفیت تولید آغاز شد، افزود: این صنعت علاوه بر اینکه ظرفیت بالای برای کشور ایجاد کرده باعث شده عده ای سودجو هم به این صنعت وارد شود.

ارزش راههای کشور ۳ هزار میلیارد تومان است

محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد که ارزش آن ۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: به همین دلیل موضوع روسازی و کیفیت همیشه دغدغه وزارت راه و شهرسازی بوده است.

او با بیان اینکه در کیفیت وضعیت مواد اولیه، ماشین آلات و نیروی انسانی متخصص موثر هستند، تصریح کرد: به همین دلیل دوره آموزشی اپراتورهای کارخانجات قیر را در دستور کار قرار دادیم و از طرف دیگر کیفیت محصول قیر به عنوان یازدهمین محصول پرارزش کشور را مورد توجه قرار داده ایم.

حیدری با تاکید بر اینکه ایجاد کارگروه ارزیابی کیفیت قیر تشکیل و موضوع صلاحیت فنی کارخانجات قیر اجرایی شد، تصریح کرد: تجهیز کارخانجات و آزمایشگاه ها و همچنین دوجداره کردن کارخانه های حمل قیر در دستور کار قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه بودجه برای نگهداری راه های کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است که بسیار کم است، تصریح کرد: به همین دلیل باید رویکرد خود نسبت به نگهداری راه ها تغییر دهیم و موضوع استفاده از قیر دارای افزودنی ها و گوگرددار و… را اجرایی کنیم.

او افزود: در شرایط کنونی آماده همکاری برای تغییر رویکرد نسبت به ارتقای کیفیت قیر هستیم. در حال حاضر راهداری استفاده از تراشه آسفالت را آغاز کرده و این موضوع به کاهش هزینه ها کمک می کند

طول عمر جاده های کشور زیر ۱۲ سال است

خادمی با تاکید بر اینکه کیفیت قیر ایران بالاتر از کشورهای همسایه بالاتر است، تصریح کرد: با این حال کیفیت قیر در ایران بازهم باید بالا برود، زیرا طول عمر جاده های کشور زیر ۱۲ سال است

مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از مصرف قیر کشور در وزارت راه و شهرسازی انجام می شود که شرکت زیرساخت بزرگترین مصرف کنندگان است، گفت: وزارت راه کارگروه های تشکیل داده که ضوابط فنی قیر را تعیین کند تا کیفیت این محصول برای افزایش طول عمر بالا برود.

خیرالله خادمی با بیان اینکه ۹۰ درصد بار کشور یعنی حدود ۵۰۰ میلیون تن از طریق جاده انجام می سود، افزود: به همین دلیل نمی توان به حمل جاده ای بی توجه بود و باید با ارتقاء کیفیت قیر سطح حوادث جاده ای را هم کاهش داد.

او با تاکید بر اینکه در سال های اخیر گرانترین ماده قیر شده است، اظهار کرد: به همین دلیل نمی توان مانند گذشته به قیر نگاه کرد و نباید همچنان کاستی آسفالت از طریق قیر جبران شود.

او با تاکید بر اینکه باید از فناوری های نوین در تولید قیر استفاده شود، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه های کشور با پروژه های بیست سال کشور تغییری نکرده است در حالی که تغییر ترکیبات قیر نقش مهمی در نگهداری و کاهش هزینه آن دارد.

او با تاکید بر اینکه عمر آسفالت های ایران زیر ۱۲ سال است، گفت: باید فکری به حال این مسأله کرد یا مشکل از کیفیت قیر یا پروژه است هرچند در آزمایش ها نتایج مثبت است با این حال باید کنترل کیفیت قیر با نظارت بیشتری انجام شود و این موضوع تقاضا برای قیر کارخانه های با کیفیت افزایش می یابد.

خادمی با تاکید بر اینکه کیفیت قیر ایران بالاتر از کشورهای همسایه بالاتر است، تصریح کرد: با این حال کیفیت قیر در ایران بازهم باید بالا برود.

او با تاکید بر اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جاده های کشور نیاز است اما چنین پولی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: موضوع استفاده از قیر یارانه ای برای توسعه کشور مفید است اما اگر مجلس اقدامی کند که پول بلوکه شده برای پروژه ها در نظر گرفته شود موثرتر است.

او افزود: میزان تخصیص قیر یارانه ای به شرکت زیرساخت باید تا دو برابر افزایش یابد.

اعتبار تخصیص قیر باید افزایش یابد

حجت الاسلام میرتاج الدینی با بیان اینکه در حال حاضر اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای قیر سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده، گفت: با توجه به تغییر قیمت ها اعتبار تخصیص قیر باید افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در دومین همایش صنعت قیر با اشاره به اینکه رتبه چهارم در صادرات قیر داریم، گفت: شرق آسیا به دلیل فاصله طولانی و هزینه حمل و… باعث شده تقاضای چندانی برای قیر ایران نداشته باشند و بیشتر قیر سنگاپور و کره و… را می خرند.

میرتاج الدینی با بیان اینکه مزیت های رقابتی در صنعت قیر باید حفظ شود، افزود: سال گذشته صادرات قیر کشور یک و نیم میلیارد دلار بود، افزود: این میزان صادرات عدد کمی نیست و در مقایسه با صادرات محصولات دیگر مزیت دارد.

او با تاکید بر اینکه قیمت قیر ایران نسبت به کشورهای همسایه رقابتی است، اطهار کرد: در شرایط کنونی کیفیت قیر ایران هم یک مزیت محسوب می شود به همین دلیل باید به این صنعت توجه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به حمل و نقل، قیمت گذاری وکیوم و همچنین نوسانات نرخ ارز روی صنعت قیر تاثیر می گذارد، اظهار کرد: در حالی که در ماه پنجم هستیم هنوز توزیع قیر در سال ۱۴۰۲ مصوب نشده است.

او افزود: در حال حاضر اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای قیر سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و با توجه به افزایش قیمت قیر دولت باید تدبیری بی اندیشد و نظارت شود تا رانت در بازار از بین برود.

میرتاج الدینی تاکید کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای قیر شامل تخصیص اعتبار برای ۲ میلیون تن قیر بوده و اگر افزایش قیمت محاسبه شود اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی تنها برای یک میلیون و دویست هزار تن قیر پاسخگو است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار