کد خبر: 1162304
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
در نشست نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب مطرح شد؛
استاد دانشگاه با بیان اینکه لایحه مربوط به حجاب و عفاف باید از صفر بازبینی شود گفت: اسمی از شریعت در مقدمه توجیهی نیامده و با حذف کلمه نظام اسلامی، این لایحه می‌تواند در فرانسه نوشته شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، نشست خبری نخبگانی نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه، فیروز اصلانی، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق سیاسی دانشگاه تهران و محمد مهدی توکلی، حقوق دان و استاد دانشگاه امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

صادق کوشکی در این مراسم اظهارداشت: اگر کسی بخواهد ببیند اشکال لایحه عفاف و حجاب کجاست، باید مقدمه را بخواند.

وی افزود: نیروی انتظامی و وزارت کشور نکاتی در مورد این لایحه داشته اند و نقد زیاد است و باید حتماً لایحه اصلاح شود.

لایحه عفاف و حجاب باید از صفر بازبینی شود

کوشکی گفت: در مقدمه لایحه می‌بینیم مشکل زیاد است. لایحه از پای بست ویران است و لایحه باید از صفر بازبینی شود. اسمی از شریعت در مقدمه توجیهی نیامده و مبنای آن سکولار است. با حذف کلمه نظام اسلامی این لایحه می‌تواند در فرانسه نوشته شود. در لایحه بیان نشده حجاب حکم خدا است و حجاب اجماع فق‌های شیعه و سنی است.

وی بیان داشت: در این لایحه حجاب را در لایحه فقهی و شرعی ندیده اند و نمی‌خواهند از حکم خدا پاسداری کنند، البته در مورد تعمد یا غفلت آن فعلاً حرف نمی‌زنم. لایحه منطبق با قانون جمهوری اسلامی نیست و در زمان پهلوی هم امکان نوشتن آن بود.

اسلام در مجازات به فکر تنبه و بازدارندگی است

کوشکی گفت: اسلام در مجازات به فکر تنبه و بازدارندگی است اگر تخلف فردی باشد مجازات آن با جرم اجتماعی متفاوت است.

وی بیان داشت: مثلاً اگر کسانی با پرچم رنگین کمان در شهر را حضور داشته باشد و در ملأ عام اعلام هم همجنس بازی کند باید در آتش زنده سوزانده شود یا آن را کوه پرت کرد و دین مجازات سخت برای رفتار‌های خلاف عفت عمومی آن‌هم با هدف بازدارندگی نه فقط تنبه در نظر گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قانونی که به حوزه عفاف و حجاب برمی‌گردد یا در خصوص مسائل جنسی است باید بازدارنده باشد؛ باید به گونه‌ای باشد که افراد اصلاً جرأت نکنند به سمتش بروند. در این قانون آمده است اگر فردی در ملأ عام یا فضای مجازی به نقض هنجار‌های اجتماعی از جمله کشف حجاب مبادرت ورزد تنها جریمه نقدی می‌پردازد.

وی گفت: بر اساس این قانون که مربوط به هنجار‌های اجتماعی بوده و اصلاً در مورد حجاب نیست حجاب تنها مثالی از آن است؛ حتی حد کشف حجاب هم در آن معلوم نیست. در این قانون مشخص نیست اگر دختری یک کلاه بر سر بگذارد کشف حجاب کرده است یا خیر. نمی‌خواهم بگویم که افرادی که این لایحه را نوشته‌اند عمداً امر مبهم در آن نوشته‌اند البته لایحه‌ای که امر مبهم در آن وجود دارد قرار نیست اجرایی شود.

کوشکی گفت: مجازات عدم اجرای قانون در مرحله اول صدور پیامک و در مراحل دوم و سوم و بیش از آن جزای نقدی است. فرض کنیم دوربین‌های پلیس افراد را در کسری از ثانیه شناسایی می‌کنند و پیامک می‌دهند. مگر همه جای کشور تحت پوشش دوربین‌های نیروی انتظامی است مگر تصویر همه افراد در آرشیو نیروی انتظامی وجود دارد؟

وی بیان داشت: با همه این‌ها اگر ده هزار بار هم دوربین‌ها چهره متخلف را شناسایی کنند تنها فرد به جزای نقدی مجازات می‌شود این موارد معلوم است که بازدارنده نیست.

این استاد دانشگاه گفت: سرانجام این لایحه، ماده صد شهرداری است که عملاً جایی برای خرید تخلف دارد و به همین دلیل تخلف هزاران بار صورت می‌گیرد. امروز هم بسیاری از زنانی که کشف حجاب می‌کنند از طبقه مرفه هستند و به راحتی جریمه‌ها را پرداخت می‌کنند.

کوشکی در ادامه گفت: در تهران پانسیون برای سگ وجود دارد و برخی با هزینه کلان ماهانه سگشان را در این پانسیون نگهداری می‌کنند و مشخص است پرداخت ۳ و ۵ میلیون برای بی‌حجابی برایشان ناچیز است.

برخی می‌گوید مانند طرح ترافیک برای حجاب هم پول درخواست کرده‌اند

وی ادامه داد: برخی می‌گوید مانند طرح ترافیک برای حجاب هم پول درخواست کرده‌اند و هر که پول دارد می‌تواند بی حجاب تردد کند.

لایحه اقتدار پلیس را از بین می‌برد

کوشکی گفت: این لایحه اقتدار پلیس را هم از بین می‌برد چرا که تنها عامل برخورد با بی حجابی‌ها دوربین است و تمام افراد حاضر در فراجا هیچ دخل و تصرفی نباید در موضوع حجاب داشته باشند و پلیس اصلاً نباید در مسئله حجاب ورود کنند.

وی افزود: مردم هم وقتی می‌بینند که جریمه تنها مجازات این تخلف است حس می‌کنند برای نظام این تخلف چندان مهم نیست که فقط جزای آن جریمه است.

هشدار درباره عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب

این منتقد لایحه حجاب و عفاف بیان داشت: نمی‌خواهم بگویم نویسندگان این لایحه عامدانه اینگونه عمل کردند، اما اگر این لایحه تصویب شود به عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب منجر می‌شود و کشف حجاب یک اتفاق عادی جلوه می‌دهد و حتی از پارک ممنوع هم جرمش کمتر است و مردم فکر می‌کنند مسئولان این قانون را تصویب کرده که فقط درآمدزایی کند.

کوشکی گفت: سوال من از دستگاه قضائی این است که از آبروی خودتان نترسیدید که این لایحه را تأیید کردید؟! چرا باید اعلام شود دو ماه از خرید اینترنت محروم می‌کنید؟ مشخص است این بازدارنده نیست. یا مثلاً قرار است بر اساس این لایحه پیج فرد متخلف را در شبکه اجتماعی ببندید؟ به هر حال در تلگرام با هر هویتی می‌شود فعالیت کرد. مگر از غار اصحاب کهف آمده‌اید و لایحه داده‌اید.

وی بیان داشت: مگر اینستاگرام قانون‌مند است؟ جریمه ترویج بی حجابی در کدام بخش لایحه است؟ مسخره کردن افراد با حجاب چه مجازاتی دارد؟ واقعاً این به معنای صیانت از حجاب است؟

وی بیان داشت: از دیگر خلأ‌های قانونی این است که فلان شرکت مواد غذایی با سواستفاده جنسی از زنان تبلیغ کرده و طبق قانون زن جریمه، ولی شرکت جریمه‌ای نمی‌شود؟

کسی نباید جرأت خدشه دار کردن سلامت جامعه را داشته باشد

کوشکی گفت: کشف حجاب سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد لذا مجازات‌ها باید به صورتی باشد که کسی جرأت خدشه دار کردن سلامت جامعه را نداشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌ها گفت: فراجا نیرو ندارد و سپاه و بسیج و… همه باید همکاری کنند. توقیف گذرنامه، توقیف گواهینامه و محرومیت از امکانات اجتماعی بازدارندگی دارد. زندان جای این افراد نیست. باید از خدمات محروم شوند.

کوشکی گفت: قوه قضائیه از اجرای ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی استنکاف نمی‌کند. قانون نوشته باید فرد را مجازات کرد، ولی اگر قوه قضائیه به وظیفه خود عمل نکرد هم ترک فعل کرده است و مجازات ندارد. این نقص جدی مجلس و قوه قضائیه است. مردم سوال دارند اگر قوه قضغ به وظیفه خود عمل نکرد چه باید کرد؟

همچنین علی کیهانیان دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه در این لایحه ردپای بارز و مشخص نفوذ در تعیین ارزش‌ها مشخص است، گفت: در لایحه عفاف و حجاب مشورت غلطی به دوستان ارائه کرده اند و لایحه به بازنگری نیاز دارد.

وی به اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: با بسیاری از دانش آموزان صحبت کردیم آن‌ها اعلام کردند که خود معلمان ما را تشویق به اغتشاش کردند و می‌گفتند مقابل نظام بایستید ناگفته نماند تعدد مدارس که فقط با پول کلان اداره می‌شوند و ارزش‌هایی به دانش آموزان ارائه نمی‌کنند هم در این قضیه بی تأثیر نیست و نظارت نیاز دارد.

کیهانیان خاطرنشان کرد: سناریوی دیگر اتفاقات اخیر، استخدام ۲۹ هزار معلم ابتدایی و ورود بدون گزینش اعتقادی در آموزش و پرورش است چرا که این گزینش به بخش خصوصی و یک خانمی واگذار شده بود که اعتقادی به مبانی اسلامی نداشت؛ لذا باید همه این موضوعات را کنار هم نظارت و بررسی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار