کد خبر: 1169399
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها در مدیریت داشتن صداقت و جسارت جهت انجام کارهاست. متاسفانه مدیران ایرانی در بزنگاه‌های مختلف نشان داده‌اند اهمیتی به این اصول مدیریتی نمی‌دهند و سعی دارند با فرافکنی و فرار از واقعیت، از مسئولیتی که بر دوششان است، شانه خالی کنند.
احمد محمدتبریزی

اختصاصی جوان آنلاین - یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها در مدیریت داشتن صداقت و جسارت جهت انجام کارهاست. متاسفانه مدیران ایرانی در بزنگاه‌های مختلف نشان داده‌اند اهمیتی به این اصول مدیریتی نمی‌دهند و سعی دارند با فرافکنی و فرار از واقعیت، از مسئولیتی که بر دوششان است، شانه خالی کنند.

پس از یک هفته پرکش و قوس برای هواداران پرسپولیس و افکار عمومی کشور، جهت فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند و پیوستنش به استقلال، رضا درویش، مدیر عامل پرسپولیس به جای پاسخگویی به هواداران و رسانه‌ها، با رفتاری غیرحرفه‌ای، از واقعیت فرار کرد تا جوابگوی چیزی نباشد.

درویش در پاسخ به سوالی مبنی بر توافق با بیرانوند این پاسخ عجیب را به زبان آورد: «مگر رفته بود؟ این‌ها همه‌اش شوخی بود بابا! مشکلی نیست.»(اینجا) جواب‌های درویش نشان می‌دهد او نه تنها صداقتی با هواداران ندارد بلکه تا چه اندازه می‌تواند خلاف واقعیت صحبت کند. او همچنین در مورد فسخ قرارداد بیرانوند گفت که فسخ او به ما نرسیده هنوز و از نظر ما بازیکن پرسپولیس است. این در حالی است که تمام خبرگزاری‌های معتبر کشور، خبر فسخ قرارداد بیرانوند را مخابره کرده‌اند. فقط خواجه حافظ شیرازی از ماجرای بیرانوند خبر نداشت، دیگر چه چیزی را از مردم پنهان می‌کنید.

الان کمتر کسی در کشور هست که ماجرای فسخ قرارداد بیرانوند و صحبت‌هایش با مدیران استقلال را نداند. همین الان با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان سابقه خبر‌های مربوط به بیرانوند و صحبت‌های دیگران درباره انتقالش به استقلال را پیدا کرد. کسی نیست به آقای درویش بگوید اگر تمام این‌ها شوخی بود پس چرا باشگاه پرسپولیس بیانیه داد و از اغوای بیرانوند توسط استقلالی‌ها گلایه کرد. این یعنی الان در زمانه‌ای نیستیم که بتوان حقیقت را در گوشه‌ای پنهان کرد و امیدوار بود کسی به اصل ماجرا پی نبرد.

اینگونه رفتار‌ها و اظهارنظرها، تنها کاهش محبوبیت و سرمایه اجتماعی آن مدیر نزد مردم و رسانه‌ها می‌شود. نداشتن صداقت در مدیریت، آسیب‌های زیادی به رابطه مدیر یک باشگاه ورزشی بزرگ و هوادارانش می‌زند. قطعا هواداران پرسپولیس انتظار داشتند اتفاقات چند روز گذشته تیم‌شان را از زبان مدیرعامل تیم‌شان بشنوند نه از جای دیگری. وقتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، نه تنها آن مدیر مرجعیتش را برای صحبت درباره مسائل دیگر از دست می‌دهد بلکه دیگر کسی اعتمادی به حرف‌های او نمی‌کند. حالا هرچقدر حرف‌های بعدی او مثبت و درست باشد.


داشتن صحبت صادقانه با هواداران رویه‌ای است که مدیران تمام باشگاه‌های بزرگ در جهان دارند و همین مسئولیت‌پذیری و جسارت در پرداختن به مسائل، عامل مهمی در نزدیکی هواداران با تیم محبوب‌شان شده است. در تمام باشگاه‌های بزرگ دنیا، روزی ستاره‌های تیم‌شان تصمیم گرفته‌اند از آن تیم به تیم دیگری بروند و این اصلا موضوع عجیبی در فوتبال نیست. مهم عملکرد سران باشگاه‌ها در جریان این نقل و انتقالات و صداقت‌شان با رسانه‌ها و هواداران است. سرمایه اجتماعی در همه جای دنیا با صداقت و مسئولیت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند و هرچقدر شخصی از این ویژگی‌ها به دور باشد، سرمایه اجتماعی کمتری نزد دیگران دارد.

خیلی بهتر بود رضا درویش به جای فرار از گفتن واقعیت‌ها در مورد تیمش، خیلی راحت با مردم و رسانه‌ها صحبت می‌کرد حداقل کلیت ماجرا را توضیح می‌داد. قطعا هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. درست به خاطر تشخیص همین بزنگاههاست که می‌گویند مدیر باید شجاعت لازم در بیان مسائل را داشته باشد.


بهتر است رضا درویش با بهره گرفتن از کارشناسان رسانه‌ای باتجربه، نحوه رفتار در چنین موقعیت‌های حساسی را بیاموزد. قطعا صحبت‌های چند روز گذشته او در مورد فسخ قرارداد و رفتن بیرانوند ضربه سختی به اعتبار حرفه‌ایش زده است و اگر او بخواهد این روند را در ادامه حفظ کند، در مدیریتش با بحران و مشکل مواجه خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار