کد خبر: 1164964
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
شهردار تهران در روزهایی که عده‌ای سعی داشتند با نیات سیاسی ، جمهوری اسلامی ایران را منزوی نشان دهند، با حضور در مجمع عمومی متروپلیس در بروکسل به مراودات بین‌المللی با شهرداران کلانشهرهای مهم جهان پرداخت.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، علیرضا زاکانی یکشنبه ۲۱ خردادماه  ۱۴۰۲ به دعوت انجمن کلانشهرهای مهم جهان و با همراهی لطف اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران راهی بروکسل پایتخت بلژیک شد تا در چهاردهمین مجمع عمومی متروپلیس شرکت کند.

سفر سه روزه شهردار تهران به بلژیک با  حضور او در نشست هم‌اندیشی شهرداران حاضر در چهاردهمین کنگره جهانی متروپلیس آغاز شد که در این نشست، شهردار تهران از رویکردهای مدیریت شهری در قالب چند سرفصل از جمله مناسب‌سازی شهر برای اقشار مختلف همچون بانوان، سالمندان، معلولان و جانبازان، حرکت از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده از انرژی‌های نو در حمل و نقل عمومی، توسعه فضاهای سبز شهری، مدیریت منابع آبی و بازچرخانی آب، مدیریت پسماند و فرهنگ‌سازی و مدیریت تفکیک پسماند سخن گفت.

زاکانی در ادامه در مجمع عمومی متروپلیس شرکت کرد که سخنرانی وی در این مجمع با محوریت وضعیت مدیریت شهری تهران و تشریح جزئیات طرح‌های «من شهردارم» با تأکید بر مشارکت اجتماعی در اجرای پروژه‌های شهری مورد استقبال حاضرین در مجمع قرار گرفت و این حضور، تثبیت جایگاه نایب رئیسی شهردار پایتخت ایران در مجمع عمومی متروپلیس را به دنبال داشت.

شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین اجلاس متروپلیس گفت: در جهان کنونی شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی نیازمند اتخاذ راه حل های جدید برای حفظ و بهبود کیفیت زندگی در شهرهای ما است.

 وی با بیان اینکه امروزه سیاست های دولت مرکزی نمی تواند یک گذار سبز را تضمین کند و در این مسیر شهرها، مناطق و جوامع می توانند به عنوان تثبیت و ایجاد کننده راه حل های جدید عمل کنند، افزود: سیاستگذاران ملی، منطقه ای و شهری باید همسو و همگام از طریق ابتکاراتی به دنبال کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش بهره وری منابع و در عین حال تقویت هویت، فرهنگ، اقتصاد و ارتقای خدمات به شهروندان خود باشند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اقدام و یادگیری در سطح محلی می تواند تجربیات ارزشمندی را فراهم کند و در صورت موفقیت منجر به اشاعه رویکردها از پایین به بالا -به سطوح ملی و بین المللی - شود، ادامه داد: تهران شهری است که ۲۳۷ سال است پایتخت ایران است. این کلانشهر ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۴ میلیون نفر نیز در تهران رفت و آمد دارند. همچنین از دهه های قبل نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از افغانستان میهمان ما هستند و در تهران زندگی می کنند.

رشد توانمندی های شهروندان و ایجاد رضایت مندی اساس تصمیمات مدیریت شهری است

زاکانی یادآور شد: ما در جامعه خود با سه ضلع شهر، شهروند و مدیریت شهری مواجه هستیم؛ بی شک اساس شهر و تصمیمات مدیریت شهری برای رشد توانمندی های شهروندان و ایجاد رضایت مندی بین آنهاست.

 وی با بیان اینکه تهران با مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل، فرونشست زمین، توفان و مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا و بدمسکنی و... مواجه است، تاکید کرد: باید در نحوه اداره شهر تجدید نظر شود. باید جسم و جان شهر و کالبد و روح شهر را در یک زیست بوم واحد دید که برای ابعاد متنوع آن، موانع تودرتوی آن و تحول کیفی و کمی خدمات به شهروندان راه حل های موثر و مشخص ارائه کرد.

در حل مشکلات کلانشهر تهران بن بست نداریم

شهردار پایتخت در ادامه با اشاره به اینکه ما نظام مسائل تهران را در نظر گرفته ایم و برای عبور از مشکلات راه حل های شفافی را دنبال می کنیم، گفت: ما در کلانشهر تهران بن بست نداریم بلکه راه روشنی را ترسیم کرده ایم که در آن موانع پیشرفت تهران را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاریم تا به اهداف خود برسیم.

مردم و محیط زیست نزد شهرداری امانت هستند

وی با بیان اینکه شهرداری کلانشهر تهران خود را امانت دار می داند، افزود: مردم تهران و محیط زیست پیرامونی آن در دست ما امانت هستند، لذا تحول در کالبد شهر ضرورتی انکارناپذیر و ایجاد محیطی ایمن، سالم و سرشار از رفاه از وظایف مدیریت شهری است.

مناسب سازی شهر برای بانوان، سالمندان و معلولان

علیرضا زاکانی با تاکید بر اینکه ما برای تحقق شهری زیبا و سبز می کوشیم تا شهری انسان محور بسازیم، ادامه داد: مناسب سازی شهر به ویژه برای بانوان، سالمندان، معلولان و جانبازان امری ضروری است و در دستور کار جدی شهرداری قرار گرفته که توفیقات خوبی هم در این موارد برای شهر حاصل شده است.

وی بیان کرد: در دسترس قرار دادن خدمات و سهل الوصول کردن آن برای تمام شهروندان به ویژه از طریق هوشمند سازی پیگیری شده است.

گذر از استفاده از انرژی های فسیلی و حرکت به سمت تولید انرژی های پاک

شهردار تهران ادامه داد: تلاش اساسی در حوزه توسعه حمل و نقل درون شهری با گذر از استفاده از انرژی های فسیلی و حرکت به سمت تولید و مصرف انرژی های پاک در اولویت برنامه ریزی های ما قرار دارد.

روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود

شهردار تهران با بیان اینکه تهران با مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین نیازمند تحول در حمل و نقل عمومی است، یادآور شد: در نظر داریم با برنامه ریزی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی کاهش مصرف سوخت بنزین را ظرف ۶ سال محقق کنیم.

 وی با اشاره به توسعه فضای سبز داخل و پیرامون شهر تهران، تاکید کرد: ۴۵ سال پیش که در ایران انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، در تهران ۷۹ پارک و ۲۹۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی ایجاد شده بود، این در حالی است که اکنون تهران بعد از ۴۵ سال دارای ۲۳۴۸ پارک و ۴۹ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی است که امسال نیز افزودن ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

بهره مندی ۹۰درصدی از بازچرخانی آب در افق ۸ ساله

زاکانی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه  استفاده درست از آب و بازچرخانی آن اهمیت دارد، گفت: ما برنامه ریزی داریم تا عمده آب برای آبیاری فضای سبز و شست و شو را از باز چرخانی آب به دست آوریم. به طوری که در افق ۸ ساله دیگر از چاه های آب شهری استفاده نکنیم و ۹۰ درصد از ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب مورد استفاده را از باز چرخانی اب به دست آوریم تا مانع از فرونشست زمین شویم.

وی افزود: طی دو سال اخیر بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز را تامین کرده و از برنامه خود جلوتر هستیم.

طراحی ۲۵۰ هکتار از فضای شهر برای راه اندازی شهرک های علم و فناوری

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه کاهش و دفع مناسب پسماندهای شهری ما مسئولیم تا با فرهنگ سازی در زمینه مصرف و تفکیک دقیق پسماند، دقت در جمع آوری و باز تولید مواد قابل استفاده از پسماند با استفاده از فناوری های نوین و در نهایت امحای بدون آسیب پسماندها به محیط زیست کمک کنیم، ادامه داد: استفاده دقیق از فناوری ها و ارائه خدمات و مشارکت هوشمند شهروندان بسیار ارزشمند است. با برنامه ریزی صورت گرفته ۲۵۰ هکتار از فضای شهر را برای راه اندازی شهرک علم و فناوری و کارخانه های نوآوری و نمایشگاه های محصولات آنها طراحی کرده ایم و در حال اجرا هستیم.

وی  بیان کرد: در نواحی سه گانه محدوده های نوآوری شهری با تکیه بر ظرفیت دانشگاه های بزرگ شهر تهران در حال طراحی و اجراست که این امر با هدف ارائه خدمات ویژه به شهروندان انجام می شود.

اهمیت توجه به نشاط و روحیه معنوی شهروندان برای مدیریت شهری

زاکانی با تاکید بر اینکه توجه به نشاط و معنویت برای ما اهمیت ویژه دارد، یادآور شد: روح و جسم شهروندان نیز همزمان باید مورد توجه قرار گیرد. برگزاری همایش ها و جشن های بزرگ ملی، مذهبی، فرهنگی و هنری با حضور مردم در مقیاس صدها و هزار نفره و حتی چندین میلیون نفره؛ خودباوری، نشاط معنویت و امید را در جامع و بین آحاد مردم ایجاد می کند.

تصمیم سازی و انتخاب اولویت ها برای شهر توسط مردم به ویژه نخبگان

وی با بیان اینکه توجه به خواست مردم اهمیت صد چندان دارد و ما مدیریت مشارکتی را به عنوان مدل مدیریت شهر برای خودمان پذیرفته ایم، تاکید کرد: مردم به ویژه نخبگان در تصمیم سازی و انتخاب اولویت ها برای شهر مشارکت جدی دارند. سال گذشته ۱۴۶۰ پروژه را با مشارکت مردم انتخاب کرده ایم و امروز برای پروژه های شهری مسیری را دنبال می کنیم که با تصمیمی که نخبگان شهر، موثرین و مردم می گیرند بر آن مدار حرکت می کنیم.

تکیه بر مردم راه حل اساسی برای عبور از مشکلات

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ به رغم تحریم های ظالمانه و غیر انسانی ای که آمریکا و تعدادی از کشورها بر ما تحمیل کردند، ابتدا با تکیه بر همراهی مردم خودمان از بخشی از مشکلات خارج شدیم، گفت: بعد از این مرحله با همکاری با برخی کشورها مشکلاتمان را مرتفع کردیم. در نهایت هم با تکیه بر دانش داخلی و بومی توانستیم واکسن بسازیم تا مردم‌مان را از این بیماری مصون بداریم. لذا ما تکیه بر مردم را برای عبور از هر گونه مشکل شهری نیز یک راه حل اساسی می دانیم.

علاقمند هستیم تا هم یاد بگیریم و هم داشته هایمان را تقدیم کنیم

وی در پایان افزود: ما جهان را گلستانی می دانیم که ملت های مختلف با رنگ ها، عقاید و فرهنگ های متفاوت شکل دهنده و زینت بخش این بوستان مصفا هستند، لذا علاقمند به همکاری هستیم تا یاد بگیریم و داشته های خود را تقدیم کنیم تا با هم جهانی بر مبنای عدالت، معنویت، رفاه، آزادی، استقلال و پیشرفت ملت ها بسازیم که در این راه از سازمان مترو پلیس و دبیر کل آن تشکر می کنم.

دیدار با هیأت‌های خارجی با محوریت تبادل تجربیات

او در حاشیه گردهمایی بزرگ شهرداران کلانشهرهای مهم جهان که به گفته «فیلیپ کلوز» شهردار بروکسل با حضور شهرداران صدها شهر برگزار شده بود نیز به دیدار با هیأت‌های مختلف خارجی با محوریت تبادل تجربیات و استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خدماتی تهران پرداخت که اعلام آمادگی و تمایل این هیات‌ها برای تبادل تجربیات با تهران را به همراه داشت.

انتقال تجربه تهران و صادرات خدمات و محصولات نرم‌افزاری شهرداری تهران

شهردار تهران در جریان این سفر علاوه بر دیدار با «جوردی واکور» دبیر کل مجمع جهانی متروپلیس، با شهردار دوالا پایتخت‌ کامرون و شهردار لوبومباشی پایتخت کنگو و دبیر کل سازمان «شهرهای متحد و دولت‌های محلی» افریقا نیز دیدار کرد که همکاری‌های اقتصادی و انتقال تجربه و دانش تهران به این شهرها و همچنین صادرات خدمات و محصولات نرم‌افزاری شهرداری تهران به این کشورها از مباحث مطرح شده در این نشست‌ها بود.


زاکانی در ادامه دیدارهای خود با شهرداران کلانشهرهای جهان، در نشست با شهردار قونیه رئیس UCLG در سال ۲۰۲۴، شهردار داکار پایتخت سنگال و دبیرکل مجموعه UCLG شرکت کرد که در این نشست‌ها بر ایجاد و تقویت تعاملات دوجانبه بین تهران و شهرهای حاضر تأکید شد.

سخنرانی شهردار تهران در اجلاس سالانه شهرهای اروپایی

شهردار تهران همچنین در این سفر میهمان و سخنران اجلاس سالانه شهرهای اروپایی و ششمین دوره شهرداران OCDE (سازمان همکاری‌های اقتصادی) شد که در سخنرانی او از مباحثی همچون ضرورت مشارکت مردم در اجرای طرح‌های مدیریت شهری و لزوم توسعه فضای سبز برای مقابله با آلودگی هوا به عنوان یکی از مشکلات زیست‌محیطی شهرها سخن به میان آمد.

انتشار اقدامات شهرداری تهران در زمینه کرونا در بخش اقدامات «قابل تحسین» در سایت متروپلیس

در جریان سفر تیم مدیریت شهری تهران به بروکسل و حضور در مجمع جهانی متروپلیس، اقدامات و برنامه‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا برای کودکان کار در بخش "شهرهایی برای سلامت جهانی" در سایت سازمان بین‌المللی متروپلیس به عنوان اقداماتی قابل تحسین منتشر شد.

ناکام ماندن توطئه دشمنان جمهوری اسلامی ایران

در حین تلاش‌های رسانه‌های معاند فارسی زبان در راستای حاشیه‌سازی حول محور سفر نماینده ایران به بلژیک و بزرگ‌نمایی تجمع گروهک‌هایی همچون منافقین، رسانه‌های محلی بلژیک اما به گفت‌وگو با شهردار تهران پرداختند و مسائلی حول محور مدیریت شهری پایتخت جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها مطرح شد.

با وجود تلاش رسانه‌های معاند، تعاملات بین‌المللی شهردار پایتخت ثمربخش بود و در این سفر، تاسیس دفتر منطقه غرب آسیا و انتقال دفتر منطقه‌ای متروپلیس از گوانگجو به یکی از شهرهای جمهوری اسلامی ایران و افزایش نقش شهرداری‌های کلانشهرهای ایران در این سازمان بین‌المللی مورد بحث و تأیید قرار گرفت.

تقویت ارتباط مجمع شهرداران آسیایی به‌عنوان تنها نهاد بین‌المللی تاسیس‌شده به ابتکار شهرداری تهران با سایر نهادهای بین‌المللی حوزه شهرها و شهرداری‌ها در جریان سفر تیم مدیریت شهری تهران به بلژیک از دستاوردهایی بود که با تعامل دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی و انعقاد تفاهم‌های متعدد با دفاتر منطقه‌ای سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) در شرق آسیا و اقیانوسیه، اوراسیا، آفریقا و غرب آسیا و همکاری‌های فرامنطقه‌ای با سازمان‌های بین‌المللی محقق شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار