کد خبر: 1170132
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
یک کارشناس امور انرژی در عراق تاکید کرد که دولت بغداد باید از طریق دیپلماتیک، آمریکا را برای آزادسازی گاز بهای ایران که در بانک تجارت عراق بلوکه شده است، متقاعد کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با کاهش تولید برق عراق در نتیجه کاهش گاز وارداتی از ایران، یک کارشناس انرژی در عراق راه حل مشکل برق عراق را دیپلماتیک توصیف کرد.

«نبیل المرسومی» شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با برنامه‌ای از کانال ماهواره‌ای الفرات عراق گفت: امروز ثمره سیاست‌های نادرست اقتصادی و انرژی را درو می‌کنیم، چگونه یک کشور که وابسته به واردات گاز یا سوخت است و تولید کافی سوخت برای پاسخگویی به نیازهای نیروگاه‌ها ندارد، نیروگاه می‌سازد؟

وی با اشاره به اینکه ایران کمبود سوخت نیروگاه‌های عراقی را طی سال‌های گذشته جبران کرده است، گفت: روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز از ایران به عراق می‌رسد و از آنجا‌ که نیاز عراق به گاز روز افزون است، ما به سوخت بیش‌تر وارداتی هم نیاز داریم.

این کارشناس عراقی تصریح کرد: تا به امروز اوج ظرفیت تولید وزارت برق عراق به 26 هزار مگاوات می‌رسد در حالی که نیاز عراق دستکم 36 هزار مگاوات است و از همین رو بخصوص در دو ماه جولای و آگوست با 10 هزار مگاوات کمبود انرژی روبه‌رو هستیم.

المرسومی گفت: راه حل مشکل فعلی تامین برق عراق در اقدام دیپلماتیک در قبال آمریکا برای متقاعد کردن این کشور به حذف قضیه پرداخت گازبهای ایران از فهرست تحریم‌ها است، بخصوص که هیچ راه حل فوری برای حل بحران برق در عراق وجود ندارد و همه راه حل‌های فنی به سال‌ها زمان نیاز دارد.

«زیاد علی فاضل»، وزیر برق عراق دیروز دوشنبه اعلام کرد که کاهش عرضه برق طی روزهای اخیر در عراق به دلیل قطع بیش از نیمی از گاز وارداتی از ایران به نیروگاه‌های تولید برق بوده که در نتیجه آن پنج هزار مگاوات برق کم‌تر تولید شده است، افزون بر اینکه یک هزار مگاوات برق هم که ایران به عراق صادر می‌کند، به دلیل همان پرداخت نشدن بهای گاز ایران قطع شده است.

وی افزود: گفت‌وگوهای عمده‌ای با طرف ایرانی ظرف چند روز در این خصوص انجام خواهد شد و امیدواریم که آنها وضعیت عراق و دمای بالای این کشور را درک کرده و مقادیر گاز وارداتی به عراق را به حجم قبلی بازگردانند.

فاضل با تاکید بر اینکه وضعیت انرژی عراق به حالت عادی برمی‌گردد، تصریح کرد: وزارت برق عراق بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که به دلیل تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند.

به گزارش فارس، وزارت برق عراق مجددا در آزادسازی منابع ایران در بانک عراق کم‌کاری می‌کند، در حال حاضر سازوکار تسویه بهای گاز ایران به گونه‌ای است که باید مجوز معافیتی آمریکا صادر شود اما به گفته کارشناسان حتما در قرارداد جدید باید این سازوکار تغییر کرده و پیشنهادی با فرض ماندگاری تحریم‌ها ارائه و توافق شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار