کد خبر: 1166098
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
رسانه‌های ارمنستان مدعی شدند که جمهوری آذربایجان با خودروهای زرهی و موانع مهندسی مسیر مهم لاچین را به دژ نظامی تبدیل کرده و ارسال محموله‌های بشردوستانه به منطقه غیرممکن شده است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، منابع خبری ارمنستان روز شنبه از تداوم تحرکات غیر قانونی جمهوری آذربایجان در مسیر مهم «لاچین» خبر دادند و اعلام کردند که این مسیر مهم با بلوک‌های سیمانی مسدود شده است.

به گزارش وبگاه «ماسیس پست»، جمهوری آذربایجان، ایست بازرسی غیرقانونی در مسیر لاچین را به یک پایگاه نظامی با خودروهای زرهی و بلوک‌های سیمانی تبدیل کرده است.

کنترل بر مسیر لاچین بر اساس بند ۶ بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، به گروه حافظ صلح روسیه واگذار شده است. مسیر لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند نزدیک به ۷ ماه است که توسط  جمهوری آذربایجان مسدود شده است. 

بر اساس این گزارش، از ۱۵ ژوئن (پنجشنبه ۲۵ خرداد) ارسال محموله‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی و سایر لوازم ضروری مورد نیاز ارامنه ساکن منطقه متوقف شده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز قادر به تخلیه بیماران بد حال در منطقه نیست.

 

جمهوری آذربایجان روز جمعه با نصب بلوک‌های سیمانی بر روی پل «هاکاری» تنها مسیری که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، به طور کامل  این مسیر مهم را مسدود کرده است.

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو بار ج بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی باهم جنگیده‌اند . در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته را پس گرفت.  تلاش‌ها برای رفع تنش واقعی و برقراری صلح پایدار باوجود تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته تاکنون ثمری نداشته است.

وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به اقدامات تازه باکو واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» «ماریا زاخاروا» سخنگوی  وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسدود کردن ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان نقض بیانیه مشترک سران روسیه،  جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه  افزود که روسیه از باکو می‌خواهد تا عدم تردد از مسیر لاچین را به طور کامل رفع کند.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان چندی قبل در دیدار با اهالی منطقه «لاچین» گفت، قره باغ که ارامنه امروز در آن زندگی می‌کنند سرزمین اجدادی و قانونی جمهوری آذربایجان است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار