کد خبر: 1166495
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیر کل ناتو از اقدام آمریکا در مشروط کردن خرید اف-۱۶ به موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو انتقاد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه خبر داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور تلفنی با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تحولات روز گذشته روسیه و همچنین موضوع پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، محور‌های گفت‌وگوی اردوغان و استولتنبرگ بوده است.

رئیس جمهور ترکیه در این گفت‌وگوی تلفنی به فعالیت آزادانه اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک در سوئد اشاره کرد و گفت که آنکارا نسبت به عضویت سوئد در ناتو نگرش مثبتی دارد.

اردوغان همچنین به کارشکنی واشنگتن در زمینه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ اشاره کرد و گفت که آمریکا با مشروط کردن خرید جنگنده اف-۱۶ به موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، در واقع در حال آسیب رساندن به امنیت این سازمان و نه ترکیه است.

وی خطاب به دبیر کل ناتو گفت: «برای موافقت با پیوستن سوئد به ناتو، استکهلم باید تظاهرات پ‌ک‌ک علیه ترکیه را متوقف کند».

استولتنبرگ نیز درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با اردوغان گفت که گفت‌وگوی سازنده‌ای با رئیس جمهور ترکیه پیش از نشست سران ناتو داشته و همکاری با وی را در راستای پیوستن سوئد به ناتو ادامه خواهد داد.

ترکیه از جمله مخالفان پیوستن سوئد به ناتو است و تاکنون سوئد نتوانسته نظر آنکارا را در این زمینه جالب کند. اوایل سال جاری، ترکیه پیشنهاد فنلاند برای ناتو را تصویب، اما با پیشنهاد مشابه سوئد مخالفت کرد. دولت ترکیه در توجیه مخالفت خود با عضویت سوئد در ناتو، استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنان مخالفت عضویت سوئد در ائتلاف ناتو است. اردوغان اخیرا در این زمینه گفت، سوئد نباید در نشست ماه آینده میلادی ناتو منتظر چراغ سبز آنکارا برای عضویت در این ائتلاف باشد، مگر اینکه مانع برگزاری تجمعات ضد ترکیه‌ای در استکهلم شود.

رئیس جمهور ترکیه توضیح داد آنکارا نمی‌تواند همزمان که تروریست‌ها در استکهلم تظاهرات می‌کنند، به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو جواب مثبت دهد.

مجارستان نیز مخالف پیوستن سوئد به ناتو است؛ و زیر امور خارجه فرانسه به تازگی از ترکیه و مجارستان خواست قبل از اجلاس ماه ژوئیه سران ائتلاف عضویت سوئد را تصویب کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار