کد خبر: 1173327
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
اقدام دوباره «سلون مومیکا» تبعه عراقی مقیم کشور سوئد در اهانت به قرآن کریم که مرحله اول آن در اوایل تیر ماه و قبل از عید قربان و مرحله دوم آن ۲۸ تیر ماه و با هماهنگی کامل پلیس و دولت سوئد انجام شد، یکبار دیگر مسلمانان را دور هم جمع کرد و به واکنش محکم وا داشت.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، کشور سوئد در لوای آزادی بیان، بارها این بازی سیاسی را علیه مسلمانان انجام داده و در اقدامی هنجارشکنانه و نژادپرستانه به فرد یا گروهی مجوز رسمی آتش زدن قرآن کریم را داده‌ است.

بهمن ماه سال گذشته نیز «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی - دانمارکی در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او هم مانند قرآن‌سوزی سلون مومیکا، برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفت ه‌بود.

دولت سوئد مدعی است که طبق قانون نمی‌تواند برای این کار مجوز ندهد و این را در چارچوب آزادی مطلق بیان! می‌داند.

پیرو اقدام مومیکا و سوئد، یک گروه افراطی و ضداسلام‌ در دانمارک نیز روز جمعه مقابل سفارت عراق در کپنهاگ در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید. این اقدام جسارت بار نیز تحت حفاظت پلیس دانمارک و توسط گروه Danske Patrioter انجام شد و پرچم عراق نیز به آتش کشید.

اقدام جسارت بار سلون مومیکا که در حمایت دولت و پلیس سوئد و با توطئه صهیونیستی انجام شد، با واکنش و خشم شدید ملت‌ها و دولت‌های اسلامی روبرو گردیده و اکثر کشورهای اسلامی و مردم آنها به آن واکنش نشان دادند.

مهم ترین واکنش در این بین رهبران دینی و سیاسی از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای انجام شد، و ایشان در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.

امام خامنه ای در ادامه فرمودند: سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است.

«وظیفه آن دولت (سوئد)، آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه

دبیرکل حزب الله: موضع گیری‌ها باید به قطع روابط دیپلماتیک با دولت سوئد تبدیل شود

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز طی سخنانی خواستار قطع روابط دیپماتیک کشورهای عربی و اسلامی با سوئد شد و با بیان اینکه ما نباید فریب عذرخواهی مقامات استکهلم را بخوریم، گفت: اقدام عراق با فراخواندن کاردار خود از سوئد، مهمترین ابتکار عمل در سطح رسمی بود.

دبیرکل حزب الله افزود: اگر سوئد به این رویکرد ادامه دهد، در شریعت اسلام به عنوان کشوری که در ستیز و جنگ با اسلام و مسلمانان است قرار می‌گیرد.

نصرالله اضافه کرد: اگر ارزیابی درست باشد که موساد پشت آنچه در سوئد رخ داد، است ما با حرکتی روبرو هستیم که ادامه خواهد داشت و نیازمند موضع گیری قوی مردمی و رسمی هستیم.

وی افزود: دولت سوئد باید سخنان امام خامنه‌ای در مورد تقبیح اهانت کنندگان به قرآن به ویژه عبارت «دولتی که علیه اسلام آرایش جنگی گرفته است» را به دقت مورد توجه قرار دهد. ما با هم می‌توانیم با این کارزار همگام شویم و به روزی برسیم که از هرگونه توهین به نمادها و مقدسات خود جلوگیری کنیم.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: هتک حرمت به قرآن همه مسلمانان را متاثر می‌کند و من از همه مسلمانان می‌خواهم که از دولت‌هایشان بخواهند که سفیران خود را از سوئد فرا بخوانند و سفرای سوئد را از کشورهای عربی و اسلامی اخراج کنند.

واکنش مردم، دولت و احزاب عراقی به قرآن سوزی در سوئد

بیشترین واکنش ها به اقدام موهن سلون مومیکا در عراق صورت گرفت و مردم، مقامات و احزاب عراقی، هماهنگی خوبی در برخورد با موضوع قرآن سوزی در سوئد داشتند به حدی که در واکنش به این اقدام، دولت عراق با برگزاری یک نشست اضطراری با صدور بیانیه‌ای رسمی از "جسیکا سواردستروم" سفیر سوئد در بغداد خواست تا خاک این کشور را ترک کند.

نخست وزیر عراق همچنین از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا هرچه سریع تر کاردار سفارت عراق در استکهلم را به بغداد بازگرداند.

مردم عراق نیز بارها در روزهای اخیر در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم و پرچم کشورشان، مقابل دروازه های منطقه سبز بغداد تجمع کردند.

صدها معترض سحرگاه پنجشنبه ۲۹ تیرماه در اعتراض به سوزاندن مجدد قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند.

"محمد شیاع السودانی" نخست وزیر عراق نیز روز پنجشنبه طی بیانیه ای به سوئد هشدار داد که در صورت تکرار وقوع اهانت به قرآن کریم در خاک آن کشور، بغداد روابط خود را با استکهلم قطع خواهد کرد.

وی تاکید کرده که چنین اقدامات تحریک‌آمیز مغایر با میثاق نامه‌ها و هنجارهای بین المللی که احترام به مذاهب و اعتقادات را به رسمیت شناخته است می‌باشد و تهدیدی برای صلح و دامن زدن به فرهنگ خشونت و نفرت است و عراق ادامه این مواضع تحریک‌آمیز مقامات سوئدی در قبال اعتقادات و مقدسات دیگران را محکوم می‌کند.

دولت عراق همچنین در پایان نشست اضطراری خود بعد از ماجرای حمله برخی افراد به سفارت سوئد در بغداد در واکنش به اهانت به قران کریم، با صدور بیانیه رسمی از "جسیکا سواردستروم" سفیر سوئد در بغداد خواست تا خاک این کشور را ترک کند.

نخست وزیر عراق همچنین از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا هرچه سریع تر کاردار سفارت عراق در استکهلم را به بغداد بازگرداند.

وزارت خارجه عراق هم از برگزاری نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره اهانت به قرآن کریم خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق که روز شنبه منتشر شده است، آمده که این نشست به دنبال ایجاد ساز وکاری برای مقابله با اسلام هراسی از طریق اقدامات ملی و بین المللی است.

وزارت خارجه عراق از جامعه جهانی خواست تا به طور مسئولانه و بدون تبعیض و براساس قوانین و قطعنامه های بین المللی به وظیفه خود در این باره عمل کند.

عبداللطیف الرشید رئیس‌جمهور عراق نیز از دولت‌ها و سازمان‌های غربی خواست تا از اقدامات تحریک‌آمیز و نفرت پراکنی دست بردارند.

وی گفت که در برهه‌ای که هجمه‌های خشن به قرآن کریم و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان را محکوم می‌کنیم، از سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های غربی می‌خواهیم بدون توجه به بهانه‌های خود دست از اعمال نفرت‌انگیز و نفرت پراکنی بردارند.

 

تعطیلی سفارت سوئد در عراق / همکاری شرکت های عراقی با سوئدی ممنوع

سفارت سوئد در عراق روز پنجشنبه و ساعاتی بعد از حمله برخی افراد به این سفارتخانه، اعلام کرد که تمام فعالیت های خود را در بغداد تا اطلاع ثانوی تعطیل و به حالت تعلیق در آورده و کارکنان خود را به سفارت آمریکا منتقل کرده است.

وزیر ارتباطات عراق نیز روز پنجشنبه و در ادامه تنش میان بغداد و استکلهم بر سر اهانت به قران کریم و پرچم عراق در سوئد، اعلام کرد که هرگونه همکاری با شرکت های سوئدی ممنوع است.

سخنگوی وزارت ارتباطات عراق تاکید کرده، "هیام الیاسری" دستور ممنوعیت همکاری این وزارت خانه و نهادهای زیر مجموعه آن را با شرکت های سوئدی صادر کرده است.

سازمان اطلاع رسانی و ارتباطات عراق نیز مجوز فعالیت شرکت «اریکسون» در این کشور را تعلیق کرد.

جریان سیاسی ائتلاف شیعی عراق هم طی بیانیه ای از اقدام دولت محمد شیاع السودانی در اخراج سفیر سوئد از عراق حمایت کرد و اقدام استکهلم را به شدت محکوم کرد.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق در این بیانیه تصمیم دولت محمد شیاع السودانی برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و بازگردادن نماینده دیپماتیک عراق از استکهلم را اقدامی شجاعانه دانست و از آن حمایت کرد.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق از کشورهای عربی و اسلامی خواست که برای جلوگیری از این تجاوز آشکار به مقدسات اسلام و مسلمانان اقدامات فوری انجام دهند.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق همچنین از سازمان همکاری اسلامی و کشورهای اسلامی و عربی خواست تا مواضع فوری و قاطع در قبال سوئد اتخاذ کنند.

منابع خبری هم از حمله راکتی به مقر یک سازمان دانمارکی در استان بصره در جنوب عراق خبر دادند.

یک منبع امنیتی عراقی به شبکه ۴ این کشور گفت که سازمان مین روب دانمارکی DRC با راکت هدف قرار گرفت.

وی افزود: افراد ناشناسی این حمله را انجام دادند و در جریان آن خسارت هایی به بخشی از مقر این سازمان دانمارکی وارد شد.

به گفته این منبع، حمله به سازمان دانمارکی در پاسخ به آتش زدن قرآن کریم و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ دانمارک صورت گرفت.

جنبش مقاومت مقاومت اسلامی نُجَباء عراق نیز از مسئولان این کشور خواست که مقر سفارت سوئد را به مرکز مطالعات علوم قرآنی تغییر کاربری دهند.

مقاومت اسلامی نُجَباء در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام خصمانه دولت سوئد برای اعطای مجوز دوباره برای عمل شنیع هتک حرمت کتاب آسمانی مسلمانان، از قطع روابط دیپلماتیک بغداد ـ استکهلم قدردانی و حمایت کرد و کشورهای عربی و اسلامی را به پیروی از این تصمیم شرافتمندانه دولت عراق فرا خواند.

در بیانیه مزبور به هراس رژیم‌های جاهل غربی از تعالیم کلام الله مجید که با نیات شیطانی آنها در گسترش انحطاط و فحشا منافات دارد، اشاره شده و آمده است: دشمنان خدا به‌وسیله دروغ و تحریف با قرآن کریم ستیز می‌کنند و هتک حرمت وحی را آزادی بیان جلوه می‌دهند، زیرا این کتاب مقدس نژادپرستی و تجاوز را رد می‌کند.

جنبش نُجَباء با تأکید بر اینکه قداست قرآن تا ابد در دل و جان ما و هر انسان منصف آزاده‌ای جاودان است، افزود: ناگزیریم برای مقابله با توهین‌های مکرر به قرآن کریم به روش‌های مناسبی که صلاح می‌دانیم متوسل شویم.

تجمع اعتراضی لبنانی‌ها در محکومیت اهانت به قرآن کریم

شهروندان لبنانی در مناطق مختلف این کشور با در دست داشتن پلاکاردهایی این اقدام غیراخلاقی و هدایت شده را محکوم و با سر دادن شعارهایی دولت سوئد را مسئول تکرار این اعمال شنیع اعلام کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند. شمار قابل توجهی از علما و روحانین لبنانی نیز در تجمعات اعتراضی لبنانی‌ها مشارکت کردند.

در همین راستا، شیخ "علی دعموش" نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در تحصن سازماندهی شده توسط حزب الله در محله «حاره حریک» بیروت، ضمن محکوم کردن مجوز مقامات سوئد برای هتک حرمت قرآن، تأکید کرد که اجازه مکرر دولت سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم، اقدامی خصمانه و تحریک آمیز است که احساسات صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار می‌کند و نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

وی افزود: این اقدام منعکس کننده سطح انحطاط اخلاقی غرب است که با گنجاندن این جنایات در چارچوب آزادی‌های عمومی و آزادی اندیشه و بیان، اقدامات خصمانه از این دست را تشویق می کند.

همزمان با تجمع‌های اعتراضی در مناطق مختلف لبنان در روز جمعه در محکومیت اهانت به قرآن کریم در سوئد، منابع خبری از خروج سفیر سوئد از این کشور خبر دادند.

الازهر خواستار تحریم کالاهای سوئدی شد

الازهر مصر نیز در بیانیه‌ای در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد خواستار تحریم کالاهای ساخت این کشور شد.

الازهر مصر در بیانیه‌ای همچنین اقدامات تحریک آمیز مکرر مقامات سوئدی علیه مقدسات اسلامی تحت شعار دروغین آزادی بیان را محکوم کرد.

در بیانیه الازهر تاکید شده، آنچه مقامات سوئد در زمینه اعطای مجوز برای سوزاندن نسخه‌ای از قرآن انجام می‌دهند، نشان دهنده افراط گرایی نفرت انگیز، حمایت از تروریسم و خصومت با مسلمانان است و اجازه سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم، جنایت علیه اسلام و حقوق ادیان و حقوق بشر و ننگی بر پیشانی این جوامع از جمله سوئد است.

الازهر همچنین از مردم کشورهای عربی و اسلامی خواسته به تحریم محصولات سوئدی ادامه دهند و مواضع یکپارچه و جدی در قبال سیاست‌های ضد اسلامی سوئد که به مقدسات ادیان احترام نمی‌گذارند و فقط زبان پول و منافع مادی را می‌فهمند، اتخاذ کنند.

 

عربستان تکرار هتک حرمت مقدسات اسلامی را محکوم کرد

وزارت خارجه عربستان هم شنبه شب تکرار هتک حرمت مقدسات اسلامی را محکوم و خواستار جلوگیری از آن شد. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای عدم اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از تکرار حوادث هتک حرمت مقدسات اسلامی را محکوم گرد که آخرین آن آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم توسط یک گروه افراطی در دانمارک بود.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه عربستان سعودی این اقدام را به شدت محکوم و خشم خود را نسبت به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی که تازه ترین مورد آن آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم توسط یک گروه افراطی در دانمارک و سردادن شعارهای نفرت پراکنانه و نژاد پرستانه علیه اسلام و مسلمانان در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ بود، اعلام می‌دارد.

این بیانیه می‌افزاید:‌ عربستان چنین اقداماتی که به دنبال نفرت پراکنی بین مذاهب و ادیان است را با شدیدترین لحن محکوم کرده و در عین حال نسبت به تکرار این اقدامات تحریک آمیز علیه احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان هشدار داده که نقض آشکار کلیه قوانین و هنجارهای بین المللی است.

 

قطر سفیر سوئد را احضار کرد

وزارت خارجه قطر نیز بامداد جمعه اعلام کرد، در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، سفیر این کشور در دوحه را احضار کرده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفیر سوئد را برای اعتراض احضار کردیم و از استکهلم خواستیم تمام اقدامات را برای توقف این اقدامات شرم آور انجام دهد.

وزارت خارجه قطر در این بیانیه افزوده است: هتک حرمت قرآن کریم و اعطای مجوز مکرر برای چنین اقدامی در سوئد را محکوم می‌کنیم.

 

اردن اهانت به قرآن در دانمارک را محکوم و کاردار سوئد را احضار کرد

وزارت امور خارجه اردن روز جمعه کاردار سفارت سوئد در این کشور را احضار کرد تا نامه اعتراضی امان را به دلیل اجازه اهانت به قرآن کریم در استکهلم ابلاغ کند.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرده که هتک حرمت قرآن کریم و تحریک احساسات حدود دو میلیارد مسلمان که به هیچ وجه در چارچوب آزادی بیان قابل توجیه نیست را محکوم می‌کنیم.

این وزارتخانه همچنین بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم توسط دولت سوئد برای جلوگیری از تکرار این اعمال که مصداق نقض ارزش‌های مشترک انسانی، تجسم خطرناک فرهنگ نفرت و نژادپرستی و محرک خشونت و مظهر اسلام هراسی است، تاکید کرد.

در همین راستا ۶۴ نماینده پارلمان اردن با امضای نامه‌ای از دولت کشورشان خواستند که از سوئد در دادگاه کیفری بین‌المللی و شورای امنیت شکایت کند.

در این یادداشت آمده است که صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم، طبق منشور سازمان ملل، صلح و امنیت جهانی را نقض می‌کند.

در این یادداشت از دولت اردن خواسته شده است که تمامی معاهدات و توافقات با دولت سوئد را متوقف کند و تا زمانی که این کشور رسما عذرخواهی نکرده و توقف هرگونه توهین به دین اسلام و قوانین الهی را اعلام نکند، محصولات و کالاهای آن را تحریم کند.

دولت اردن همچنین تکرار اهانت به قرآن کریم در دانمارک را محکوم کرد.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرده که اردن اقدام شنیع و جنایتکارانه یک گروه افراطی با به آتش کشیدن قرآن کریم در کپنهاگ را به شدت محکوم می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرده که این اقدام یک اقدام غیرمسوولانه است که موجب تحریک احساسات مسلمانان، دامن زدن به نفرت افکنی و تهدید همزیستی مسالمت آمیز می شود.

وزارت خارجه اردن همچنین اعلام کرده که «تکرار این گونه اعمال و رفتارهای نژادپرستانه مستلزم بسیج تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مقابله و عدم اجازه به تکرار آنها، وضع قوانینی برای جرم انگاری و جلوگیری از توهین به نمادها و مقدسات دینی، تلاش برای گسترش فرهنگ صلح و افزایش آگاهی نسبت به ارزش‌های احترام مشترک است.

یمنی ها کالاهای سوئدی را تحریم کردند

دولت نجات ملی یمن نیز در واکنش به اقدام دوباره و ضددینی دولت سوئد در صدور مجوز به هتک حرمت قرآن کریم، ورود کالاهای سوئدی به این کشور را ممنوع کرد.

وزارت صنعت و تجارت دولت نجات ملی یمن در واکنش به اقدام مجدد استکهلم در مجوز دادن به هتک حرمت قرآن کریم، لیست شرکت های سوئدی که مشمول تحریم شده اند را منتشر کرد.

این وزارت خانه اعلام کرده که با تصمیم وزیر صنعت و تجارت یمن ورود کالاهای شرکت های سوئدی به یمن ممنوع است.

این ممنوعیت تمام شرکت های سوئدی را شامل می شود و این تصمیم به طور فعال اجرایی خواهد شد.

پیش از این نیز جنبش انصارالله یمن از تمام کشورهای اسلامی خواست تا روابط اقتصادی و دیپلماتیک با سوئد را قطع کنند تا با هتک حرمت مقدسات اسلامی مقابله شود.

این جنبش در بیانیه ای تاکید کرده که هتک حرمت مقدسات اسلامی به یک عمل برنامه ریزی شده تبدیل شده و لابی صهیونیست موجود در غرب پشت آن قرار دارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که در سایه تکرار این جنایت در سوئد و هتک حرمت قرآن، صادر کردن بیانیه ها برای محکومیت این اقدام دیگر کافی نیست.

وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن نیز تکرار این اقدام و مجوز دادن دولت سوئد به هتک حرمت قرآن را محکوم کرد.

این وزارت اعلام کرده که این اقدام به چالش کشیدن عقاید یک میلیارد و نیم مسلمان در سطح جهان و نشان دهنده رویکرد سوئد و غربی ها در ایجاد عنف، نفرت و هرج و مرج است.

 

شهروندان بحرینی خواستار قطع روابط با سوئد شدند

شهروندان بحرینی نیز از دولت این کشور خواستند تا روابط خود را با دولت سوئد قطع کند.

در روزهای اخیر همچنین مناطق مختلف بحرین شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد بود.

تظاهرکنندگان با بالابردن قرآن و حمل پارچه نوشته هایی از رژیم حاکم در بحرین خواستند روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع کند.

 

امارات کاردار سفارت سوئد را احضار کرد

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی هم جمعه شب کاردار سفارت سوئد در این کشور را احضار کرد تا نامه اعتراضی ابوظبی را به دلیل صدور مجوز اهانت به قرآن کریم در استکهلم اطلاع دهد.

وزارت امور خارجه امارات در این بیانیه تداوم رفتار دولت سوئد برای اجازه دادن به انجام این اقدامات اهانت آمیز را محکوم و مسؤلیت ناپذیری بین‌المللی و احترام نگذاشتن به ارزش‌های اجتماعی در این خصوص را محکوم کرد.

امارات بر اهمیت نظارت بر گفتمان ناپسند تصمیم نژادپرستانه تاکید و اعلام کرد که اقداماتی از این دست تاثیر منفی بر تحقق صلح و امنیت جهانی دارد.

مردم پاکستان خواستار اخراج سفیر سوئد شدند

مردم مسلمان پاکستان امروز پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به تکرار اقدام شیطانی توهین به قرآن کریم در سوئد به خیابان‌ها آمده و باسردادن شعارهایی علیه هتاکان به مقدسات اسلامی، از دولت پاکستان بار دیگر قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و اخراج فوری سفیر این کشور را مطالبه کردند.

بسیاری از احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان برای تجمع اعتراضی علیه سوئد و محکومیت توهین پی درپی به مقدسات اسلامی برای روز جمعه فراخوان داده و از هواداران و اقشار مختلف مردم خواسته بودند تا به این راهپیمایی‌ها ملحق شده و اقدامات شنیع توهین به قرآن کریم را محکوم کنند.

فعالان سیاسی و حامیان جماعت اسلامی، جمعیت علمای اسلام و حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان امروز پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف پاکستان دست به تجمع زده و علیه دولت و پلیس سوئد شعار سر دادند. آنان از دولت پاکستان خواستند تا سفیر سوئد را در اعتراض به توهین به قرآن و همبستگی با جهان اسلام سریعا از کشور اخراج و روابط دیپلماتیک با آن را قطع کند.

در همین حال شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و خواستار تدوین راهبردی جدید از سوی کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی شد.

وی افزود که بار دیگر پیروان گمراه شیاطین در غرب قلب و احساسات بیش از ۲ میلیارد نفر مسلمان در جهان را به درد آورده و مرتکب جنایت شیطانی توهین به قرآن شدند.

مولانا فضل الرحمان به عنوان رهبر دولت ائتلافی پاکستان (پی دی‌ام) و رئیس جمعیت علمای اسلام نیز تکرار توهین به قرآن در سوئد را محکوم و از دولت پاکستان و سایر کشورهای اسلامی خواست تا سفیران خود از سوئد را بازگردانند.

وی اعلام کرد که حزب جمعیت علمای اسلام روز یکشنبه تظاهرات بزرگی را در شهر کراچی در محکومیت توهین به مقدسات اسلامی و روشنگری علیه واکنش غیرموثر سوئد برگزار خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر عباس جعفری رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در بیانیه‌ای همدستی دولت سوئد با صدور مجوز به شخص هتاک را دلیل اصلی تکرار چنین حوادث در این کشور دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

وی خواستار واکنش موثر سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی علیه آن دسته از کشورها به ویژه اروپایی‌ها که با سکوت خود منجر به ترویج پدیده شوم اسلام هراسی می‌شوند، شد.

 

محکومیت هتک حرمت قرآن از سوی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی هم هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و آن را تعرض به مقدسات و هتک حرمت امت اسلامی دانست.

در بیانیه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی آمده است: اجازه چنین حملاتی از سوی سوئد و کشورهای اروپایی، نادرستی ادعاها و استانداردهای دوگانه در قبال ارزش‌ها و مقدسات را ثابت می‌کند.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی همچنین خواستار تظاهرات و تجمعات مسالمت آمیز و اتخاذ مواضع مناسب در برابر این رفتارها و اقدامات غیراخلاقی شده است.

 

محکومیت هتک حرمت قرآن از سوی ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز هتک حرمت نفرت انگیز به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم پایتخت سوئد را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: حمله نفرت انگیز روز پنجشنبه علیه کتاب مقدس ما قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را به شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه افزوده است: پس از حمله نفرت انگیز به قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم در ۲۸ ژوئن (۷ تیر)، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که در ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) تصویب کرد، حمله به قرآن را نفرت پراکنی دینی دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار