کد خبر: 1166982
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
مقام‌های ارشد دو کشور همسایه ترکیه و یونان قرار است در حاشیه برگزاری نشست ناتو در «لیتوانی» برای حل اختلافات موجود دیدار کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر یونان قرار است چندی دیگر در حاشیه برگزاری نشست ناتو در مولداوی دیدار کنند تا گامی دیگر به سوی تنش زدایی بین این دو کشور همسایه تحقق یابد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» روز سه شنبه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان، چندی دیگر در حاشیه نشست ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو، اما دشمنان تاریخی، بچندین دهه بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

میتسوتاکیس روز دوشنبه پس از پیروزی قاطع در انتخابات برای دومین بار به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد. نخست وزیر یونان روز دوشنبه همزمان با آغاز دوره جدید چهار ساله خود پس از پیروزی قاطع در انتخابات، وعده «اصلاحات بزرگ» داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که اردوغان در یک تماس تلفنی به میتسوتاکیس تبریک گفت. اردوغان در پیام خود به نخست وزیر یونان گفت: «انتخاب مجدد دو دولت فرصتی برای روابط دوجانبه بین کشور‌های همسایه ایجاد می‌کند.»

چندی قبل در رویدادی که خشم یونان را به همراه داشت عضویت جمهوری قبرس شمالی در «سازمان کشور‌های ترک» به عنوان عضو ناظر، تصویب شد. طی دهه‌های گذشته با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، اختلافات ترکیه و یونان بر سر مناطق ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس با پرجا مانده است.

یکی از بزرگترین مشکلات یونان مقابله با رقیب دیرینه یعنی ترکیه است. میتسوتاکیس اخیرا به دیدار آتی خود با رئیس جمهور ترکیه و خرید‌های تسلیحاتی یونان اشاره کرد.

میتسوتاکیس، اخیرا با اشاره به فرصت دیدار با اردوغان در ماه سپتامبر گفت: «حتی اگر اختلافات بین دو کشور برطرف نشود، ممکن است تنش در دریای اژه و شرق مدیترانه به تدریج کاهش یابد.»

میتسوتاکیس به شبکه تلویزیونی «ایی‌آرتی» گفت: «یونان موظف است نیرو‌های مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار